قدس آنلاین- تبریز:معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی گفت: امسال رشد جرم در استان به ۷ درصد رسیده که کمتر از میانگین کشوری است و در سایه هماهنگی میان بخش‌های مختلف به وجود آمده است.

 رشد جرم در آذربایجان‌شرقی به ۷ درصد رسید

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، رضا مسعودی‌فر ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به ضرورت پیشگیری در جامعه اظهار داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی مورد توجه قرار دارد تا فرهنگ پیشگیری در دانشگاه‌ها نیز گسترش یابد و همراهی عمومی را در جامعه شاهد باشیم و مشارکت‌های مردمی محقق شود.

وی ادامه داد: دیده‌بان پیشگیری یکی از طرح‌هایی است که مورد توجه قرار دارد تا علاوه بر پیش‌بینی آسیب‌ها در زمینه ارائه راهکارها نیز عملکرد داشته باشیم.

مسعودی‌فر تصریح کرد: مشکلات قبل از اینکه به دادگاه کشیده شود می‌تواند در محلات و توسط ریش‌سفیدان حل و فصل شود و هر چند این امر برای آنان مسئولیت‌هایی ایجاد می‌کند اما همه در جامعه مسئول هستیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی بر معرفی آسیب‌های فضای مجازی در میان دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: برخی از این بازی‌ها دارای انحرافاتی در اعتقادات مذهبی است که نیازمند توجه به این مسائل هستیم.

مسعودی‌فر یادآور شد: والدین و خانواده‌ها باید در جریان آسیب‌هایی که متوجه فرزندان است باشند چرا که مسئولیت آنان در قبال فرزندان بیشتر از دیگران است و در این میان فضاهای مجازی بیشترین آسیب را می‌رسانند.

وی با اشاره به سطح ارتکاب جرایم در آذربایجان‌شرقی گفت: هر چند در حال حاضر به نسبت سایر استان‌ها وضعیت مطلوبی داریم اما میزان رشد ارتکاب جرایم در آذربایجان شرقی به نسبت سایر استان‌ها بالاتر است و در حالی که میزان رشد جرم در سایر استان‌ها به صورت میانگین 15 درصد است اما در آذربایجان شرقی این میزان 20 درصد بوده که تلاش کرده‌ایم این میزان را کند کنیم.

مسعودی‌فر افزود: به طور مثال در زمینه طلاق توافقی کاهش 4 درصدی را داشته‌ایم و امسال رشد جرم در استان به 7 درصد رسیده که کمتر از میانگین کشوری است که در سایه هماهنگی میان بخش‌های مختلف وجود دارد.

وی با بیان اینکه در استان شورای پیشگیری از جرایم وجود دارد، گفت: در این شورا 21 دستگاه عضو هستند و در سطح کشور نیز شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم کشور وجود دارد و کارگروه‌های متعددی نیز در این شورا فعالیت دارند.

معاون پیشگیری دادگستری آذربایجان‌شرقی با اشاره به قانون برخورد با پدیده مواد مخدر و معتادان گفت: معتادانی که خود را برای درمان معرفی می‌کنند دولت برخوردی با آنان نمی‌کند ولی در ماده 16 با معتادان متجاهر برخورد می‌شود هرچند که صرف برخوردهای قضایی چاره‌ساز نیست.

وی یادآور شد: در حال حاضر موادمخدر در شکل‌های مختلف وارد بازار می‌شوند و ضروری است که خانواده‌ها احساس مسئولیت بیشتری کرده و برخورد درون خانوادگی بیشتری شود.

مسعودی‌فر با بیان اینکه فیلتر فضاهای مجازی چاره کار نیست، گفت: در عصر تکنولوژی و چرخش اطلاعات قرار داریم و باید نحوه استفاده مردم از فضاهای مجازی را فراهم کنیم و در حال حاضر نیز باید استفاده مطلوب را فراهم کرده و این فضاها را خالی نگذاریم و نقش سازمان‌های مردم نهاد بسیار مهم است و مسائل اخلاقی، اجتماعی، مذهبی و علمی فراهم شده و غلبه بر اینگونه مسائل باشد و این رویکرد می‌تواند موجب مفید بودن فضاهای مجازی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی تکرار جرم در جامعه را حاصل یک دوره تسلسل دانست و افزود: فضای ایجاد شده موجب می‌شود تا فرد پس از آزادی نیز مرتکب جرم شود و باید امکان مراقبت پس از آزادی نیز فراهم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.