قدس آنلاین- احمد فیاض: تغییرات آب و هوایی مشهد آنقدر عجیب و غریب است که می تواند طی دو الی سه روز از خرماپزون تابستانی به یخبندان زمستانی مبدل شود.

دمای مشهد به منفی  صفر می رسد؟!(عکس)

بنابر گزارش قدس آنلاین؛ این روزها اخطاریه های مکرر سازمان هواشناسی کشور مبنی بر نفوذ جریانات سرد که بخاطر ورود سامانه بارشی فعال به ایران صادر شده برای اغلب هموطنان آشنا و آنان را نسبت به تغییرات آب و هوایی حساس نموده است. گزارش های رسیده نیز حکایت از فعالیت این سامانه بارشی در شمال، شمال غربی، غرب و نواحی مرکزی ایران دارد و بنظر می رسد از اواخر امروز و یا صبح فردا جمعه، این توده هوای فعال وارد نواحی شمال شرق و شرقی کشور شود. شدت و حدت این سامانه بارشی فعال باعث شد تا بطور مثال در ایلام شاهد کم سابقه ترین بارش ها باشیم. این بارش ها ضمن ایجاد سیل، آبگرفتگی معابر منجر به خسارت های فراوانی نیز شده که تاکنون یک کشته و یک مفقود گزارش شده است.

در عین حال اهالی پایتخت معنوی ایران اسلامی طی دیروز و امروز آب و هوای نسبتا گرم را تجربه می نمایند. دیروز در حالی پیشینه دمای مشهد به 29+ رسید که احساس واقعی بنا بر مدل های هواشناسی حدود 34+ بود. امروز پنج شنبه نیز پیشینه دمای مشهد به 26+ می رسد که احساس واقعی 31+ برآورده شده است. بنابر اخطاریه ها و هشدارهای سازمان هواشناسی این وضعیت پایدار نخواهد ماند و آرامش قبل از توفان است. نکته جالب آنکه طی دو الی سه روز دمای مشهد مقدس از 31+(پیشینه) به 1-(کمینه) خواهد رسید!. اغلب تصاویر از سایت های معتبر هواشناسی خارجی و داخلی نیز موید همین کاهش دمای شگفت انگیز است. بر این اساس هشدارهای لازم نیز از طریق رسانه ملی، خبرگزاری ها، پایگاه های اطلاع رسانی و جراید به کشاورزان و باغداران، دامداری ها و حتی کندوداران زنبور عسل مبنی بر اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی داده شده است.

به هر روی باید منتظر ماند و دید که آیا در صبح یک شنبه یا دوشنبه هفته آینده دمای مشهد مقدس با 32+ کاهش( که در نوع خود کم نظیر است) به 1- درجه خواهد رسید یا خیر. این تغییرات شگرف آب و هوایی در حالی این سال ها برای شهروندان مشهدی و حتی هموطنان آشناست که می تواند بهت و حیرت گردشگران خارجی را به همراه داشته باشد. گردشگرانی که طی دیروز و امروز با لباس های مناطق گرمسیر و تابستانی به تفرج و گردش پرداخته اما شاید طی چند روز آینده مجبور شوند حداقل یادی از سورتمه های قطب شمال نموده، و یا آرزوی داشتن پالتوهای پوستی گرم گوزن ها، سمورها و خرس های قطبی یعنی پوشاک غالب اسکیموهای سنت نشین را داشته باشند!.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.