خبرگزاری رویترز با بیان اینکه تهران باید به توافق تاریخی هسته ای برای اجرایی شدن لغو تحریم ها عمل کند، به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: برداشته شدن تحریم ها دست کم تا پایان سال جاری میلادی تحقق می یابد. این مقام ها همچنین اعلام کردند که پرتاب موشک عماد نقض توافق هسته ای نیست.

برداشتن تحریم ها دست کم تا پایان سال جاری میلادی تحقق می یابد/ پرتاب عماد ناقض توافق هسته ای نیست
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه از نیویورک خبر داد: درحالی که آمریکا قرار است امروز (یکشنبه) برداشته شدن مشروط تحریم ها را اعلام کند، اما این را در نظر دارد که برداشته شدن کامل این تحریم ها نیازمند اقدام ایران به شرایط مندرج در توافق تاریخی هسته ای 14 جولای در وین است که آنگاه برداشته شدن تحریم ها به واقع صورت اجرایی خواهند گرفت.

رویترز نوشت، چندین مقام ارشد آمریکایی که در گفت و گو با خبرنگاران که خواستند نامشان فاش نشود گفتند: به رغم اقدام امروز واشنگتن، اجرای واقعی توافق به نظر چندین ماه دیگر خواهد بود.
رویترز افزود: این بدین معنی است که برداشته شدن تحریم ها حداقل تا پایان سال جاری میلادی تحقق می یابد.
این خبرگزاری انگلیسی به نقل از یکی از مقامات آمریکایی گفت: زمان برداشته شدن تحریم های مرتبط هسته ای ایران منوط به سرعت طرف ایرانی در برداشتن گام هایی است که نهاد ناظر سازمان ملل (آژانس بین المللی انرژی اتمی)، اجرای تعهدات تهران را مورد تایید قرار دهد.
خبرگزاری رویترز نوشت امروز یکشنبه «روز اجرا» ی adoption day توافقی است که 90 روز پیش، پس از حصول توافق بین ایران و 6 قدرت جهانی مبنی بر برداشته شدن تحریم های تهران در برابر محدود کردن فعالیت هسته ای ایران بدست آمد.
بنا بر این گزارش، علاوه بر فرمان مشروط واشنگتن در تعلیق تحریم های آمریکا مرتبط با برنامه هسته ای ایران، مقامات آمریکایی گفتند که آمریکا، چین و ایران همچنین قرار است امروز بیانیه ای مشترک صادر کنند که در آن ،آنها خود را متعهد به باز طراحی و بازسازی دوباره راکتور تحقیقاتی اراک می کنند که در آن (دیگر) به تولید پلوتونیوم پرداخته نشود.
رویترز گزارش داد: یک مقام ارشد آمریکایی به این نکته اشاره کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که ایران اکنون به تعهدات خود مبنی بر پاسخ دادن و اجازه دسترسی به آژانس عمل کرده است.
خبرگزاری رویترز ادامه داد: مقامات آمریکایی در پاسخ به این پرسش که پرتاب آزمایشی موشک بالستیک ایران (عماد) در روزهای اخیر نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بود، تصریح کردند که این پرتاب ناقض توافق هسته ای نبوده است.
بر پایه این گزارش، یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: (پرتاب موشک بالستیک) امر جدیدی ( از سوی ایران) نیست و آزمایش موشک بالستیک را نباید بعنوان شاخص عدم تمایل ایران به اجرای توافق هسته ای دید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.