وقتی الگوی تغذیه سالم از کودکی در فرد نهادینه نشده باشد، خیلی سخت است که بخواهیم ذائقه این فرد را در سنین بزرگسالی به غذاهای سالم تغییر دهیم. شکی نیست یکی از عمده مکان‌هایی که در شکل‌گیری ذائقه کودکان نقش اساسی دارد، بوفه‌های مدارس است. سال‌هاست از زبان مسئولان و کارشناسان می‌شنویم که بوفه‌های مدارس سالم نیست و مواد غذایی با کیفیت در اختیار بچه‌ها قرار نمی‌دهند.

گره کور ساماندهی بوفه مدارس

 همین خوراکی های ناسالم که در بسیاری از بوفه های مدارس توزیع می شود، سلامت دانش آموزان را به خطر انداخته و احتمال ابتلای آنان به چاقی و انواع بیماری ها را افزایش داده است.

روز گذشته نیز وزیر بهداشت ضمن انتقاد از وضعیت فعلی بوفه های مدارس، از این موضوع خبر داد: از امروز اولین کاری که انجام می دهیم، مربوط به بوفه مدارس است و کارشناسان بهداشت محیط در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهند؛ زیرا ما در مورد بوفه مدارس سختگیر هستیم.

حسن قاضی زاده هاشمی به ایسنا توضیح داد: ما در این زمینه بسیار جدی هستیم و اجازه نمی دهیم موادی که به سلامت دانش آموزان آسیب می رساند، توزیع شود. به گفته او، علت 50 درصد مرگ و میر ایرانیان سکته های قلبی و مغزی است و دلیل آن به خاطر نوع روغن هایی است که از 30 سال پیش استفاده می شده است. اگر از لحاظ منطقی هم به موضوع نگاه کنیم، می بینیم دانش آموزی که امروز در بوفه مدارس، همه نوع خوراکی ناسالم می خورد، به احتمال قوی همین دانش آموز در سنین بالاتر به همین سبک غذایی عادت می کند. لذا این که وزیر بهداشت بر سلامت بوفه های مدارس تاکید جدی دارد، به این دلیل است که همان کودکی که امروز مواد غذایی ناسالم از بوفه های مدارس تهیه می کند، در بزرگسالی نیز در خطر ابتلا به بیماری های مزمن خواهد بود.

کمبود مربی بهداشت، جدی است

مربیان بهداشت مدارس، حکم ناظران سلامت بچه ها را دارند که موظفند مراقب نوع تغذیه دانش آموزان هم باشند.

احمد آریایی نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با جام جم، یادآوری می کند: مدارس کشور ما به شدت از کمبود مربیان بهداشت مدارس رنج می برد و وزارت بهداشت نیز نیروی انسانی کافی برای نظارت بر بوفه های مدارس و نظارت بر تغذیه دانش آموزان ندارد.


آریایی نژاد عنوان می کند: هر مدرسه حداقل به یک مربی بهداشت نیاز دارد، اما در بسیاری از مدارس کشور، به ندرت مربیان بهداشت فعالیت دارند و در این شرایط، حتی گاهی مسئولان بوفه های مدارس، به راحتی از نظارت های مدیران مدرسه فرار می کنند: «من در یک دوره ای مربی بهداشت مدارس بودم، اما جالب است که در آن زمان باید در طول هفته به شش مدرسه مختلف می رفتم. یعنی به دلیل کمبود مربی بهداشت مدارس، هر مدرسه فقط یک روز در هفته از حضور مربی بهداشت بهره می برد.»

والدین هم نقش موثر دارند

دانش آموزان بیشتر وقتشان را با خانواده می گذرانند. بنابراین والدین در شکل گیری ذائقه و نوع تغذیه دانش آموزان، نقش جدی دارند. آریایی نژاد بر این باور است که متاسفانه در بسیاری از خانواده ها، والدین خودشان سبک تغذیه ناسالم را به فرزندانشان می آموزند. مثلا پدر و مادری که همراه با کودکش، نوشابه و پفک و چیپس می خورد، خودشان مروج سبک تغذیه ناسالم به دانش آموز هستند.

از نگاه این نماینده مجلس، اگر خانواده ها به درستی فرزندشان را با تغذیه سالم آشنا کنند، این کودک در مدرسه هم سراغ خوراکی های ناسالم بوفه ها نمی رود؛ اما اگر والدین بر تغذیه ناسالم در خانواده اصرار بورزند، آن وقت حتی اگر بوفه مدارس هم تعطیل شود، دانش آموز بعد از تعطیلی مدرسه از نزدیک ترین فروشگاه مواد غذایی، خوراکی ناسالم می خرد.

به گفته آریایی نژاد، سوءتغذیه، کوتاهی قد، چاقی مفرط، ابتلا به انواع بیماری های گوارشی و حتی ابتلا به سرطان، در کمین دانش آموزانی خواهد بود که به طور مستمر از خوراکی های ناسالم استفاده می کنند.

تغذیه کودکان ایرانی، متعادل نیست

براساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت از هر سه کودک ایرانی، یک کودک به اضافه وزن یا چاقی مبتلاست. از سوی دیگر بسیاری از کودکان در مناطق محروم نیز دچار سوءتغذیه هستند. حتی برخی کودکان در مناطق برخوردار کشور نیز ممکن است دچار سوءتغذیه شوند؛ یعنی در حالی که به ظاهر کاملا سیر به نظر می رسند، اما به دلیل خوردن خوراکی های ناسالم از فقر جدی ریز مغذی ها مثل ویتامین ها و مواد معدنی رنج می برند. مشکل استاندارد نبودن سبک تغذیه کودکان ایرانی، جز با همراهی خانواده ها و مسئولان رفع نخواهد شد. بی گمان محور اصلی توسعه در هر کشور، نیروی انسانی آن کشور است؛ لذا سلامت این سرمایه ملی نباید با خوراکی های ناسالم و غیراستاندارد تهدید شود.

کمبود 5000 مربی بهداشت در مدارس

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش پیش از این عنوان کرده بود به ازای هر 750 دانش آموز باید یک مربی بهداشت در مدارس حضور داشته باشد اما بر اساس برآوردها 5830 مربی بهداشت در مدارس شهری کم داریم.

به گفته حسن ضیاءالدینی، هم اکنون برای حدود 2200 دانش آموز، فقط یک مربی بهداشت در مدارس فعال است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.