وزارت خارجه فرانسه می‌گوید آزمایش موشک بالستیک عماد توسط ایران نقض آشکار قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل و حاوی پیامی نگران‌کننده به جامعه بین‌المللی است.

فرانسه: ایران قطعنامه شورای امنیت را آشکارا نقض کرده است

به گزارش  تسنیم، رومه نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، می‌گوید: "آزمایش موشک بالستیک ایران در هفته جاری نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت و حاوی پیامی نگران کننده است".

ایران در روز یکشنبه و علی‌رغم قطعنامه 1929 شورای امنیت ملل دست به آزمایش موشک بالستیک عماد زد. مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که هیچ محدودیتی برای برنامه‌های نظامی دفاعی کشورمان قائل نخواهند شد.

نادال در کنفرانس خبری روزانه گفت: "پرتاب روز 11 اکتبر نقض آشکار قطعنامه 1929 است. این پیامی نگران‌کننده از ایران به جامعه بین‌المللی است".

قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل که در سال 2010 تصویب شده ایران را از آزمایش موشک‌های بالستیک دوربرد منع می‌کند. این قطعنامه تا زمانی که تفاهم هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 اجرایی گردد، معتبر است.

بر اساس قطعنامه 2231 پس از اجرایی شدن برجام نیز از ایران "خواسته می‌شود" هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه موشک‌های بالستیک که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند، در یک دوره زمانی هشت‌ساله، انجام ندهد.

در این قطعنامه همچنین اعلام شده که پس از اجرایی شدن برجام کشورها می‌توانند تکنولوژی موشکی و تسلیحات سنگین را به‌صورت مورد به مورد و با تأیید شورای امنیت به ایران صادر کنند.

با این حال، پس از نگارش پیش‌نویس قطعنامه، یک مقام ارشد آمریکایی این بند را بی‌معنی خوانده اعلام کرد واشنگتن هر پیشنهادی برای صادرات تکنولوژی موشک‌های بالستیک به ایران را وتو خواهد کرد.

نادال گفت: "قطعنامه 1929 تا زمانی که آژانس در اوایل سال 2016 تأیید کند ایران تعهداتش را اجرا کرده است، معتبر باقی خواهد ماند".

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.