گروه سیاسی / ساحل عباسی - موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است، ...

 توان موشکی ؛ بهانه جدید آمریکا پس از پرونده هسته ای

روز یکشنبه با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، خانم «پاور» روز جمعه گفت واشنگتن پس از بررسی اطلاعات موجود به این نتیجه رسیده که آزمایش این موشک «میان‌برد» در روز 10 اکتبر، «آشکارا نقض» تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین ادعا کرده که این موشک «در اصل، قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را داشته است.»

«پاور» در بیانیه‌ای که منتشر کرده علاوه بر این، خبر داده که آمریکا در حال تهیه گزارشی برای ارایه به کمیته تحریم‌های شورای امنیت در همین باره است.

ورود آمریکا به مسایل موشکی و تسلیحاتی ایران و بررسی این مسأله موضوع گفت‌وگوی قدس با دکتر اصغر زارعی، کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی است.

کاخ سفید متعاقب آزمایش موشک عماد واکنش‌های سریع و صریحی را از خود نشان داد. آیا به این موضوع معتقد هستید که یکی از دغدغه‌های اصلی منتقدان برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت دخالت در امور نظامی و موشکی جمهوری اسلامی است؟

 مسلماً با انجام آزمایش موشک عماد  که توسط یگانهای موشکی ایران  با موفقیت صورت گرفت، انتظاری جز واکنش طرفهای غربی  بخصوص آمریکا براساس توافقات برجام نسبت به این موضوع نمی‌رفت.در پی انجام این آزمایش موشکی  وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید به صورت بسیار صریح و علنی واکنش خود را با توسل و براساس مفاد قطعنامه 1929 که  قبل از برجام تصویب شده بود و آخرین قطعنامه‌ای بود که توسط شورای امنیت صادر شده بود، اعلام کردند. در قطعنامه 1929 فعالیت‌های موشکی و انجام آزمایش‌های موشکی ایران مورد تعرض قرار گرفته و دولت جمهوری اسلامی ایران وادار به توقف  آزمایش‌های موشکی  خود شده است. در قطعنامه جدید 2231  که بعد از برجام تصویب و  تأییدی بر معاهده برجام بود که در 23 تیر 1394 در شورای امنیت تصویب شد،  متأسفانه در بخش‌های متعددی از این قطعنامه فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران  مورد تعرض قرار گرفته  و برای فعالیتهای تسلیحاتی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران بخصوص در بحث موشک‌های راهبردی محدودیت‌ها و مشکلاتی مطرح شده است. مسلماً در ماه‌های اخیر کارشناسان متعهد بارها به این مسأله اشاره کرده اند  که این موضوع می‌تواند  دستاویزی برای آمریکا و طرفهای غربی برای اعمال فشار بر دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی برممانعت از انجام آزمایش‌های موشکی و تولید و ساخت موشک‌های جدید و «آر اند دی» در حوزه تسلیحات دفاعی باشد . یکی از دغدغه‌ها و نگرانی اصلی کسانی که به عنوان منتقد به برجام نظر داشتند، بحث توسعه محدودیت‌های هسته‌ای و اعمال مشکلاتی است که در فعالیت‌های هسته‌ای به جمهوری اسلامی ایران در برجام تحمیل شده است. متأسفانه یکی دیگر از موضوعاتی که در برجام  و در قطعنامه 2231 به صورت گسترده تری نسبت به آن تعرض صورت گرفته، فعالیتهای موشکی جمهوری اسلامی ایران است  که طبق توافقات صورت گرفته  جمهوری اسلامی ایران در موضوعات PMD  در برجام مورد فشار واقع شده است؛ در اینجا هم در قطعنامه 2231 فعالیتهای موشکی ایران  محدود شده به نحوی که  در مفاد بندهای 11 و 12 پاراگراف اجرایی در خصوص برگشت پذیری تحریم‌ها و اعمال محدودیت‌های جدید علاوه بر بند 9قطعنامه 1929 که بدان اشاره شد، در خصوص تحریم تسلیحاتی و موشکی جمهوری اسلامی ایران در ذیل ضمیمه ب قطعنامه موصوف در پاراگراف ب ضمیمه ب بند 3و 4 محدودیت‌های شدیدتری را در خصوص صنایع موشکی و تحریم‌های تسلیحاتی برای مدت 10 سال برای ایران در نظر گرفته شده است. این مسأله نشان داد که  بلافاصله  بعد از انجام  و موفقیت آمیز بودن آزمایش موشکی عماد  کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از خود  واکنش نشان داده  و موضوع آزمایش موشکی عماد را نوعی نقض تعهدات جمهوری اسلامی ایران در  قطعنامه 1929 و قطعنامه 2231 قلمدادکردند .به نظر بنده دولت آمریکا با توجه به مفاد قطعنامه 2231 و بندهای که در آن گنجانده شده سعی می‌کند در آینده با استفاده ابزاری و غیر قانونی از شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجمع سازمان ملل متحد در مجموع فشارهای جدیدی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار دهد و با این فشارها سعی می‌کند فعالیت‌های تسلیحاتی ما را بخصوص در بحث موشک‌های راهبردی و استراتژیک تحت فشار قرار دهد،  از این رو می‌توان گفت این موضوع یکی از اصلی ترین نگرانی‌های منتقدان در جمهوری اسلامی بود که بارها مسؤولان را بدان آگاه کرده اند.

 آیا به صراحت به این مسأله معتقد هستید که آمریکا پا را از انتظارات هسته‌ای فراتر گذاشته و در مسایلی ورود می‌کند که به هیچ وجه به مسایل هسته‌ای و توافق‌های صورت گرفته مرتبط نیست؟

بی‌تردید واضح بود که کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا  و مراکز راهبردی آنها در خصوص آزمایش‌های موشکی و فعالیتهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داده واین موضوع را دنبال کنند.رفتارها و
 زیاده خواهی‌های آمریکا نشان می‌دهد که  دغدغه آنها از حوزه موضوعات هسته‌ای کاملاً فراتر رفته و در موضوع هسته‌ای به چنین اطمینانی رسیده اند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای و اتمی شدن نیست و براساس فتوای مقام معظم رهبری که فتوای دینی و قطعی است، آن‌ها اذعان دارند که ایران بمب اتم نمی‌سازد؛ از آن سو عمده‌ترین نگرانی آن‌ها برد موشک‌ها و قدرت موشک‌ها در ایران است که روز به روز توان موشکی و برد آن روبه افزایش است، به نحوی که سیستم موشکی جمهوری اسلامی ایران  به سهولت می‌تواند بسیاری از نقاط دور برد منطقه را مورد اصابت قرار دهد؛ بنابراین پر واضح است که  اصلی ترین دغدغه مقام‌های کاخ سفید و متحدین منطقه‌ای  آن‌ها اینک توان موشکی ایران است.

 آیا ساز و کارهایی که در قطعنامه 2231 مورد توجه قرار گرفته می‌تواند موجب برگشت پذیری تحریم‌ها و ایجاد فشارهای مضاعف بر ایران به بهانه آزمایش‌های موشکی شود؟

 آمریکا در سالهای اخیر نشان داده که بسیار مرموزانه در پی فراهم آوردن رقابتی تسلیحاتی در منطقه است از این رو با این بهانه برای فروش انواع و اقسام تسلیحات مدرن و ایجاد گنبدهای آهنین در برخی از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس عربستان و ایجاد رابطه همکاری‌های نظامی با رژیم جعلی صهیونیستی و فروش این نوع تجهیزات به این کشورها شرایط جدیدی را در منطقه فراهم آورد. آنچه پیش بینی و برآورد می‌شد و همیشه منتقدان در داخل جمهوری اسلامی ایران از آن به  عنوان یک دغدغه و نگرانی یاد می‌کنند، بحث  برجام و قطعنامه 2231 است. مسلماً آمریکا با دستاویز قرار دادن این مسأله در پی آن است تا آزمایش‌های موشکی را به عنوان یک امکان و بهانه برای نقض تعهدات جمهوری اسلامی ایران براساس مفاد قطعنامه موصوف در دستور کار قرار خود قرار بدهد.  بر همین اساس هم می‌توانند براحتی بحث بازگشت تحریم‌ها را در دستور کار قرار دهند، از این رو  ساز و کارهایی که در قطعنامه پیش بینی شده است، در برابر این اقدام قابلیت مانع تراشی ندارد.  ساز وکارهایی که در بندهای 11 و 12پاراگراف اجرایی برای دوره دو ماه سی روزه اول و دوم پیش بینی شده نمی‌تواند مانع اقدام‌های بازدارنده آمریکا برای اعمال فشار بر ایران شود و هر یک از اعضای 1+5 می‌توانند به بهانه نقض تحریم‌ها و یا گزارش نقض تعهدات شرایط را برای برگشت پذیری تحریم‌ها فراهم کنند. زمانی که موضوع جدا شدن  مباحث هسته‌ای  از مباحث دفاعی مطرح شد  به مسایل بعد از آن و سوءاستفاده‌های حتمی آمریکا از این مسأله توجه داده می‌شد چرا که مسلماً آمریکا درحوزه  مربوط به مسایل «پی ام دی» و موضوعات ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران از آن به عنوان یک ابزار سوء‌استفاده می‌کرد. در پایان  باید اشاره کرد که آزمایش جدید موشکی ایران استفاده  از حق طبیعی کشور  برای پیشبرد و تعالی سیستم‌های دفاعی و افزایش قدرت دفاعی خود است،  اما آمریکا از آن به عنوان اقدام ناقض قطعنامه و تعهدات ایران استفاده کرده و یقیناً از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یک ابزار برای اعمال اقدامات مضاعف و محدودیت آور علیه ایران از این وضعیت بهره برداری لازم را انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرام زینلی IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
    0 0
    باسلام و احترام تشکر از سخنان جناب آقای دکتر زارعی بسیار بهره مند شدیم. مقام معظم رهبری (مدظله العالی): آمادگی های نظامی و دفاعی خود را روز به روز افزایش دهید؛ این یک دستورالعمل رسمی است/ ایران در مقابل هرگونه تعرض مقتدرانه از خود دفاع خواهد کرد.
  • بهروز IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    0 0
    مادر شرایطی قرار داشتیم که می توانستیم امتیازات بهتر وبیشتری از این معامله گران بین المللی بگیریم قدر داشته هارا ندونستند ای کاش قدرتمندانه تر مذاکره می کردند، که حال آمریکا وغربی ها دنبال بهانه های واهی جهت جلوگیری ازایرانی قدرتمند ومقتدرنباشند هرچند که ما در امور دفاعی وامنیتی نیاز به کسب اجازه از هیچ قدرت خارجی نداریم