قدس آنلاین: معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در دو گروه سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برگزار می‌شود.

سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در خراسان رضوی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام جمال ایزدی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در دو گروه سنی زیر 18 سال و بالای 18 سال برگزار می‌شود که برگزاری مسابقات بالای 18 سال برعهده این مجموعه بوده و مسابقات زیر 18 سال هم توسط مسئولان قرآنی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی افزود: در گذشته این مسابقات در دو گروه سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال برگزار می‌شد که اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی مسئول برزگاری مسابقات هر دو گروه سنی بود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به آمار شرکت کنندگان سال گذشته مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه، خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 500 هزار نفر از خراسان رضوی در مسابقات قرآن اوقاف و امورخیریه ثبت نام کردند که از این تعداد 280 هزار نفر بالای 16 سال و 220 هزار نفر زیر 16 سال بودند.

 ایزدی تصریح کرد: این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ 5 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ 30 جزء، اذان، ابتهال و مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: سی و هشتیمن دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه از نیمه دوم مهر ماه آغاز شده و تا 10 آبان ماه ادامه دارد، البته به احترام عزاداری حضرت سیدالشهداء(ع) این مسابقات در دهه اول محرم برگزار نمی‌شود و از تاریخ 5 آبان ماه از سر گرفته خواهد شد؛ همچنین آزمون معارف در تاریخ 17 مهر ماه برگزار شد و برای کسانی هم که موفق به حضور نشدند این آزمون مجدد در روزهای 6 و 8 آبان ماه برگزار می‌شود و کسانی که در مرحله اول شرکت کردند و قبول نشدند با تشخیص مسئولان ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌‎ها می‌توانند مجدد در این آزمون شرکت کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به آمار شرکت کنندگان مسابقات امسال، عنوان کرد: در خراسان رضوی و در تمامی رشته‌ها 53 هزار نفر (28 هزار و 768 نفر خانم و 27 هزار و 895 نفر آقا) در گروه سنی بالای 18 سال ثبت نام کردند و در کل کشور هم 123 هزار نفر در این گروه سنی ثبت نام کرده‌اند که حدود 40 درصد از ثبت نام کنندگان مسابقات قرآن در گروه سنی بالای 18 سال از خراسان رضوی هستند، همچنین آمار ثبت نامی‌های گروه سنی زیر 18 سال هم هنوز آماری از سوی آموزش و پرورش اعلام نشده است.

ایزدی گفت: اوقاف سه مأموریت عمده دارد که شامل ثبت موقوفات جدید و مدیریت موقوفات گذشته و حال، مدیرت در برنامه‌های بقاع متبرکه و فعالیت‌های قرآنی در دو بحث برگزاری مسابقات قرآن و طرح تربیت حافظان قرآنی بوده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته تفاوت زیادی میان آمار ثبت نام کنندگان و آمار حضور شرکت کنندگان بود و با وجود آمار بالای ثبت نام کنندگان شاهد حضور کم‌رنگ شرکت کنندگان بودیم که با تدابیر و آسیب‌شناسی صورت گرفته به دنبال رفع این آسیب حرکت کردیم و به خاطر نزدیک شدن به واقعیت تصمیمی بر حضور 70 درصدی ثبت نام کنندگان اتخاذ شد و اگر آمار شرکت کنندگان زیر این میزان باشد قابل پذیرش نیست و این تصمیم به دلیل حضور پررنگ‌تر و جدی‌تر مسئولان و شرکت کنندگان شهرستانی گرفته شد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به زمان برگزاری مرحله کشوری سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و اموریه خیریه، بیان کرد: این مرحله از مسابقات نیمه اول آذر ماه به میزبانی کرمانشاه در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ 10 جزء و حفظ 20 جزء برای برادران و خواهران و حفظ کل برداران برگزار می‌شود، همچنین مسابقات بین‌المللی قرائت و حفظ کل تنها برای برادران برگزار می‌شود و در سال گذشته هم مرحوم محسن حاجی‌حسنی‌کارگر در مسابقات بین‌المللی مالزی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به نفر دوم موفق به کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در رشته قرائت شد.

ایزدی تصریح کرد: مسابقات قرآن امسال با نام و یاد جانباختگان فاجعه منا به ویژه فعالان قرآنی و به خصوص مرحوم محسن حاجی‌حسنی‌کارگر برگزار می‌شود و در محفل قرآنی‌ای که در تاریخ 11 آبان در مشهد برگزار می‌شود از استاد شحات انور محمد قاری بین‌المللی مصری دعوت به عمل آمده که مکان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی تأکید کرد: در تلاش هستیم تا در مسابقات مرحله کشوری سال آینده حفظ 5 جزء و 10 جزء را هم به اضافه کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با تأکید بر محور و موضوع آزمون معارف، گفت: محور و موضوع این آزمون تفسیر سوره‌های مبارکه انفال و توبه بوده و برگزیده کتاب تفسیر نمونه در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به چاپ رسیده تا شرایط بهتری برای شرکت کنندگان فراهم شود، اما برای کسانی که آزمون را با کتاب حجم کامل 300 صفحه‌ای شرکت می‌کنند نمره قبولی 80 از 100 و برای کسانی که با کتاب برگزیده 100 صفحه‌ای آزمون می‌دهند نمره قبولی 95 از 100 در نظر گرفته شده است.

ایزدی گفت: هدف سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور این است که قرآن در رأس تمام برنامه‌ها قرار بگیرد و اطلاع‌رسانی قرآنی هم به صورت صحیح و کامل صورت ضذیرد تا حقی از شرکت کنندگان تضییع نشود.

وی افزود: بیشترین حافظان و قاریان برتر کشوری و بین‌المللی از خراسان رضوی و به خصوص مشهد هستند، همچنین امسال 57 محفل قرآنی با حضور قاریان برجسته مصری در ماه مبارک رمضان برگزار شد، در صورتی که در سایر استان‌ها این محفل قرآنی در چنین سطحی نبود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه 50 درصد نخبگان قرذآنی کشور از خراسان رضوی هستند، خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد از نخبگان قرآنی خراسان رضوی در تمامی حوزه‌ها از شهرستان‌‌ها، روستاها و مناطق محروم استان هستند و با وجود آنکه از امکانات موجود در مشهد برخوردار نیستند، اما عملکرد بسیار موفق‌تری را داشتند.

ایزدی گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و ابلاغ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مبنی بر تربیت و پرورش حافظان قرآنی، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عملکرد خوبی به نسبت سایر استان‌ها داشته و از این استان 5 هزار نفر در حفط ترتیبی و 7 هزار نفر در حفظ موضوعی شرکت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.