قدس -پروین محمدی: در هر فصلی بیماری‌های خاصی بروز می‌کنند که با عنوان «بیماری‌های فصلی» شناخته می‌شوند، ...

انتشار یک  بیماری  ویروسی  در مشهد

اما برخی بیماری‌ها در تمام فصول مشاهده می‌شوند و در صورت اندکی بی‌توجهی و یا رعایت نکردن بهداشت، افراد زیادی را گرفتار و راهی کلینیکها و مراکز درمانی می‌سازند، زیرا عامل بروز این بیماری‌ها ویروسهایی هستند که در تمام فصول وجود دارند.

یکی از بیماری‌های شایعی که چند هفته‌ای است در مشهد مبتلایان زیادی را به مطب پزشکان و کلینیکها کشانده و از مادربزرگ 80 ساله تا نوه هشت تا 9 ماهه را مبتلا کرده، نوعی بیماری گوارشی ویروسی است که حتی پس از بهبود نیز ضعف شدید آن مشکلات زیادی برای بیماران به وجود آورده است.

اگر علاقه‌مندید درباره این بیماری بیشتر بدانید و با راه‌های انتقال و پیشگیری و درمان آن آشنا شوید، گفت‌و گوی قدس  را با دکتر محمدجواد دهقان نیری، متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی مشهد بخوانید.

بیماری گوارشی ویروسی

دکتر دهقان نیری درباره این بیماری می‌گوید: یکی از بیماری‌های گوارشی ویروسی که احتمالاً از خانواده «آنتروویروس» است در هفته‌های اخیر در سطح مشهد افزایش موارد داشته و در تمام سنین افراد را مبتلا کرده است.

این متخصص می‌افزاید: نشانه‌های بیماری با علایم عمومی شامل: تب، بی‌اشتهایی شدید، خستگی، بی‌حوصلگی، احساس پری و سنگینی معده و پس از آن تهوع، استفراغ و در نهایت اسهال آبکی بروز می‌کند.

وی عامل بیماری را نوعی ویروس دانست که از طریق گوارشی منتقل می‌شود و در صورت رعایت نکردن بهداشت، فرد سالم را مبتلا می‌کند.

این متخصص به راه‌های انتقال ویروس اشاره می‌کند و می‌افزاید: ویروس بیماری از طریق آب یا غذای آلوده و تماس بین افراد منتقل می‌شود. از این رو در صورت رعایت نکردن بهداشت موادغذایی بخصوص مواد خوراکی و غذاهایی که سرد مصرف می‌شوند، مثل میوه‌ها و سبزی‌ها، ساندویچ سرد و غذاهایی که خارج از منزل تهیه شده و تا زمان مصرف مدت زیادی در دمای معمولی می‌ماند، احتمال انتقال بیشتر می‌شود.

 راه‌های درمان

دکتر دهقان نیری درباره درمان این بیماری ویروسی تصریح می‌کند: این بیماری درمان اختصاصی ندارد، اما بیمار باید به صورت علامتی زیر نظر پزشک داروهایی مثل تب‌بر و داروهای ضدتهوع و دل پیچه مصرف کند تا علایم کاهش یابد.

همچنین افراد در صورت بروز اسهال آبکی باید مایعات کافی، سرمهای خوراکی، دوغ و غذاهایی که آب و الکترولیت بدن را تأمین می‌کند، مصرف کنند. ماست، موز و سیب نیز نیز برای تأمین املاح بدن مفید است و توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه این بیماری داروی اختصاصی ندارد، اما مصرف کپسول پروبیوتیک به مدت دو هفته و یا استفاده از غذاهای مثل دوغ و ماست پروبیوتیک به منظور بازسازی فلور طبیعی روده توصیه می‌شود.

 

راههای پیشگیری

 

- از مصرف غذاهای سرد بپرهیزید.

- ضدعفونی سه مرحله‌ای را برای سبزی‌ها و میوه‌ها انجام دهید.

- در تماس با بیماران رعایت بهداشت را جدی بگیرید.

- ناخنهای بیمار کوتاه و شست و شوی دست با آب و صابون به طور مکرر انجام شود.

- آب سالم مصرف کنید و اگر به سلامت آب اطمینان ندارید، آن را به مدت یک دقیقه بجوشانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریبا IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    ایا این بیماری راست است