گروه فرهنگی- زهره کهندل: خبر کوتاه بود و ناگهانی؛ نخستین مهدیه کشور تخریب شد!

 ... و داغ بر دل نشسته!

چند روز پیش خبر راه اندازی کمپین «نه به تخریب نخستین مهدیه کشور» را منتشر کردیم و در کمال ناباوری دو روز بعد، خبر تخریبش را شنیدیم.

قدیمی‌ترین مهدیه کشور را مرحوم «علی اصغر عابدزاده» 70 سال پیش بنا نهاده بود که در برابر دیدگان دوستداران و دلسوزان میراث تاریخی مشهد تخریب
 شد.

جمعه هفته گذشته روز بدی برای اهالی فرهنگ و دوستداران میراث فرهنگی کشورمان بود، روزی که سقف بنایی 70 ساله فروریخت! بخش اصلی بنای مهدیه مرحوم عابدزاده كه از آن به‌عنوان نخستین مهدیه‌ ایران یاد می‌شود، در حضور کسانی که آمده بودند تا مانع از تخریب این بنا شوند، با کلنگ کارگران از هم پاشید.

ساختمان مهدیه که گفته می‌شود با هزینه شخصی یا کمک خیران توسط مرحوم عابدزاده در سال 1325 ساخته شده، موقوفه بود و گویا با موافقت وارثان در اختیار یک مجموعه فرهنگی- دانشگاهی قرار گرفت تا با تخریب آن، بنای چند طبقه آموزشی در این زمین ساخته شود.

این ساختمان از مهمترین مراكز سیاسی و مذهبی مشهد در دهه 30 بود و بنای آن با توجه به ارزشهای معماری دوره خودش، یكی از آثار ارزشمند فرهنگی مشهد به شمار می‌رفت.

صبح جمعه گذشته، کلنگ کارگران بر سقف این بنا کوبیده شد و دوستداران میراث فرهنگی، پشت در بسته مهدیه با دیده تَر و پلاکاردهای «نه به تخریب نخستین مهدیه کشور» شاهد تحمل دردی جانکاه بر کالبد تاریخی شهر بودند.

شنیده‌ها حاکی از این است که عملیات تخریب از هفته گذشته آغاز شده و با وجود پیگیری تشکل مردمی دوستداران بافت تاریخی مشهد، به سرعت پی گرفته شد تا اینکه صبح روز جمعه، سقف اصلی این ساختمان در قاب دوربین عکاسانی که این صحنه را از پشت بام هتل مشرف به این مهدیه ثبت می‌کردند، فرو ریخت.

به گفته جمعی از دوستداران حفظ آثار تاریخی مشهد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ثبت ملی این اثر تعلل کرده است ؛ در حالی‌که اگر نام این بنا در فهرست آثار ملی ایران جای می‌گرفت، کاربری فرهنگی تاریخی پیدا می‌کرد و شهرداری با تغییر کاربری آن مخالفت کرده و احتمال توقف تخریب آن وجود داشت.

اگرچه طی سالهای اخیر، خانه‌های تاریخی بسیاری بودند که با پیگیری مالک و رأی دیوان عدالت اداری، نامشان از فهرست آثار ملی خارج شد و کلنگ نوسازی بر سرشان فرود آمد.

هنوز چندین بنای دیگر از مرحوم عابدزاده که به عنوان مهمترین مدرسه‌های مذهبی ایران، بسیاری از نیروهای انقلابی را در خود پرورش داده است، وجود دارد، اما آنها هم پس از اتفاق دردناک مهدیه، انتظار بلند شدن کلنگی بر سقفشان را
می‌کشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.