قدس انلاین – نژآد یوسفی: کشور را بدون برنامه نمیتوان اداره کرد ؛ این درحالی است که اخرین برنامه کشور یعنی برنامه پنجم توسعه با بی توجهی دردولتهای نهم ودهم مواجه شد وعملا بسیاری از بندهای ان محقق نشدو دولت نیز خودرا نسبت به حرکت درچارچوب برنامه ملزم نمیدانست .

برنامه ششم اماده چکش کاری نمایندگان درمجلس/ اقتصاد مقاومتی محور اصلی واساسی برنامه ششم / برنامه قبلی بررسی شود تا درسیاستگذاری به خطا نرویم

درعین حال و پس از پایان این برنامه با همه فراز ونشیب ؛ یکی , دوسالی است که هیچ برنامه ای ارایه نشده و کشور با بودجه های سالانه اداره شده و بدون برنامه پیش میرود تا اینکه بالاخره سخنگوی دولت خبر داد که برنامه ششم توسعه کشور درراه مجلس است ، حال باید دید این برنامه چگونه است چطور توسط نمایندگان مجلس چکش کاری میشود تا کشور دیگر بدون نقشه مدون به حرکتش ادامه ندهد.

***اعلام وصول لایحه برنامه ششم در روز دوشنبه

دراین راستا یک عضو هیأت رئیسه مجلس،گفت: لایحه برنامه ششم توسعه در صورت ارسال دولت، در نشست روز دوشنبه هفته آینده مجلس اعلام وصول می‌شود.

محمدحسین فرهنگی با اشاره به برنامه دولت برای ارائه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس، گفت: در صورتی که لایحه دولت آماده باشد، این لایحه در نشست روز دوشنبه هفته آینده مجلس اعلام وصول می شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به نظر می‌رسد که از زمان ارائه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس تا ارجاع به صحن علنی مجلس، حدود یک ماه به طول می‌انجامد.

فرهنگی ادامه داد: نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه برنامه ظرف پنج روز پیشنهادهای خود درمورد کلیات و جزئیات برنامه را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارائه کنند، همچنین کمیسیون‌های تخصصی مکلفند حداکثر ده روز نسبت به بررسی مفاد برنامه شامل مواد، تبصره‌ها، جداول و ضمایم و نیز پیشنهادهای نمایندگان اقدام و گزارش خود را به کمیسیون تلفیق رسیدگی‌کننده ارائه کنند.

وی ادامه داد: همچنین کمیسیون تلفیق موظف است پس از پایان مهلت مذکور به گزارش های کمیسیون های تخصصی و کلیات و جزئیات برنامه و پیشنهادهای نمایندگان حداکثر ظرف سه هفته رسیدگی و گزارش نهائی خود را به مجلس ارائه کند.

فرهنگی افزود: پس از ارائه گزارش نهایی کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس و تصویب کلیات این لایحه در صحن، بر اساس آیین نامه داخلی مادامی که لایحه برنامه در صحن مجلس مورد بررسی است، مجلس نطق نخواهد داشت و هیچ طرح یا لایحه‌ای جز طرحها و لوایح سه‌فوریتی و نیز تحقیق و تفحص، استیضاح و رأی اعتماد در دستور قرار نخواهد گرفت.

***بررسی برنامه ششم در مجلس یک ماه زمان می برد

درهمین حال نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قرار است دولت برنامه ششم را در دو مرحله احکام دائمی و جداول به مجلس ارایه دهد، اظهار داشت: بررسی این لایحه پس از تشکیل کمیسیون تلفیق، حدود یک ماه زمان می برد.

علی محمد احمدی درباره زمان و چگونگی ارایه لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه از طرف دولت به مجلس اظهار داشت: قرار است که دولت احکام تکراری پنج برنامه گذشته توسعه کشور را پس از پایش با عنوان تنظیم بخشی از مقررات مالی 3 به مجلس تقدیم کند.

وی با بیان اینکه بخشی از قوانین برنامه ای توسعه کشور، تکراری است، ادامه داد: بخشی از احکام اقتصادی دولت در قالب لوایح تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و خروج از رکود در سال گذشته بررسی شده و دولت به دنبال تکراری نبودن احکام اقتصادی در کشور است.

نماینده مردم دهلران در مجلس اظهار داشت: دولت احکامی از برنامه ششم توسعه را به مجلس تقدیم خواهد کرد که در قوانین گذشته تکرار نشده باشند و پس از آن جداول این برنامه را در ماه های آینده تقدیم مجلس خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: دولت بر این اعتقاد است که آنچه بودجه های سنواتی را تحت تاثیر قرار می دهد، احکام بوده و چون جداول و پیوست ها نحوه توزیع منابع را نشان می دهد، در بودجه سنواتی تاثیر زیادی ندارد اما احکام، راهبردها را تعریف می کنند.

احمدی تصریح کرد: راهبرد دولت این است که پیش از لایحه بودجه سال آینده احکام برنامه ششم توسعه ارایه و در اوایل سال آینده جداول و پیوست ها تقدیم مجلس شود.

وی گفت: مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرده اند که در هفته آینده بخش مربوط به احکام برنامه ششم توسعه و جداول و پیوست ها نیز بعد از تقدیم لایحه بودجه سال آینده کل کشور به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره روند بررسی این لایحه در مجلس نیز گفت: پس از تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق تشکیل خواهد شد و بررسی بخش احکام برنامه ششم توسعه حدود یک ماه به طول خواهد انجامید.

وی گفت: البته زمان بررسی این لایحه بستگی به حجم لایحه ارایه شده توسط دولت دارد و فکر می کنم چون تعداد بسیار زیادی از احکام دائمی بودجه ای کشور پیش از این در مجلس بررسی و تصویب شده است، تعداد مواد احکام دائمی برنامه ششم توسعه بسیار کمتر باشد.

احمدی ادامه داد: فکر می کنم با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه حدود 200 ماده داشت، برنامه ششم توسعه حدود 100 ماده داشته باشد، و حدود 20 روز تا یک ماه بررسی آن در مجلس به طول خواهد انجامید.

***بودجه 95براساس برنامه‌ششم

دراین حال یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت می‌خواهد برنامه ششم توسعه را در سه بخش به مجلس ارسال کند، گفت: اگر دولت تقاضایی برای تمدید یک ساله برنامه پنجم داشته باشد، این احتمال وجود دارد و این پسنیده نیست.

اسماعیل جلیلی درگفت‌وگو با خانه ملت،با اشاره به اینکه دولت یازدهم اقداماتی از خرداد ماه سال 93 برای تدوین برنامه ششم توسعه آغاز کرده است،گفت: مقرر بود تا پایان شهریورماه سال جاری، برنامه ششم،مجلس ارائه شود که تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

نماینده مردم مسجد سلیمان،هفتگل، لالی و اندیکا در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: شواهد نشان می‌دهد برنامه ششم با یک رویکرد متفاوت نسبت به برنامه‌های قبلی ارائه خواهد شد و  ابتدا احکامی که در برنامه‌های قبلی به صورت مکرر تصویب شده بود،به طورلایحه جداگانه درقالب احکام دائمی برای تبدیل شدن به قانون دائمی  ارائه می‌شود.

وی افزود: دولت می‌خواهد سیاست‌ها و اهداف کلی برنامه در یک بخش ارائه شده و درنهایت احکام مربوط به برنامه ششم دریک موعد دیگر به مجلس ارسال کنند،البته باید دید عملکرد دولت دراین بخش برای ارائه لایحه برنامه ششم توسعه به چه صورت است.

جلیلی با بیان اینکه پسنیده بود تا قبل ازارائه لایحه بودجه سال 95،برنامه ششم به مجلس ارسال و تصویب می‌شد، گفت: این اتفاق نیفتاد و زمان خیلی محدود است و بودجه 95 به عنوان،بودجه اولین برنامه ششم توسعه باید براساس سیاست‌ها اهداف برنامه تصویب شود.

این نماینده مردم درخانه ملت،ادامه داد: باید کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بررسی شرایط به توافق برسند که روند اجرای بودجه 95 مبتنی بر برنامه ششم دچار وقفه نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لایحه برنامه ششم در دو بخش به مجلس می‌آید؟، بیان کرد: این موضوع صحیح است، البته رویکرد دولت، ارائه لایحه به صورت سه قسمتی است، یعنی احکامی که در برنامه‌های قبلی تکرار شده را به عنوان یک لایحه که به قانونی دائمی تبدیل شود؛مانند همان کاری که درقانون تنظیم مقررات بودجه‌های سالیانه انجام شد.

جلیلی اضافه کرد: بخشی از برنامه ششم هم درقالب سیاست‌ها و اهداف کلی قانون است که درحقیقت جزو اسناد بالادستی‌های بودجه‌های سنواتی خواهد بود، و بخشی هم در قالب احکام مربوط به خود برنامه ششم است که احتمالا در یک زمان دیگر ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه قانون لزوما ارائه لایحه برنامه‌های توسعه را به صورت یک جا مدنظر قرارمی‌دهد،اظهار کرد: اگر لایحه برنامه به دو قسمت تبدیل شود،تا حدودی می توان گفت یک بدعتی در ارائه برنامه توسعه توسط دولت شکل گرفت است.

دراین راستا عضودیگر کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس معتقد است لایحه برنامه ششم به صورت یک جا به مجلس ارسال شود و می‌گوید: اکنون در شرایطی نیستیم که بخواهیم برنامه ریزی کشور را عقب بیاندازیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نیز دراین خصوص که دولت می‌خواهد لایحه برنامه ششم توسعه را در دو بخش به مجلس ارسال کند،گفت:لایحه برنامه توسعه باید یک پارچه به مجلس ارسال و بررسی شود و با ارسال لایحه به دو بخش موافق نیستم.

***محور برنامه ششم توسعه ، اقتصاد مقاومتي است        

دراین حال رییس مجلس شورای اسلامی دراین خصوص گفت : محور فعالیت های دولت و مجلس در برنامه ششم توسعه ، اقتصاد مقاومتی بر مبنای تولید و صادرات است .

علی لاریجانی  افزود : مشکل کشور ما اقتصادی است و باید برای چند دهه وقت بگذاریم تا با سرمایه گذاری و حمایت از بخش خصوصی و کارآفرینان کشاورزی و صنعتی اقتصاد مقاومتی را بر مبنای تولید و صادرات شکوفا کنیم .

علی لاریجانی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بر مبنای تولید و صادرات ، اقتصادی سالم است افزود : سیاست تدوین شده در برنامه ششم توسعه بر همین اساس است که بخش دولتی کوچک و بنگاه های اقتصادی فعال و چابک شود تا با دلگرمی تولیدکنندگان از این گردنه عبور کنیم .

وی با بیان اینکه افق کشور ، افقی روشن است تصریح کرد : با سرمایه هایی نظیر وجود رهبری معظم انقلاب اسلامی ، علما و حوزه های علمیه به عنوان پشتوانه معرفتی ایران ، بیداری ملت ، تجربه مجاهدت سپاه و ارتش و نیروی متخصص در علوم مختلف ، در هیچ زمینه ای مشکلی نداریم و صرفا با رفع موانع اقتصادی و افزایش سرمایه گذاری ها ، ایران مقتدرتر و پیشرفته تر می شود .

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس،با انتقاد از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور،گفت: دولت باید درحین تدوین لایحه بودجه 95 کل کشور و همچنین برنامه ششم توسعه با کمک گرفتن از کارشناسان خبره واقف به وضعیت کشور و مدنظر قرار دادن اقتصاد مقاومتی برنامه ای هدفمند را به مجلس ارایه کند.

محمدرضا محسنی ثانی با انتقاد از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، گفت: توجه دولت به رفع تورم و در عین حال رکود موجود در اقتصاد در تدوین بودجه 95 کل کشور و همچنین برنامه ششم توسعه با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور باید بیش از پیش باشد.

نماینده مردم سبزوارجوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بهبود شرایط اقتصادی کشور باید اولویت اصلی مسئولان باشد، افزود: نگاه جدی تر به اقتصاد مقاومتی و تدوین تمامی برنامه ها براساس آن ،کلید برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص توجه جدی به اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: به طورحتم توجه به اقتصاد مقاومتی رکود حاکم بر اقتصاد کشور را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

وی با تاکید برضرورت وجود نگاه اقتصادی دقیق بر شرایط رکودی حاکم برجامعه، تاکیدکرد: دولت باید درحین تدوین لایحه بودجه 95 کل کشور و همچنین برنامه ششم توسعه با کمک گرفتن ازکارشناسان خبره و مدنظر قرار دادن شرایط کشور برنامه ای هدفمند را به مجلس ارایه کند.

محسنی ثانی با بیان اینکه دولت باید برنامه دقیق برای بهبود اقتصاد کشور با درنظرگرفتن به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام داشته باشد،افزود: دولت نباید نگاه تک قطبی به موضوع اقتصاد کشور داشته باشد.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی دولت و مجلس درخصوص تدوین لایحه بودجه 95 کل کشور،گفت: دراین نشست دولتی ها و مجلسی‌ها تاکید بر بستن بودجه بدون توجه به موضوع رفع تحریم ها و با توجه به اقتصاد مقاومتی داشتند.

***برنامه ششم در راستای سند چشم انداز تدوین شود

همچنین یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که برنامه‌های جامع بنا به اظهارات اقتصاددانان برنامه‌هایی شکست خورده است، گفت: معتقدم باید در برنامه ششم توسعه مشخصا دنبال تحقق آن اهدافی باشیم که طی پنج سال قابلیت تحقق دارد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با اعتقاد به این که یکی از اسناد بالادستی برنامه ششم توسعه، سند چشم انداز 20 ساله کشور است، اظهار کرد: این سند در حال حاضر تقریبا 10 سال از آن طی شده اما با دست یافتن به اهداف سند چشم انداز فاصله داریم، بنابراین معتقدم برنامه ششم توسعه را باید در راستای سند چشم انداز تدوین کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: سیاست‌های برنامه ششم توسعه که از سوی رهبری ابلاغ شده باید چارچوب‌های برنامه ششم را رقم زند و دولت هم کاملا دقت کند تا آن چه در این سیاست‌ها آمده لحاظ کند و به مواردی مانند نرخ رشد 8 درصد به صورت میانگین، افزایش بهره‌وری، بالابردن نرخ اشتغال، کاهش نرخ تورم و مهار نقدینگی و ... توجه داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این‌که داشتن برنامه جامع پنج ساله بی معناست، گفت: نمی‌توانیم همه چیز را بخواهیم و همان شود حتما باید بپذیریم که خواستن هر چیزی قابل تحقق نیست، زیرا باید در برنامه ششم توسعه مشخصا دنبال تحقق آن اهدافی باشیم که طی پنج سال قابلیت تحقق دارد و حالت کلید رمز دارد یعنی اگر یک مساله حل شود به دنبال آن مسائل متعدد دیگری به طور خودکار حل و برطرف می‌شود.

مصباحی مقدم با اشاره به این‌که نفت‌، گاز و پتروشیمی در اقتصاد از مزیت‌های روشن ملی کشور است، گفت: این مزیت‌ها حتما باید در دستور قرار گیرد که به جای خام فروشی به دنبال تبدیل به فرآورده کردن این‌ها باشیم.

وی هم‌چنین بحران آن را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که حل آن نیازمند سیاست‌گذاری پنج یا 10 ساله است، اظهار کرد: مسائلی مانند امنیت غذا، دارو و درمان و حتی اقتصاد دانش بنیان از مواردی هستند که در سیاست‌های ابلاغی رهبری و اقتصاد مقاومتی به آن‌ها تاکید شده و باید حتما در اولویت قرار گیرد به عنوان نمونه اگر ما اقتصاد دانش بنیان را پیگیری کنیم نیروهای تحصیل کرده همه دارای شغل می‌شوند و تحصیلات جهت پیدا می‌کند و در نتیجه موجب می‌شود که بخش مهمی از درآمد ملی‌مان ناشی از تولیدات و صادرات‌مان مبتنی بر دانش باشد.

وی درباره این که با توجه به سابقه برنامه نویسی در کشور چرا داشتن برنامه پنج ساله بی معناست، گفت: این طرح سوال شاید بیش‌تر ناظر به این است که وقتی برنامه ریخته می‌شود دولت‌ها از این برنامه‌ها فاصله می‌گیرند، این حرف درستی است، نباید دولت طرح‌هایی را خلق الساعه بیاورد چیزی که در گذشته شاهد بودیم که یک مرتبه طرحی به ذهن رییس دولتی می‌رسید و آن را دنبال می‌کرد و برنامه های قبلی که دیده شده بود کنار می‌گذاشت، این‌ها غلط است، این‌ها کارهای شتابزده و بی‌اصل و اساس است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: ما برنامه جامع داشته‌ایم، اما هیچ گاه برنامه‌های جامع محقق نشده و بنا به اظهارات اقتصاددانان داخلی و خارجی، برنامه‌های جامع شکست خورده است چون معنایش این است که ما همه چیز می‌خواهیم و این همه چیز خواستن معنی ندارد حتما باید بین اهداف و خواسته‌های خودمان دست به انتخاب بزنیم.

***اول برنامه پنجم ارزیابی شود بعد ششم

دراین حال نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه باید وضعیت موجود و میزان تحقق اهداف برنامه پنجم تعیین و مشخص شود تا در طراحی این برنامه بتوانیم آثار ناشی از عدم تحقق اهداف بیرونی را به حداقل برسانیم.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: با ارزیابی وضعیت فعلی و مقایسه آن با احکام برنامه پنجم پی می بریم که چقدر جلوتر از هر سال یا چقدر عقب تر هستیم و دلایل تحقق یا عدم تحقق چه بوده که البته مواردی حکایت از آن دارد که اقدامات ما فراتر از برنامه بوده است.

وی یادآور شد: باید به این نکته برسیم که آیا هدف گذاری اشتباه بوده یا مسیر هدفگذاری؛ تا بتوانیم برنامه ششم را با استفاده از آسیب شناسی به درستی تدوین کنیم و شاهد حرکتی مثبت در اقتصاد کشور باشم.

این نماینده مجلس نکته بعدی در تدوین برنامه ششم توسعه را توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: با توجه به اینکه کشور در شرایط خاصی قرار گرفته و این شرایط الزامات تدوین ابلاغیه این سیاست ها توسط مقام معظم رهبری را فراهم کرده است، قاعدتا در برنامه ششم هرگونه اقدام در حوزه فعالیت های اقتصادی باید مبتنی بر رویکرد سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد تا به عملیاتی شدن برنامه مرتبط با اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، توجه به بحث اشتغال را یکی از ارکان مهم این برنامه دانست و گفت: بحث اشتغال باید در حوزه مسایل فرهنگی و موضوعات مختلفی در قالب برنامه ششم قرار گیرد تا بتوانیم با کمک یک دسته از سیاست های کلان به تدوین بهتر برنامه ششم کمک کنیم.

وی افزود: در کنار حوزه سیاست اقتصاد مقاومتی که بسیار مهم است، باید موضوعات اساسی و انعطاف پذیری در حوزه فعالیت های اقتصادی داشته باشیم تا بتوانیم در اتخاذ تصمیمات مرتبط با بخش های مختلف به نحوی عمل کنیم که عملکرد ما تحت تاثیر اقدامات بیرونی قرار نگیرد و ما را متوقف نکند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یکی دیگر از مواردی که در اولویت های برنامه پنجم توسعه قرار داشت اما به موقع و بطور کامل عملیاتی نشد را قانون بازنشستگی پیش از موعد دانست و گفت: این قانون باید در تصمیمات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجلس دیده شود تا برنامه ها فقط در حد نوشته باقی نماند و عملیاتی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.