قدس آنلاین - سمانه بامشاد: صنعت آی تی در کشور نیاز به تحرک و رشد جدی در بخش خصوصی دارد و بانک مرکزی از این حرکت استقبال می کند.

 ۳۰ میلیارد تراکنش مالی در شبکه بانکی /۹۹درصد تراکنش ها موفقیت آمیز بوده است

به گزارش قدس آنلاین اولین همایش تراکنش آی تی ای  با حضوردکتر ولی الله سیف رییس بانک مرکزی ، و دکتر محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در محل مجتمع نمایشگاهی پارک گفت و گو در تهران آغاز به کار کرد .

در این همایش  دکتر سیف گفت: رشد فزاینده فن آوری های نوین در جهان طی سالهای اخیر فرصت مناسبی را پیش روی دولتها قرار داده تا با افزایش تعامل دو سویه با مردم و گسترش خدمت رسانی به آنان در ارتقای شاخص های حکم رانی خوب و بهبود سطح زندگی و رفاه اقتصادی ملت ها گام بردارند.

او اظهار داشت: با ظهور توسعه و استفاده همگانی از اینترنت ارایه اطلاعات و خدمات دولتی با استفاده از این بستر برای شهروندان، روز به روز گسترش می یابد و دست یابی به دولت الکترونیک حتی به همین میزان ضمن کاهش دیوان سالاری توانسته است سرعت کیفیت،  و کارایی خدمات عمومی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: فراگیر شدن گوشی های هوشمند و سهولت دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی امکان  اطلاع رسانی و ارایه خدمات متنوع را فراهم ساخته است.

او افزود:خوشبختانه کشور ما از این روند بین المللی دور نبوده و در گذشته با تدوین طرح تکفا  و نقشه راه خدمات دولت الکترونیک چشم انداز روشنی برای این مقوله مهم ترسیم شد .

سیف خاطر نشان کرد: حرکت به سوی دولت الکترونیک و بهبود شاخص های آن در کشور از اولویت های جدی دولت تدبیر و امید بوده و بارها توسط رییس جمهور محترم مورد تاکید قرار گرفته است ولی هنوز با شرایط آرمانی در این زمینه فاصله بسیار دارد .

رییس بانک مرکزی یادآور شد: همایش بین المللی تراکنش فرصت مغتنمی است تا ضمن ارزیابی عملکرد گذشته بر  اساس شاخص های سازمان ملل و شناسایی نقاط ضعف و موانع دست یابی به این هدف مهم راهکارهای مناسبی برای تکامل دولت الکترونیک در ایران ارایه گردد .اما بانکداری الکترونیک و خدمات تراکنش های مالی توسط سیستم بانکی پیش نیاز استقرار دولت الکترونیک در کشور است.

سیف گفت: برای روشن شدن مقدار و میزان اهمیت تراکنش های الکترونیک در شبکه بانکی آماری از وضعیت پرداخت های الکترونیک در کشور ارایه می شود.

او سپس بیان داشت: سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد تراکنش الکترونیک بین بانکی برای ارایه حدود 11 میلیارد خدمت بانکی در سامانه های ملی پرداخت با موفقیت پردازش شده است و از نظر کیفی بیش از 99 درصد این تراکنش ها موفقیت آمیز بوده است.

به گفته وی ، با احتساب خدمات درون بانکی تعداد تراکنش های الکترونیک مالی کشور طی سال گذشته از 30 میلیارد تراکنش فراتر رفته است.

سیف اضافه کرد: تنها در روز 28 اسفند ماه سال گذشته بیش از 150 میلیون تراکنش بین بانکی در سامانه های ملی پرداخت پردازش شده است.

او همچنین اظهار داشت: مبلغ این تراکنش ها در سال گذشته بیش از ده برابر نقدینگی است و تنها 5 و 7 درصد نقدینگی از طریق سامانه ساتنا پردازش شده است.

وی علاوه بر این افزود: از جمله آثار مثبت در توسعه خدمات الکترونیکی بانکی این است که با وجود افزایش چند برابری نقدینگی و سپرده های بانکی تعداد شعب و کارکنان بانکها به همان میزان رشد نکرده و چه بسا در برخی موارد کاهش هم داشته ایم.

او تصریح کرد: یکپارچگی ، توسعه پذیری، انعطاف پذیری ، دقت و امنیت بالا کاهش هزینه های بانک و مشتری ، صرفه جویی در زمان ، کاهش ترافیک ، کاهش جرم و جنایت و افزایش شفافیت و در نهایت افزایش رفاه و رضایت مشتریان از جمله این آثار است.

مدیر عامل سابا نیز در این همایش اظهار داشت:توسعه همه جانبه و پایدار آرزوی دیرینه ما است.

محمد مراد بیات گفت: توافق برجام فضای بین المللی ر ا ایجاد می کند و باعث می شود  آی تی ای  بر مدار توسعه درونزا گام بردارد.

وی به برگزاری 3 نشست و همایش در طول برگزاری نمایشگاه از 4 تا 7 آبانماه اشاره کرد و از برگزاری کنفرانس نو آوریهای بانکی سمینار کارت  و پرداخت که به بررسی رویدادهای آی تی ای می پردازد و نشست هم اندیشی  مدیران ارشد بانکها و شرکت ها با موضوع نظام بانکی پسا تحریم خبر داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.