قدس آنلاین: مسئول سازندگی و کارآمد سازی بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۶۵ قرارگاه و گروه جهادی در ۸۵ روستای خراسان رضوی حاضر بودند و۷۰ درصد اردوهای جهادی استان توسط بسیج دانشجویی خراسان رضوی برگزار شد.

۷۰ درصد اردوهای جهادی استان توسط بسیج دانشجویی خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، محمود حق‌دوست ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: در 6 ماهه نخست امسال 65 قرارگاه و گروه جهادی در 85 روستای خراسان رضوی حاضر بودند و70 درصد اردوهای جهادی استان توسط بسیج دانشجویی خراسان رضوی برگزار شد.

وی افزود: در این مدت 1288 نفر در اردوهای 10 تا 12 روزه، 1805 نفر در اردوهای 7 روزه، 504 نفر در اردوهای 3 روزه و 3035 نفر در اردوهای یک روزه حاضر بودند.

مسئول سازندگی و کارآمد سازی بسیج دانشجویی خراسان رضوی با اشاره فعالیت‌های صورت گرفته در بحث اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: این فعالیت‌‎ها در سه بخش گفتمان سازی، تغییر رویکرد اردوهای جهادی و کمک به تولید ملی و ایجاد اشتغال بود که این برنامه‌ها شامل برگزاری 50 کلاس و کارگاه مبانی در قالب بحث گفتمان سازی در دانشگاه‌های استان با حضور بیش از هزار نفر، برگزاری دوره آموزشی شهید حسن فتاحی در قالب بحث تغییر رویکرد اردوهای جهادی در روداب سبزوار با حضور 300 برادر و خواهر و برگزاری دوره آموزش مدیریت کارآفرین در روستا با حضور دکتر عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در قالب بحث کمک به تولید ملی و ایجاد اشتغال در دانشگاه الزهرا(س) مشهد با حضور 100 دانشجو بوده است.

حق‌دوست تصریح کرد: در همین مدت 60 کارگاه ترویجی و آموزشی در 40 روستای خراسان رضوی با حضور 1200 روستایی توسط گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خراسان رضوی برگزار شد.

وی تأکید کرد: در 6 ماهه نخست امسال 4 میلیارد ریال تسهیلات حمایتی برای 28 طرح کشاورزی و دامپروری پرداخت شد که این حمایت‌ها در جهت پرورش دام سبک و سنگین، بلدرچین، شترمرغ، ماهی، مرغ بومی، صنایع تبدیلی و حوزه کشاورزی و باغداری بود و برای 90 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.

مسئول سازندگی و کارآمد سازی بسیج دانشجویی خراسان رضوی با تأکید بر ایجاد 10 پروژه‌ اقتصاد مقاومتی در روستاهای خراسان رضوی، عنوان کرد: این پروژه‌ها با سرمایه مردم روستا و حمایت و مشاوره بسیج دانشجویی محقق شد که برای 20 نفر ایجاد شغل کرد و از جمله این طرح‌ها می‌توان از پرورش ماهی، بلدرچین و شترمرغ به عنوان شاخص‌ترین‌ها نام برد.

حق‌دوست گفت: در بسیج دانشجویی کارگروه‌های کشاورزی، دامداری، عمرانی، علمی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اشتغال فعال هستند و این کارگروه‌ها اقدامات مؤثر و ثمربخشی در مناطق محروم شهری و روستایی استان داشتند.

وی افزود: متأُفانه با وجود تصویب برنامه‌های بسیج دانشجویی توسط فرمانداری‌ها هیچ اقدامی از سوی 18 دستگاه دولتی نشده و تعهدی را در راستای اجرای این مصوبات شاهد نبودیم.

مسئول سازندگی و کارآمد سازی بسیج دانشجویی خراسان رضوی با انتقاد از حضور نیروهای کم تجربه در برنامه‌ها و اردوهای جهادی خراسان رضوی، بیان کرد: مقام معظم رهبری نسبت به همکاری نهادهای فرهنگی با بسیج تأکید فرمودند، اما شاهد هستیم که در بعد تجربیات فرهنگی و سواد علمی ضعیف‌ـرین افراد در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند، همچنین ایشان از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواستند که به جای اردوهای اروپایی، اردوهای جهادی برگزار شود و از مسئولان مربوطه درخواست داریم تا نیروهای باتجربه و کارکشته خود را اعزام کنند تا شاهد ثمربخشی بهتر و مناسب‌تری باشیم.

حق‌دوست تصریح کرد: طبق اصل 3 بندهای 12 و 13 قانون اساسی دولت موظف به حمایت از فعالان اردوهای جهادی بوده که متأسفانه این حمایت را شاهد نیستیم و حتی شاهد موازی‌کاری و عدم مدیریت واحد هستیم.

وی تأکید کرد: در بحث اشتغال روستایی برنامه‌هایی با دو رویکرد ایجاد انگیزه و خودکفایی صورت پذیرفت که با استقبال دو سوم جمعیت جوان روستایی خراسان رضوی همراه بود، اما متأسفانه حمایت لازم را از سوی مجموعه‌های مرتبط شاهد نبودیم.

مسئول سازندگی و کارآمد سازی بسیج دانشجویی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هدف از فعالیت این مجموعه تقابل با دولت نیست، بلکه کمک در رفع محرومیت‌زدایی بوده، گفت: برخی از ارگان‌های استانی و شهری نه تنها همکاری نداشتند، بلکه از اجرای برنامه‌های بسیج دانشجویی جلوگیری کردند که به ناچار مجبور به تغییر منطقه اجرای طرح شدیم و به آن‌ها می‌گوئیم که هدف بسیج دانشجویی خراسان رضوی تقابل با دولت نیست، بلکه می‌خواهد در بحث محرومیت‌زدایی اقدامی مثبت را صورت دهد.

حق‌دوست گفت: از عمده مشکلات مشاهده شده در روستاها و مناطق محروم استان می‌توان به برگزاری کلاس‌های مختلط در مدارس، عدم آگاهی ساکنان با اکثر موضوعات از جمله نماز، مسائل دینی و غیره اشاره کرد.

وی افزود: مسئولان استانی و شهری هنوز مشکلات و فاجعه‌های حاشیه شهر را در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درک نکردند و باوجود شعارها و وعده‌های داده شده، هیچگونه اقدام مناسبی صورت نپذیرفته است و متأسفانه برخی از مسئولان فضای اردوهای جهادی را لایه‌ای اضافه می‌دانند و به این گروه توصیه می‌کنیم که نگاه غلط خود را در بحث اردوهای جهادی اصلاح کنند.

مسئول سازندگی و کارآمد سازی بسیج دانشجویی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری همایش شکوه هجرت و اختتامیه طرح اردوی جهادی تابستان 94، خاطرنشان کرد: در روزهای 14 و 15 آبان ماه امسال همایش شکوه هجرت و اختتامیه طرح اردوی جهادی تابستان 94 با حضور مسئولان گروه‌های جهادی در مرکز آموزشی نیروی دریایی سپاه امام رضا(ع) برگزار می‌شود و در تلاش هستیم تا شخصیت‌های برجسته کشوری و لشکری برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آوریم؛ همچنین در حاشیه این مراسم و در همین مکان جشنواره برترین‌های جهادی در 12 بخش برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.