روزنامه ترکیه ای حریت طی گزارشی نوشت وزارت نفت ایران دادخواستی را علیه یک شرکت بخش خصوصی در ترکیه و اعلام کرده، همه سهام این شرکت به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار متعلق به بانک زنجانی است که باید به ایران انتقال داده شود.

اقدام قضایی ایران برای مصادره ۲۵۰ میلیون دلار اموال زنجانی در ترکیه

بابک زنجانی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه ترکیه ای حریت طی گزارشی نوشت وزارت نفت ایران دادخواستی را علیه یک شرکت بخش خصوصی در ترکیه ارائه کرده و اعلام کرده که همه سهام این شرکت متعلق به بانک زنجانی است.

شرکت اونور ایر متعلق به فردی به نام مهدی شمس اعلام شده که متولی اموال بابک زنجانی در ترکیه معرفی شده است.

بابک زنجانی به اتهام فساد مالی و خودداری از بازگرداندن چندین میلیارد دلار پول نفت ایران در بازداشت به سر می برد.

دولت ایران برای تسویه بدهی 2.8 میلیارد دلاری زنجانی اموال وی را در ایران و خارج ضبط کرده است و در این راستا ادعایی را نسبت به شرکت هواپیمایی اونور ایر در ترکیه مطرح کرده است.

در این دادخواست آمده همه سهام اونور ایر به شمس و کودرت تانسل تعلق دارد که در واقع امین های زنجانی بوده اند و با توجه به فساد مالی وی سهام این شرکت باید به نام دولت ایران ثبت شود.

دادگاه های ترکیه تاکید کرده اند انتقال سهام این شرکت به نام دولت ایران مستلزم اجازه شمش و تانسل است. ایران همچنین اعلام کرده تانسل سهام چندین میلیون دلاری شرکت را که در اصل به بابک زنجانی تعلق داشته و تنها در روی کاغذ به نام وی بوده است در  9 ژانویه به نام کانکوت باگانا ثبت کرده است. باگانا در حال حاضر مالک این شرکت شناخته می شود.

بر اساس این گزارش شرکت اونور ایر در می 2013 با مبلغی برابر با 250 میلیون دلار به تانسل و شمس فروخته شد. شمس دارای تابعیت انگلیس است و در دوبی فعالیت دارد. پیش تر مالک این شرکت شرکت قشم ایر محسوب می شد که به زنجانی تعلق داشته است.

اسناد دادگاه رسیدگی کننده به پرونده شکایت ایران که سه ماه پیش در ترکیه گشوده شد نشان می دهد که در 29 ژوئن 2012 قراردادی مبتنی بر امانت بین شمس و تانسل به امضا رسیده است. بر اساس قوانین ترکیه در هر شرکت ترکیه ای باید یک شهروند ترکیه بیشترین سهام را داشته باشد. بر اساس این اسناد تانسل وکیل و امانتدار شمس در این شرکت بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.