یک کارشناس مسکن پیش‌بینی کرد با توجه به زمان‌بر بودن پروسه امضای توافق هسته‌یی تا رونق اقتصادی، حداقل تا اواسط سال آینده رکود بخش مسکن ادامه یابد.

 رکود بازار مسکن چه زمان پایان می‌یابد؟

به گزارش قدس آنلاین،شهریار شقاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طی 7-8 سال گذشته تصمیماتی از سوی دولت‌ها گرفته شد که در نهایت شرایط اقتصادی کشور را به این سمت کشاند. لذا نباید فکر کنیم با امضای برجام یک شبه همه چیز حل می‌شود. همه ما برای رسیدن به رونق مقداری عجله داریم؛ در حالی که رونق نیازمند زیرساخت‌ها و مشخص شدن نتایج قطعی برجام است.

وی با بیان این‌که از روز امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در 23 تیرماه کمتر از 3 ماه گذشته است، افزود: تا همین چند روز پیش هم در مجلس راجع به برجام صحبت می‌شد که حتی مخالفان آن کم نبودند. پس چطور می‌توان از این توافق انتظار داشت به سرعت مشکلات اقتصادی ما را حل کند؟

این کارشناس مسکن ادامه داد: سرمایه‌گذاران منتظر هستند تا وضعیت اقتصاد در شرایطی ایده‌آل و شفاف قرار گیرد و تحریم‌ها برداشته شود تا سپس اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

شقاقی به نامه چهار وزیر به رییس‌جمهور اشاره و خاطرنشان کرد: وزرا در این نامه به رکود اقتصادی اشاره کردند. این یعنی هرکس پول دستش است فعلا نگه دارد. سال گذشته رشد اقتصادی ما مثبت بود اما برای امسال پیش‌بینی کرده‌اند که رشد منفی می‌شود. لذا مسائل اقتصادی به قوت خود باقی مانده و رفع آنها نیازمند عبور از یک پروسه زمانی است.

وی پیش‌بینی کرد: حداقل تا اوسط سال 1395 رکود اقتصادی و به تبع آن رکود بخش مسکن ادامه یابد و پس از آن در صورتی که همه چیز درست پیش برود می‌توان کم‌کم نشانه‌های خروج از رکود را مشاهده کرد.

این کارشناس مسکن، پایین بودن قدرت وام‌دهی بانک‌ها را در رکود بخش مسکن موثر دانست و گفت: بانک‌ها می‌گویند که قدرت پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی را ندارند. البته این تسهیلات برای خرید مسکن در تهران کافی نیست اما برای شهرستان‌ها مناسب است. با این حال تا زمانی که تسهیلات ارایه نشود مردم توان خرید یا ساخت مسکن نخواهند داشت.

شقاقی، ورود سرمایه‌های خارجی به بخش مسکن را نیز مستلزم ایجاد مکانیزم‌های لازم پس از برداشته شدن تحریم‌ها دانست و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال منافع خودشان هستند و می‌ گویند یک بازار 80 میلیون نفری بکر گیرمان آمده است. با این حال سود آنها باعث سود ما و ورود ارز به کشور نیز خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    به من که مجردم اس ام اس دادن وام 80 میلیونی مسکن به مجردا...خیلی خوبه شاید تشویق بشه ازدواج کنیم اما شرط داره ربایی نباشه.حزبی نبااشه رانتی نباشه وگرنه نه من راضیم نه خدا نه خیری در کار میشه که ثوابی ببرن