قدس ‌انلاین- تبریز: امام جمعه تبریز گفت: مرحوم آیت‌الله مشکینی دارای سیره اخلاقی برجسته‌ و شخصیت متواضعی بود و حتی رساله ایشان تا چاپخانه هم رفت و بنا به دلایلی اجازه انتشار ندادند.

چرا آیت‌الله مشکینی اجازه انتشار رساله‌اش را نداد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری صبح امروز در مراسم نکوداشت مرحوم آیت‌الله مشکینی در تبریز با اشاره به شخصیت آیت‌الله مشکینی اظهار داشت: فقیه بصیر یکی از خصوصیات این عالم ربانی بود که می‌توان در این زمینه اخلاقی و شخصیتی ایشان بحث کرد.

 

وی شناخت و تفقه در دین را یکی از توفیقات الهی دانست و گفت: انسانی که در حد متعارف دین‌شناس باشد بنا به احادیث انسانی رو به کمال و خوشبخت خواهد بود.

امام جمعه تبریز یادآور شد: کسی که قدرت استنباط احکام اسلامی را داشته باشد فقیه بوده و در این زمینه می‌تواند مهارت داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به معنی و اهمیت بصیرت گفت: بصیر بودن به معنای شناخت دشمن و بصیرت کافی و حرکت در مسیر روشنگرانه است و فقیه بصیر کسی است که بصیرت در دین دارد و تنها به فکر اسلام خود نباشد و به فکر اسلام جامعه هم باشد.

آیت‌الله شبستری ادامه داد: فقیه بصیر در عین اینکه معلم اخلاق است در سیاست و جامعه هم حضور داشته باشد در عین دین‌شناسی و استنباط احکام به فکر جامعه هم باشد.

امام جمعه تبریز یادآور شد: در زمان غیبت امام عصر (عج) فقهای بزرگی ظهور کرده‌اند که برخی از آنان در عین فقاهت حضوری موثر در عالم سیاست و ابعاد اجتماعی هم داشتند.

وی امام راحل را مصداق یکی از عالمان برجسته فعال در ابعاد اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: قبل از ایشان نیز عالمانی در این زمینه فعالیت داشتند و آیت‌الله مشکینی نیز همواره یار و یاور امام راحل در امر مبارزات بودند.

امام جمعه تبریز بیان شیوای آیت‌الله مشکینی را از خصوصیات این عالم ربانی دانست و اظهار داشت: درس مکاسب ایشان یکی از پر جمعیت‌ترین دروس حوزوی بود و 10 دوره رسائل و مکاسب شیخ مرتضی انصاری را تدریس کردند و درس خارج هم تدریس کرد و آثار علمی فراوانی نیز داشته‌اند که از آن جمله ترجمه قرآن کریم، تفسیر سوره‌های مختلف قرآنی و خلاصه نویسی رسائل و مکاسب به همراه کتب دیگر را داشته‌اند.

وی آثار قلمی مرحوم آیت‌الله مشکینی را ارزشمند دانست و گفت: در کنار آثار علمی ارزشمند ایشان شخصیت مبارزاتی خاصی نیز داشته و رژیم منحوس پهلوی ایشان را مکرر تبعید می‌کرد چرا که در هر شهری که حضور می‌یافت مردم دور ایشان جمع می‌شدند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه امامت جمعه تبریز را از دیگر ابعاد زندگانی و حضور فعال سیاسی و اجتماعی ایشان دانست و گفت: در دوران دفاع مقدس نیز حضور ایشان در شب‌های عملیات فراموش نشدنی است و دعای توسل و برنامه‌های دیگر به معنویت‌افزایی بسیجیان می‌پرداختند.

آیت‌الله شبستری یادآور شد: سیره اخلاقی این عالم ربانی برجسته بود و انسانی متواضع بود و علت اینکه رساله ننوشتند تواضع ایشان بود و حتی رساله تا چاپخانه رفته بود اجازه انتشار ندادند و معتقد بودند که تا زمانی که مراجع بزرگ هستند نیازی به رساله امثال او نیست و این در حالی بود که خود فقیهی برجسته بود.

وی در و دل‌های آیت‌الله مشکینی در زمینه‌های مختلف را یادآور شد و گفت: ایشان به نظم و ترتیب در حوزه‌های علمیه آن زمان انتقادهایی داشتند اما در حال حاضر اوضاع بهتر شده ولی باید در زمینه تجمیع وجوهات خمس باید ترتیب بیشتری داشته باشیم.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: به علت برخی مشکلات و تامین معاش در میان حوزویان و عدم تجمیع وجوهات مشکلاتی برای تبلیغ شیعه وجود دارد و آیت‌الله مشکینی نیز در این زمینه فقیهی روشن‌بین بودند.

وی در ادامه سخنان خود خواستار درس‌گیری از مجالس بزرگداشت علمایی مانند مرحوم آیت‌الله مشکینی شد و گفت: الگوگیری و تبعیت از این بزرگان ضروری است و به خصوص ولایت‌مداری و اخلاق‌مندی این فقیه موضوعی مهم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.