قدس آنلاین-ساحل عباسی:دیدار اخیر جمعی از نخبگان جوان کشور که نماینده نخبگان سراسر کشور به شمار می روند با مقام عظمای ولایت برای همه جوانان ایران درسها و نصایحی پدرانه داشت که هر فرزند نیکو روشی اگر دل به توصیه های پدری خردمند و فرزانه بدهد مسلما در فراز و نشیب های زندگی می تواند راه را از بیراهه شناخته و موجب تحول و شکوفایی استعدادهای خود و کشورش شود.

 نخبه اخلاق مدار می تواند جامعه را به سمت تعالی هدایت کند /نخبه نباید هرگز خود را تافته جدا بافته  وجدای از جامعه بداند/مقام معظم رهبری در کنار نخبگان به اساتید انقلابی و تاثیر گذاری آنها  تاکید می نمایند/کسانی که نخبگان را  ناامید کنند  به میهن و ملت  خیانت کرده اند

به گزارش قدس آنلاین ،توصیه های مقام معظم رهبری به جوانان نخبه نصایحی راهبردی است تا نه تنها نخبگان بلکه همه جوانان مستعد را به ضرورت تلاش برای ساختن ایرانی آباد تشویق نماید .قدس آنلاین در گفتگو با دکتر جعفر قناد باشی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی و فرهنگی به تحلیل بیانات مقام عظمای ولایت پرداخته است.

-مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با نخبگان جوان موارد مختلفی را مورد نظر قرار دادند یکی از آنها توجه به موارد اخلاقی بود ضرورت حفظ اخلاق در بین نخبگان جوان چه تاثیری در پیشرفت امور علمی و فناروی از دیدگاه معظم له دارد؟

-شرکت کنندگان در(  نهمین همایش  ملی نخبگان فردا) در دیدار با مقام معظم رهبری از سوی معظم له به  سویی هدایت شدند که اگر به بیانات رهبر انقلاب توجه ویژه ای صورت داده شود یقینا می توان به آینده و سرنوشت کشور و فعالیتهایی که از سوی نهاد حمایت کننده از نخبگان صورت می گیرد امیدوار بود. مقام معظم رهبری در دیداری که با نخبگان جوان داشتند آنها را منبعی از استعدادها خواندند که جوان بودن و برخورداری از استعداد ازجمله  مواهبی است که اگر بنیاد ملی نخبگان به عنوان مرکزی راهبردی بدان توجه نماید می تواند با حضور جوانان نخبه حرکت علمی و فناوری پرشتابی را آغاز نماید که به فرموده رهبری موجب پیشرفت ، اقتدار و نفوذ بیش از پیش ایران در منطقه و جهان خواهد شد .مقام معظم رهبری در ابتدا روی  سخنان خود را متوجه  نخبگانی کردند  که در آن دیدار حضور داشتند.

به واقع این جمع محدود از نخبگان ، نماینده جمع بزرگ نخبگان و فرهیختگان جوانی است که می توانند در پیشرفت های مختلف کشور حائز اهمیت باشند . بی تردید می توان گفت مقام معظم رهبری در این دیدار سعی داشتند تا به صورت جامعی به تمامی دغدغه های  نخبگان و انتظاراتی که باید از نخبگان داشت توجه نموده و بدان اشاره نمایند. این رهنمودها فقط مربوط به اقدامات  جاری و ضوابط خشکی که باید در مسیرهای علمی در نظر گرفته شوند ختم نشد ،  بلکه در بیانات ایشان به همه موارد اعم از رهنمودهای اخلاقی که اتفاقا در زمره مهمترین مسائلی است که باید نخبگان را از جوانی بدان آگاه کرد اشاره داشتند .

مقام معظم رهبری در این همایش صمیمانه  نه به عنوان یک رهبر و فرمانده کل قوا بلکه به زبان پدر یا پدر بزرگی با نخبگان جوان سخن گفتند  که آرزومند سعادت و سلامت آنها و سرزمین ایشان است .فرمانده کل قوا در واقع آغاز رهنمودهای پدرانه خود را به صورت توصیه های اخلاقی بیان می کند زیرا به این مسئله واقف است که نخبه اخلاق مدار می تواند جامعه را به سمت تعالی هدایت کند .به جای آوردن شکر یکی از مسائلی است که ایشان جوانان نخبه را متوجه آن نموده و برخورداری از قوه نخبگی را به عنوان یک امانت الهی به تصویر می کشند . از این رو از جوانان نخبه می خواهند همواره شکر گزار خالق هستی باشند .

توصیه بعدی معظم له این بود که یک نخبه نباید هرگز خود را تافته جدا بافته  وجدای از جامعه بداند  چرا که اگر نخبه ای خود را جدا و برتر از جامعه خود بداند مسلما به سمت سقوط و تباهی خود گام برداشته است .به این دلیل که تفاوت دانستن بین خود و مردم واحساس خودبرتر بینی یکی از بیماری های روحی و زیر مجموعه غرور است که مانع خدمتگزاری موثر نخبگان به جامعه می شود .

-غرور نخبگی از منظر مقام معظم رهبری نوعی آفت است که می تواند جوانان نخبه را به پرتگاه بکشاند .ایشان برای اینکه جوانان را از این پرتگاه اخلاقی نجات دهند وارد کردن آنها در مسائل و مشکلات کشور و رسیدگی به طبقات ضعیف جامعه است تحلیل شما از این راهبرد رهبری چیست؟

مقام معظم رهبری راه حل مناسبی برای فائق آمدن بر غرورهایی که می تواند به خدمت رسانی نخبگان به جامعه آسیب وارد کند را با شرکت در فعالیت های جهادی و اردوهای جهادی پیشنهاد می کنند .فعالیت هایی که هم برای جامعه سازنده است هم نخبگان را در مسیرهایی از زندگی شخصی و اجتماعی قرار می دهد که بتوانند با مسائل و معضلات و حتی زیباییهای جهاد در هر مقوله و حوزه ای آشنا می کند از این رو بر شناخت دردها و آلام جامعه توسط نخبگان بسیار تاکید می کنند تا این خدمتگزاری از یک فرد نخبه یک انسان نخبه متعهد خدمتگزار ایجاد کند .از این رو ایشان از نخبگان جوان پدرانه می خواهند که حتما  در فعالیت های جاری شرکت کنند و بدان اهتمام ویژه ای داشته باشند .مسلما تاکید فرمانده کل قوا بر حضور بیشتر نخبگان در لایه های مختلف جامعه نشانگر تفاوت بین حکومت در جمهوری اسلامی ایران با دیگر حکومت ها اعم از  حکومت های دیکتاتوری و حتی حکومت هایی است که در ظاهر دم از آزادی می زنند .

با نگاهی به آنچه به عنوان رهنمود و راهبرد از سوی مقام معظم رهبری بیان می شود و دیدگاه ها و سخنان حکام و مسئولان دیگر کشورها به این نتیجه می  رسیم که  کشورهای دیکتاتوری و غربی عمدتا علاقمند هستند که جوانان کشورشان از  مشکلات داخلی و عمدتا از اوضاع و احوال طبقات فرو دست و مستضعف بی خبر باشند  .تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر حضور در جامعه و مشخص کردن آلام جامعه و پیدا کردن راه حل برای هر یک از این مسائل  نشاندهنده حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران  و حسن نیت و پاکدستی کشور است که از جوانان نخبه خود  به بررسی و کمک به مشکلات طبقات  پایین جامعه بپردازند  و با آگاهی از مسائل کشور هرگز از مسائل جامعه خود بی خبر نباشند تا همواره بتوانند در این مسیر روحیه مردمی خود را حفظ کنند .

بی شک با توجه به بیانات مقام معظم رهبری به سادگی می توان خاطر نشان شد هر چه قدر دشمنان بر طبل غیر مردمی بودن نظام از سر عناد و دشمنی بکوبند توصیه ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در دیدار با جوانان نخبه نشان داد  که نظام جمهوری اسلامی ایران و نهاد ولایت فقیه تا چه اندازه  با نظام های سیاسی جهانی متفاوت عمل می کند و چگونه خواهان رسیدگی به طبقات مستضعف است . خصوصا درباره  مشکلاتی که ممکن است از دید مسئولان پنهان بماند بنابراین از جوانان نخبه خود می خواهد به دل جامعه رفته و مشکلات را بشناسند و از آن مطلع شوند  چرا که آنها نسل آینده ای هستند که باید زمینه برطرف شدن مشکلات کشور را فراهم نمایند.

-ایا می توان گفت توصیه عدم هضم نشدن در کشورهای غربی یک توصیه همه جانبه به نخبگان جوان بوده است؟

-مقام معظم رهبری در این همایش از نخبگان خواستند که به هیچ وجه جذب شعارهای فریبنده غرب نشوند واین مسئله را در  یک جمله بسیار زیبایی فرمودند که  مبادا در هاضمه بی رحم و آزمند جوامع بیگانه قرار بگیرید بلکه سازنده هندسه صحیح سلامت کشور و تضمین کننده مغز و سلسله اعصاب و استخوان بندی جامعه خویش باشید  .

قرار نگرفتن در هاضمه آزمند دیگر کشورها به معنای آن است که بتوان اهداف توطئه بار دشمنان را خنثی نمود از آن جهت که دشمنان و جهان سرمایه داری بر آن است تا با تبلیغات و فریب بتواند نیروهای فعال و نخبه ایرانی رابرای استثمار به سمت خود بکشاند. شاید در این حالت به جای استفاده از واژه فرار مغزها باید گفت دزدیدن مغزها !! دزدیدن مغزها مسئله مهمی است که  مقام معظم رهبری نخبگان را به نیفتادن در این دام دشمنان توصیه می کنند و از انها می خواهند از استعداد و نیروهای خود در جهت سعادت و سلامت جامعه خود بهره برداری نمایند   در واقع می توان گفت این توصیه مقام معظم رهبری  یک رهنمود و درخواست اخلاقی ، سیاسی  و اجتماعی از همه نخبگان ایرانی است.

-مهمترین وظایف بنیاد ملی نخبگان برای جوانان نخبه از دید رهبری توجه به چه محورها و مسائلی است ؟

مقام معظم رهبری بعد از توصیه های پدرانه به نخبگان جوان ساختار نهاد نخبگی کشور که توسط بنیاد نخبگان اداره می شود را مورد توجه قراردادند و خطاب به مدیران این بنیاد که یک بنیاد ملی و راهبردی است خواهان توجه و جدی گرفتن مسائل این بنیاد شدند به نحوی که خواستند وظایف آن به دانشگاه ها سپرده نشود .

یکی از مسائل مهمی که مقام معظم رهبری به مدیران و دست اندرکاران بنیاد نخبگان توصیه نمودند برنامه ریزی دقیق برای عملی کردن استعدادهای برتر جوانان بود .پر واضح است که برنامه ریزی مطلوب و توجه به نیازهای نخبگان و ایجاد شرایط لازم برای بروز استعدادهای هر چه بیشتر آنها موجب تشویق هرچه بیشتر و ماندگاری در میهن خود می شود از این جهت برنامه ریزی در بنیاد نخبگان از ضروریاتی بود که باید بدان توجه شود .

مسلما زمانی می توان به حرکت های علمی نخبگان امیدوار بود که آنها توسط اساتیدی معتقد و انقلابی و تاثیر گذار که خود از نخبگان متعهد باشند هدایت شود بنابراین مقام معظم رهبری در کنار نخبگان و نیروهای با استعدا د جوان به اساتید انقلابی و تاثیر گذاری آنها در حرکت های علمی تاکید می نمایند

 یکی دیگر از توصیه های مقام معظم رهبری به مسئولان ایجاد  حس مفید بودن در بین نخبگان است .بی تردید توجه به این امر بیانگر توجه مقام رهبری به تمامی ابعاد زندگی نخبگان جوان است .متاسفانه گاها در دولت و مجلس مشاهده می شود برخی از مسئولان آن چنان که باید به نهادهای نخبگی توجه نمی کنند و حتی ممکن است آن را نهادی تشریفاتی نیز قلمداد نمانید در حالی که مقام معظم رهبری بر تاثیر گذاری این نهاد بر نخبگان و ایجاد حس مفید بودن و تلاش کردن برای جامعه تاکید موکد می کنند .  

-به نظر شما ضرورت توجه به مقوله اقتصاد مقاومتی در این همایش از دید مقام معظم رهبری چه بوده است؟

-اقتصاد مقاومتی  نیز یکی دیگر از محورهایی است که مقام معظم رهبری در اکثر دیدار های خود بدان اشاره می کنند . در نهیمن همایش نخبگان جوان نیز اقتصاد مقاومتی و ضرورت تحقق آن در جامعه از دید مقام عظمی ولایت پنهان نمی ماند بلکه از نخبگان جوان می خواهند که در تحقق آن نیز موثر باشند.بی شک یکی از موارد مهمی که منجر به توطئه دشمنان علیه ایران شده مسائل اقتصادی است که اگر به درستی مدیریت می شد شاید هیچ گاه نیازی به مذاکره با دشمنان نمی داشتیم از این رو معظم له می کوشند تا به نخبگان خاطر نشان شوند که اقتصاد نیز یکی از محورهای مهمی است که تلاش برای ساماندهی آن در زمره نوعی جهاد اجتماعی است .همچنین ایشان علاوه بر تاکید بر اقتصا د مقاومتی به ناامید کردن جوانان از کشور و آینده اشاره کردند و  تاکید فرمودند چنانچه کسانی نخبگان را از کار کردن درکشور ناامید کنند یا آینده کشور را تیره و تار کنند و امیدها را از بین ببرند درواقع به میهن و ملت  خیانت کرده اند .

بنابراین مقام معظم رهبری در این همایش به نخبگان جوان توصیه می کنند که  برای مقابله بهتر با  دشمن باید توانمندی های داخلی را افزایش داد و به سمت سازندگی و بسیج بخش علمی کشور حرکت کرد .ایشان همانند یک فرمانده جنگ که بخش های مختلف هوایی ، زمینی ، دریایی و  موشکی را بررسی کرده و در نهایت درست ترین تصمیم را اتخاذ می کند  از نخبگان و  کسانی که دست اندرکار شناسایی نخبگان هستند   تعامل و  ساماندهی برنامه های مربوط به نخبگان را برای دفاع و قوی کردن بنیه علمی هر چه بیشتر کشور را خواهان می شوند .

-تقویت روحیه جهادی یکی از مواردی است که مقام معظم رهبری بدان تاکید می کنند تا جایی که برای این مثال و توجه به امنیت کشور که مرهون روحیه جهادی شهدایی چون سردار همدانی است از ایشان یاد می کنند به نظر شما اگر به روحیه جهادی توجه نشود آیا می توان گفت دشمن به اصلی ترین هدف خود در نشانه رفتن روحیه جهادی و احساس مسئولیتی نخبگان نسبت به جامعه اشان موفق بوده است؟

-سردار همدانی نیز در این همایش مثال زیبایی از از خودگذشتگی بود که مقام معظم رهبری جوانان را بدان متوجه ساختند که نخبگی جوانان و آرامش کشور مرهون زحمات و خدماتی است که این شهدای گمنام به وجود آورده اند . مقام رهبری قرار گرفتن در فعالیت های جهادی و حضور در گروه های جهادی را برای نخبگان جوان از این جهت توصیه می کنند که می دانند حضور در این گروه ها موجب بروز نتایج موثری در روند فعالیت های یک نخبه می شود. از آن جهت که بودن در کنار جامعه موجب موجب نمیشود که نخبه خود را تافته جدا بافته از جامعه بپندارد .

در واقع قرار گرفتن در کنار مردم موجب نجات یافتن از حس بد خود برتر بینی می شود و جوان نخبه را در مسیر  جدی و عملی آگاهی از مسائل کشور قرار می دهد.بی تردید قرار گرفتن در این مسیر یعنی تحقق خدمتگزاری به مردم که در نهایت یک نخبه وظیفه ای جز خدمتگزاری و رشد و پیشرفت جامعه  در کنار دیگر آحاد  جامعه ندارد. از این رو مقام معظم رهبری خواهان ایجاد تعهد هر چه بیشتر در میان نخبگان هستند زیرا تفاوت نخبگان جامعه اسلامی که باید هدفمند حرکت کند با دیگر جوامع در تعهدی است که به کشور و ملت خود دارند .بنابراین ایجاد روحیه خودباوری و احساس تعهد در جوانان نخبه می تواند سرمنشاء تحولات گسترده ای در کشور باشد که لازم است همه مسئولان بدان توجه و عنایت ویژه ای داشته باشند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.