علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که بعداز توافق هسته ای با گروه ۱+۵ و تصویب برنامه برجام در مجلس اکنون وارد مرحله تثبیت قدرت صلح آمیز هسته ای ایران شده ایم.

وارد مرحله تثبیت قدرت هسته ای شده ایم/بازگشت بن سلمان با دست خالی از مسکو
به گزارش قدس آنلاین، بروجردی در پایان سفرش به سوریه و لبنان در گفت وگو با ایرنا، تصریح کرد: بعداز تصویب برجام در مجلس فکر می کنم در حال تثبیت قدرت هسته ای خود هستیم.

وی افزود: نرمش قهرمانه ای را که جمهوری اسلامی ایران انجام داد، موجب شد بتوانیم بدون محدودیت ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی بین المللی ، توانمندی فعالیت های صلح آمیز کشور را بالا ببریم.
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما بیش از ده سال است که در مجلس تصویب کرده ایم، دولت باید 20هزار مگاوت انرژی اتمی تولید کند، توافق هسته ای و تصویب برجام باعث شد تا این گره باز شود.
بروجردی خاطرنشان کرد: روسیه با جمهوری اسلامی ایران در خصوص ساخت دو نیروگاه یک هزار مگاواتی توافق کرده است و حتی کشورهای غربی از جمله فرانسه و آلمان هم اعلام آماگی کرده اند تا در این زمینه با تهران مذاکره کنند.

** ایران هیچگاه از جامعه جهانی خارج نبوده است
بروجردی این ارزیابی را که برخی می گویند ایران بعداز توافق هسته ای به جامعه جهانی بازگشته است، نادرست خواند و گفت که ایران هیچ گاه خارج از جامعه جهانی نبوده است.
وی گفت: ایران ریاست غیرمتعهدها با 118 کشورعضو یعنی بیش از نیمی از کشورهای جهان را برعهده دارد و این تعبیر درست نیست، بهتر است بگوییم کشورهایی که قر کرده و یا روابط خود با ایران را تقلیل داده بودند، اکنون بازگشته اند.
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس افزود: کشورهای اروپایی بعداز وضع تحریم ها علیه ایران با فشارهای آمریکا ، رابطه خود را در سطوح اقتصادی و سیاسی با ایران کاهش دادند و امروز آنها به سوی جمهوری اسلامی ایران بازگشته اند.

** تحولی جدید در میدان نبرد سوریه
بروجردی که درسفر اخیرش به سوریه با بشار اسد رییس جمهوری و ولید المعلم وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد، اظهارداشت: در سفرهای به سوریه در کنار بررسی ابعاد مختلف همکاری دو جانبه تحولات منطقه را بررسی می کنیم و در زمان حاضر مهمترین آن ورود مستقیم روسیه به صحنه معرکه علیه تروریست های تکفیری است.
وی با تاکید به این که « ورود روسیه به میدان نبرد با تروریست های تکفیری، در حوزه روانی و میدانی کارزار تاثیر گذاشته است»، خاطرنشان کرد: یکی از نواقص جنگ با تروریست های تکفیری در سوریه نبود یک نیروی هوایی قدرتمند و مجهز بود که بتواند مواضع نظامی ، آموزشی و انبارها مهمات آنها را منهدم کند.
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: این حلقه مفقوده توسط روسیه برطرف شد و با حجم گسترده عملیات نظامی نقشی اساسی را ایفا کرد و اکنون زمینه برای پیشروی زمینی نیروهای ارتش و مردمی سوریه فراهم شده است.
بروجردی تاکید کرد: به طور طبیعی در این شرایط امکان آزاد سازی بسیاری از مناطق مهم سوریه وجود دارد و این مناطق می توانند از اشغال تروریست های تکفیری آزاد شوند.
وی اظهارداشت: اقدام روسیه باعث فروپاشی روانی گروه های تروریستی تکفیری و از هم پاشیدگی سازمان نظامی آنها شده است و آثار خوبی را برای نجات مردم سوریه از شر این گروه ها به دنبال خواهد داشت.

** شایعه حضور نیروهای ایرانی در سوریه
برخی اصرار دارند که نیروهای ایرانی در میدان نبرد با تروریست های تکفیری در سوریه حضور دارند و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به آنها گفت: حضور ما بارها اعلام شده که مستشاری است و ایران همیشه آماده بوده تا به درخواست سوریه تسلیحات در اختیار این کشور قرار دهد.
بروجردی افزود: در عراق و سوریه ده هزار جوان به میدان کارزار رفته اند و نیازمند نیروهای ما نیستند اما اگرهرگونه درخواستی را دولت سوریه در این زمینه داشته باشد ، در تهران بررسی خواهد شد.
وی درعین حال خاطرنشان کرد که در دیدارهایش با بشار اسد رییس جمهوری و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه، این درخواست مطرح نشده است.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران تصریح کرد که در مسایل نظامی دخالتی نمی کند.

** واکنش به وزیر خارجه سعودی
بروجردی در واکنش به ادعا و تهدید عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی ها مبنی بر حمایت تسلیحاتی آل سعود از تروریست های تکفیری و امکان تکرار ماجرای یمن در سوریه و همچنین درباره امکان مداخله نظامی ترکیه گفت: ترکیه با توجه به این که در آستانه برگزاری انتخابات است و وضعیت داخلی خوبی هم بدنبال انفجارهای تروریستی ندارد، بعید می دانم که دست به اقدامی بزند و شانس حزب رجب طیب اردوغان( عدالت و توسعه) را در انتخابات آینده کمتر کند.
وی اظهارداشت: عربستان هم در قبال یک کشور ضعیف بدون پدافنی مانند یمن بعدازهفت ماه تجاوز و حمله، شکست خورده ، بنابر این طبیعی است با توجه به امکاناتی که سوریه در اختیار دارد و به ویژه این که از حمایت هوایی روسیه برخوردار می باشد، جرات دست زدن به اقدامی را نداشته باشد.
رییس کمیسیون امنیتی ملی مجلس تاکید کرد که « بسیاربعید می دانم آنها وارد چنین فازی در پرونده سوریه شوند».

** بازگشت دست خالی بن سلمان از روسیه
بروجردی تصریح کرد: محمد بن سلمان جانشین ولی عهد عربستان که اخیرا به روسیه رفته بود، به نظرم دست خالی از مسکو بازگشت.
وی خاطرنشان کرد:روسیه نمی تواند تروریست هایی را که از این کشور به سوریه آمده اند، نادیده بگیرد و نسبت به امنیت خود نگران نباشد.

** چرا سفر به سوریه در این برهه؟
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت که ماه در مواقع حساس به سوریه سفر می کنیم و ورود مستقیم روسیه به جنگ علیه تروریست های تکفیری و تغییر موازنه قدرت به نفع سوریه هم یکی از این مواقع است.
وی با بیان این که « ماموریت خاصی نداشته است»، بر ضرورت جدی بودن همه کشورهای منطقه برای شکست دادن تروریست های تکفیری تاکید کرد.
بروجردی افزود: سفر به سوریه برای تبادل نظر و تاکید بر مواضع ایران یعنی اعلام حمایت از سوریه به عنوان خط مقدم مقاومت و شخص آقای بشار اسد چهره ای که سال ها در کنار مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی ایستاده است، بود.

** سفر به لبنان
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مسائل سوریه و لبنان به هم گره خورده است و تروریست های تکفیری لبنان را هم تهدید می کنند، به همین دلیل درهرسفر به سوریه از لبنان هم دیدن و با مقامات لبنانی ملاقات و مذاکره می کنیم.
وی خاطرنشان کرد که در این سفر با مقامات و دوستان لبنانی در باره روابط دوجانبه و مسائل منطقه به ویژه سوریه تبادل نظر کنیم.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در سفر به لبنان با تمام سلام نخست وزیر، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله، جبران باسیل وزیر امور خارجه، محمد رعد رییس فراکسیون حزب الله( وفاداری به مقاومت) در مجلس لبنان ، شیخ ماهر حمود عالم برجسته اهل سنت و دبیرکل اتحادیه بین المللی علمای مقاومت دیدار و گفت وگو کرد.
وی همچنین با اعضای تجمع علمای مسلمان و نمایندگان گروه های فلسطینی مقیم لبنان ملاقات و با حضور در روضه الشهیدین به شهدای مقاومت اسلامی لبنان ادای احترام کرد.

** دیدار با دبیرکل حزب الله
بروجردی با تاکید به این که ملاقاتش با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بسیار خوب بود، گفت که سیدحسن نصرالله همواره توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 را به نفع ایران ، منطقه و محور مقاومت دانسته است.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت که در دیدار با دبیرکل حزب الله لبنان گزارشی از روند توافق هسته ای و تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.
سید حسن نصرالله و بروجردی در دیداری که با حضور محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد، درباره آخرین تحولات سیاسی و امنیتی لبنان و منطقه گفت وگو کردند.
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت که دبیرکل حزب الله لبنان در این دیدار هم ابراز امیدواری کرد که توافق هسته ای کمک بیشتری به مقاومت کند به ویژه این که سیاست اتخاذ و اعلام شده ایران مبنی بر این است که بحث هسته ای از موضوعات منطقه جدا است.
بروجردی با بیان این که گفت وگوها در دیدار با سید حسن نصرالله، تمرکز بر تحولات سوریه متمرکز بود، تصریح کرد: جدی گرفتن گروه های تروریستی تکفیری که امنیت سوریه ، عراق و لبنان را تهدید می کنند و ضرورت ورود دیگر کشورها در عرصه رویارویی با این گروه ها مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: خوشبختانه ورود روسیه به این عرصه می تواند به مبارزه با تروریست های تکفیری و نجات مردم مظلوم سوریه از جنایات قساوت آمیز گروه های تروریستی کمک بیشتری کند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت وگو با ایرنا، گفت: به نظر من هم پیامدهای مثبت توافق هسته ای می تواند شامل مقاومت شود.
بروجردی تاکید کرد : به نظر من هنگامی که تحریم های تحمیلی علیه ایران برداشته و ارتباطات بین المللی با جمهوری اسلامی ایران بیشتر شود، با توجه به شناختی که از توانمندی های ایران در منطقه دارند طبیعی است که انتظار داشته باشند ایران برای حل بحران های منطقه نقش فعالتری ایفا کند.
وی خاطرنشان کرد: این ها در واقع به معنای تصمیم آمریکا نیست زیرا سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا برقراری صلح و امنیت در منطقه بوده است و فکر می کنم فضای جدید سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه، تسهیل کننده روند تحقق این اهداف است.
 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.