وزیر امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان مذاکره بوده است اما در این راستا کشورهایی بودند که نمی خواستند ایران پای میز مذاکره بنشیند.

ظریف: ایران همیشه خواهان مذاکره بوده است/ کشورهای منطقه برای حل بحران سوریه تلاش کنند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف روز شنبه در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به توافق هسته ای افزوود: دلیل آن که توانستیم به توافق تاریخی دست پیدا کنیم این بود که ما می خواستیم نگاه متفاوتی داشته باشیم و این به ما این انگیزه را داد تا سر میز مذاکره بنشینیم.
وی اضافه کرد: در گذشته گزینه های غلطی وجود داشت اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید به مذاکره برسیم و تنها تفاوت مذاکره این بود که گزینه جنگ را نداشت، البته فشارها علیه ایران زیاد بود.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما 12 سال تحت فشار بودیم و تحریم های زیادی علیه ما وضع کردند البته نیازی نبود که ایران را به میز مذاکره بکشانند زیرا ایران همیشه خواهان مذاکره بود اما کشورهایی بودند که نمی گذاشتند ایران پای میز مذاکره بنشیند.
وی تاکید کرد: ایران تصمیم داشت ثابت کند که برنامه هسته ای اش صلح آمیز بوده است البته در این رابطه اتهاماتی به ما بود اما ما اعتقاد داشتیم فشار در مذاکرات برای ایران ناعادلانه است.
ظریف اضافه کرد: ما توانستیم به آنها بقبولانیم برداشتن تحریم های ایران امتیازدادن نیست و این ذهنیتی را که ایجاد شده بود را از بین بردیم که باعث شد جلو برویم.

**داعش برای کسی سرمایه نیست
وزیر امور خارجه با تاکید بر این که این منطقه مشکلات و تهدیدات زیادی دارد که این تهدیدات و مشکلات برای همه مشترک است، یادآور شد: همگان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند. کشورهای منطقه باید بدانند داعش برای کسی سرمایه نیست.

ظریف گفت: سوال من این است چه کسی باید اعتماد دیگران را به دست آورد؟ آیا ایران به کشوری تهاجم داشته و یا حمله شیمیایی کرده است؟ آیا در ایجاد داعش طالبان و غیره نقش داشته است یا اینکه قربانی اینها نبوده است؟
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه باید به آینده نگاه کنیم، افزود: نباید در گذشته اسیر شویم زیرا در این صورت به ضرر همه خواهد بود. ما به یک محیط با ثبات نیاز داریم و نباید امنیت خود را در ناامنی دیگران ببینیم.
وی ادامه داد: اگر می بینیم که یک بمب گذاری همچون شب گذشته در عربستان انجام شده، این ناامنی ما هم هست. هر نقطه در این منطقه ناامن باشد به همه نقاط سرایت خواهد کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما می گوییم گذشته را فراموش نمی کنیم اما در گذشته هم اسیر نمی شویم. معتقدیم همه این موارد راه حل دارد اما نباید به گونه ای نگاه کنیم که فقط خودمان سود ببریم.
ظریف تاکید کرد: متاسفانه برخی نقش آفرینان در منطقه تصور می کنند فقط خودشان باید سود ببرند و فکر می کنند باید این توازن را به نفع خودشان رقم بزنند.
وی خاطرنشان کرد: ما اکنون در بی ثباتی سوریه، عراق و غیره وضعیت باخت-باخت را شاهدیم که این به نفع هیچ کسی نیست زیرا کسانی که خودشان در این بحران ها نقش داشته اند اکنون مورد هدف قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به بمب گذاری شب گذشته در عربستان اشاره کرد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: باید بپذیریم پیروزی های نظامی تبعاتی دارد و باید به پیروزی های سیاسی دست یابیم. ما باید این واقعیت را بپذیریم که راه حل نظامی نتیجه نمی دهد و راه حل باید سیاسی باشد که مردم سوریه نیز آن را بپذیرند ما نمی توانیم برای آنها نسخه بپیچیم و تصمیم گیری کنیم که چه کسی آنجا حکمرانی کند؛ باید به مردم سوریه کمک کنیم.
ظریف با اشاره به مشکل اروپا در خصوص مهاجران گفت: البته آلمان پیش از این مساله به موضوع منطقه ای علاقمند بود. بنابراین هر کسی از خود انعطاف نشان دهد، همانطور که در مساله هسته ای انعطاف نشان دادیم.
وی با بیان اینکه مشکل باید در سوریه باز تعریف شود به طوری که فقط به منافع خود توجه نکنیم گفت: ایران آماده بازی برد- برد در سوریه است و فعالانه برای راه حل سیاسی در سوریه، یمن و غیره شرکت خواهد کرد.

**مردم سوریه مشکلات خود را از طریق صندوق رای تعیین می کنند نه با اسلحه
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما باید به مردم سوریه اجازه دهیم که کار خود را انجام دهد، آنچه باعث گسترش این جنگ شده تاکید بر افراد است نه روندها. باید جنگ را به پایان برسانیم تا تمام سوری ها به خانه هایشان بازگردند و برای این مسیر باید به خشونت تکفیری ها پرداخت.
ظریف گفت: ما نمی خواهیم اجازه دهیم افراد خارج از منطقه بیایند و دیالوگ خود را دیکته کنند. مردم مشکلات خودشان را از طریق صندوق رای تعیین می کنند نه با اسلحه؛ ما باید واقعیت ها را بپذیریم و مردم تصمیم بگیرند.
به گزار ایرنا، نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور وزرای امورخارجه ایران، آلمان و تعدادی از کشورهای منطقه در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ، علاوه بر محمدجواد ظریف و فرانک والتر اشتاین مایر وزرای امورخارجه ایران و آالمان، 60 مهمان عالی رتبه از جمله صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان، ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان، نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، عزالدین رمزی جانشین نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، هلگا اشمیت معاون مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، الیزابت بویکو رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس فرانسه و نورمن متگن رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس آلمان و همچنین وزیر خارجه عمان در این کنفرانس یک روزه حضور دارند.
نشست های خارجی کنفرانس امنیتی مونیخ پیش از این در سال های 2009 و 2013 در واشنگتن، 2010 مسکو، 2011 پکن، 2013 دوهه، 2014 دهلی نو و 2015 در وین برگزار شده است.
اجلاس تهران دومین اجلاس امنیتی مونیخ در سال 2015 به شمار می رود.
نشست های بعدی اجلاس برای سال آینده در آدیس ابابا، پکن و واشنگتن برنامه ریزی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.