معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: آئین سنتی و دیرینه "خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی" در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

آئین "خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی" در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به‌ نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، سیدخلیل منبتی اظهار داشت: آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام حسین(ع) با حضور خدام بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) اعم از دربانان، کفشداران، فراشان و حفاظ در صورت مساعد بودن هوا در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: در این مراسم که همه ساله با حضور آیت‌الله واعظ طبسی؛ نماینده‌ ولی فقیه در خراسان و تولیت عظمای آستان قدس رضوی و مسئولان و مقامات کشوری و لشکری برگزار می‌شود، خادمان بارگاه منور رضوی با قرائت خطبه شب شهادت امام حسین(ع) و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت(ع)، آیین شمع گردانی را اجرا می‌کنند.

منبتی تصریح کرد: خطبه‌‎خوانی یکی از آئین‌‌های دیرین و سنتی در آستان قدس رضوی است که فقط دو نوبت در سال یعنی در شب شهادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و شب عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌‌شود و در این مراسم، خادمان با در دست داشتن شمعی فروزان گرداگرد یکدیگر می ایستند و خطبه‌ ویژه شب شهادت حضرت رضا(ع) قرائت می‌شود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی در ادامه افزود: مراسم شام غریبان حسینی نیز طبق روال هر سال با اقامه نماز مغرب و عشا در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی آغاز شده و هزاران نفر از خدمه بارگاه منور رضوی با در دست داشتن شمع روشن و خواندن نواهایی حزن‌انگیز به طرف بارگاه این امام همام حرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این مراسم، خادمان حرم مطهر رضوی در میان حلقه حزن و اندوه عزاداران حسینی در حالی که هر یک شمعی روشن در دست خواهند داشت، مسیر چهارراه شهدا تا حرم مطهر را طی نموده و برای عرض تسلیت به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر، تجمع خواهند کرد.

منبتی تاکید کرد: همچنین در این شب مراسمی به منظور بزرگداشت شهدای عاشورای حرم مطهر رضوی با حضور مدیران و مسئولان آستان قدس رضوی، خانواده‌های معظم این شهیدان، خدام بارگاه منور رضوی و عموم زائران برگزار و یاد و خاطره آن بزرگواران ارج نهاده می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.