رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه میزان سم‌پذیری ارقام بومی برنجی که در مازندران و گیلان کشت می‌شود کم است، گفت: تاکنون هیچ گزارشی از دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر باقی ماندن سموم در برنج تولیدی به ما گزارش نشده است.

باقی‌مانده سموم در برنج را تکذیب می‌کنیم

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو با فارس در مورد مباحث مطرح شده در مورد باقیمانده نیترات و سموم کشاورزی در برنج، گفت: از آنجا که مصرف کود در استان مازندران از متوسط کشوری پایین‌تر است نمی‌توانیم اظهارات مطرح شده را در مورد باقی‌مانده سموم در برنج بپذیریم.

وی افزود: در استان‌های مازندران و گیلان برنج محلی کشت می‌شود که این ارقام کودپذیری پایینی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کود ازته بر اثر تجزیه تبدیل به نیترات شده و جذب گیاه می‌شود، بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی بطور دائم محصولات کشاورزی از جمله برنج را مورد پایش قرار می‌دهد و نتایج حاصل از آن را به ما اعلام می‌کند و تاکنون گزارشی در مورد باقی مانده سموم به ما اعلام نشده است.

حیدر پور با تأکید بر اینکه باقی مانده سم در برنج را تکذیب می‌کنم، گفت: طبق اطلاعات، آزمایشات و پایش‌هایی که انجام می‌شود با احتمال بیش از 99 درصد می‌گویم که باقیمانده سموم در برنج وجود ندارد و شاید سازمان غذا و دارو با آزمایش روی نمونه‌های خارجی به این نتیجه رسیده است.

وی افزود: مؤسسه خاک و آب میزان سموم را در خاک و گیاه پایش می‌کند و دانشگاه علوم پزشکی هم محصول نهایی را مورد پایش قرار می‌دهد.

حیدرپور در پاسخ به این سؤال که آیا به کشاورزان در مورد بکارگیری سموم آموزش داده می‌شود، گفت: یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی آگاه سازی کشاورزان از طریق اطلاعیه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی است.

وی با بیان اینکه سم‌ فروشی‌ها واقع در استان پایش و طبق قانون با مراکز غیرمجاز عرضه سم برخورد می‌شود، تصریح کرد: این استان یکی از 4 استانی است که بصورت پایلوت طرح بازرسی از فروشگاه‌های عرضه سموم در آن به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی کشاورزان به علت عدم آگاهی از سم بیشتری استفاده گفت: اما در مجموع همکاران ما در سازمان آموزش‌های لازم در جهت کارایی سم و تغییر تکنولوژی‌های سم پاش انجام می‌دهند و با پرداخت وام‌های کم بهره و بلاعوض در تلاش هستیم تا سم‌پاش‌های قدیمی کشاورزان را تغییر دهیم.

حیدرپور با اشاره به اینکه برداشت کشت اول برنج در مازندران به پایان رسیده است، گفت: هنوز برداشت کشت رتون و دوم به پایان نرسیده اما برآورد ما تولید یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک برنج از این استان است.

وی افزود: ضریب تبدیل شلتوک به برنج حدود 65 درصد است.

براساس این گزارش: سازمان غذا و دارو در آخرین پایش خود از چند محصول کشاورزی از جمله برنج، پیاز، گوجه فرنگی، خیار و ... اعلام کرده که در 8 درصد این محصولات باقی مانده سموم کشاورزی بیش از حد مجاز است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.