۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 315810

بسیاری از کارشناسان قیمت‌های کنونی را برای خرید مسکن بسیار مناسب ارزیابی می‌کنند اما برآوردها نشان می‌دهد بلاتکلیفی در بازار مسکن نیز مانع از ورود تقاضای خرید به این بازار می‌شود

انتظار ارزانی ملک

 به گزارش قدس انلاین به نقل از تسنیم، بازار مسکن مدت‌هاست در رکودی کشدار به سر می‌برد و سیاست‌های دولت برای رونق این بازار نتوانسته است تاثیری بر روزهای خاموش آن بگذارد.

بررسی‌های جستجوی ملک در تهران و شهرستانها نشان می‌دهد هر چند خرید و فروش در این بازار نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است اما برآوردها حاکی از آن است که هنوز در قیمت‌های فعلی که برخی فعالان آن را قیمت به کف رسیده لقب می‌دهند، بسیاری از تقاضا‌های بالقوه بالفعل نمی‌شود چرا که قدرت خرید همچنان توان پاسخگویی به قیمت‌ها را ندارد.

هر چند صحبت از رونق بازار مسکن برای بسیاری با گرانی مسکن مترادف است اما کارشناسان املاک می‌گوید که رونق می‌تواند بدون افزایش قیمت‌ها رخ دهد و تلاش‌ها دلالت بر آن دارد که بازار بدون جهش قیمتی وارد دوران رونق شود و رکود فعلی بازار مسکن یکی از طولانی‌ترین رکودهایی است که گریبانگیر این بازار شده است. قیمت مسکن شوک قیمتی قابل توجهی را در سال 1384 تجربه کرد.

بسیاری معتقدند نبود چشم‌انداز روشن از وضعیت اقتصادی ایران در دوران پساتحریم سبب شده است، بسیاری از ایرانیان برای انجام کارهای بزرگ و خرید کالاهای سرمایه‌ای چون مسکن دست نگه دارند وهمین امر موجب شده است نه تنها بازار مسکن که بازار سایر کالاهای بزرگ نیز درگیر رکود شده و مشتری در بازار ایران نایاب شود.

مقامات دولتی سال 1395 را سال بهتری برای اقتصاد ایران ارزیابی می‌کنند اما این به‌آن معنی نیست که بحران اقتصادی ایران در این سال اتمام می‌یابد.
آخرین آمارها حکایت از منفی شدن دوباره رشد صنعت دارد و برخی معتقدند نرخ رشد اقتصادی در سال جاری اگر منفی نشود، به سمت صفر میل خواهد کرد.

هر چند مسکن مستقیم از توافق هسته‌ای تاثیر نمی‌گیرد اما برخی دست‌اندرکاران این بازار معتقدند بهبود چشم‌اندازهای اقتصادی سبب می‌شود این بازار پس از لغو تحریم‌ها با وضعیت مناسب‌تری روبه‌رو شود.

دولت یازدهم کنترل تورم را اصلی‌ترین برنامه اقتصادی خود تعریف کرده است از این رو هر چند تلاش می‌کند بازار مسکن را به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی وارد مرحله رونق کند اما با اتخاذ سیاست‌های انقباضی تلاش می‌کند مانع از جهش قیمتی در این بازار شود.

 

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.