قدس آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو ظهر امروز در بیست و دومین همایش مدیران تجهیزات و ملزومات پزشکی، از کاهش ۳۰ درصدی تجهیزات و صرفه جویی ۷۰۰ میلیارد تومانی در واردات دارویی خبر داد.

قیمت تجهیزات پزشکی تا ۳۰ درصد کاهش یافته است/واردات تجهیزات پزشکی چینی متوقف می شود

 به گزارش قدس آنلاین، رسول دیناروند ظهر امروز در بیست و دومین همایش مدیران تجهیزات و ملزومات پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور که در هتل خورشید تابان برگزار شد، اظهار کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت سالانه۲.۵ میلیون بیمار برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان هدایت می شدند؛ در حالیکه پس از این طرح سالانه حدود ۲۰۰ هزار بیمار نیازمند تجهیزات خارج از بیمارستان ها می شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۷ درصد از تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران از بیمارستان ها و شرکت های دارای مجوز تامین می شود.
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص میزان پرداخت بیماران برای تجهیزات و ملزومات پزشکی بیمارستان ها تصریح کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت سالانه۲.۵ میلیون بیمار برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج از بیمارستان مراجعه می کردند در حالیکه با اجرای این طرح سالانه ۲۰۰ هزار بیمار ناگزیر به تهیه ملزومات از خارج فضای بیمارستان می شوند.
معاون غذا و دارو وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با تجهیزات پزشکی قاچاق بیان کرد:با مکانیزم پرداختی جدید حسابداری بیمارستان ها، امکان ورود کالای قاچاق به مراکز درمان تا اندازه چشمگیری کاهش پیدا کرده و تنها کالاهای مجاز موفق به صدور مجوز پرداخت از حسابداری بیمارستان ها می شوند.
دیناروند در ارتباط با کاهش چشمگیر تجهیزات پزشکی و مقاومت برخی از شرکت ها برا کاهش قیمت کالاهای خود خاطر نشان کرد: به طور میانگین ۳۰ درصد کاهش قیمت در حوزه تجهیزات پزشکی داشته ایم و برای تمامی تجهیزات پزشکی تعرفه تعیین شده و شرکت هایی که زیر بار کاهش قیمت تجهیزات نرفته اند، ضرر بسیاری دیده اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ درصد از بازار تجهیزات پزشکی در دست بیمارستان های دولتی است و این بیمارستان ها نیز توانایی پرداخت قیمت بالا برای تجهیزات را ندارند و شرکت های داخلی و خارجی نیز مجبور به کاهش قیمت های خود شده اند.
رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط باصرفه جویی در حوزه واردات دارویی تاکید کرد: دقت در واردات دارویی سبب ارز آوری دارویی شده و در سال گذشته توانستیم ۷۰۰ میلیارد تومان در واردات دارویی صرفه جویی کنیم.
معاون غذا و دارو وزارت بهداشت از راه اندازی آزمایشگاه ویژه تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: آزمایشگاه کنترل تجهیزات پزشکی در آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت راه اندازی شده تا تکنولوژی های جدید تجهیزات پزشکی را مورد بررسی قرار بگیرد.
در ادامه این همایش، سید حسین صفوی، مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: تجهیزات سرمایه ای از پرهزینه ترین تجهیزات و ملزومات پزشکی هستند و اقدامات صورت گرفته برای تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی چندان کارآمد نبوده و با مطلوب وزارت بهداشت فاصله زیادی دارد.
وی پیرامون ابلاغ جدید وزارت بهداشت برای دانشگاه های علوم پزشکی تصریح کرد: وزارت بهداشت ابلاغی را به دانشگاه های علوم پزشکی ارسال کرده که در این ابلاغ صحبت از تشکیل قطب مدیریت تجهیزات پزشکی در دانشگاه ها شده تا تربیت نیروهای متخصص برای نگهداری از تجهیزات پزشکی در دستور کار قرار بگیرد.
صفوی در ارتباط با کارانه کارشناسان و مدیران شرکت های تجهیزات پزشکی خاطر نشان کرد: کارانه کارشناسان و مدیران حوزه تجهیزات پزشکی در حال پیگیری است تا محاسبه میزان حقوق شاغلان این صنف به درستی انجام شود.
مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از نظارت بر شبکه توزیع تجهیزات پزشکی خبر داد و افزود: نظارت بر شبکه توزیع تجهیزات پزشکی با جدیت دنبال می‌شود و درحال به روز رسانی دستورالعمل شبکه توزیع وزارت بهداشت بر اساس نیاز بیماران هستیم، چرا که این دستورالعمل از سال ۸۶ بدون تغییر باقی مانده و بر اساس آیین نامه جدید سازمان بهداشت جهانی نیست.
وی در ارتباط با شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی مجاز و مجوز های درخواستی عنوان کرد: ۴۹۹ شرکت تولید کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت هستند و هزار و ۲۸۰ درخواست مجوز نیز به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال شده است.
مصطفی صابری، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار کرد: جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی قاچاق به کشور به عهده صنف تولیدکنندگان این کالاها بوده و بدون همکاری این صنف نمی توان با کالای قاچاق مبارزه کرد.
وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید ملی می تواند دست قاچاقچیان تجهیزات پزشکی را کوتاه کند، گفت: بنا بر رهنمودهای مقام معظم رهبری، حمایت از تولید ملی و تولیدکنندگان داخلی تجهیزات پزشکی از جمله اولویت های وزارت بهداشت بوده و عزمی جدی برای توقف واردات تجهیزات چینی و قاچاق داریم.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بازرسی تجهیزات پزشکی بیمارستان های خصوصی خبر داد و گفت: تجهیزات پزشکی بیمارستان های خصوصی همانند بیمارستان های دولتی مورد بررسی و نظارت قرار گرفته اند و با بیمارستان های گران فروش و متخلف نیز برخورد جدی و قانونی شده است.
در ادامه این همایش نیز هادی مدقق، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تولید تجهیزات پزشکی و به ویژه تجهیزات سرمایه ای بیمارستان ها عرصه ای پرهزینه است که حجم بالایی از تبادلات مالی کشور را به خود اختصاص می دهد.
وی در خصوص ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه تجیهزات پزشکی و مشکلات متقاعب آن بیان کرد: ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی سبب توزیع نامتوازن این تجهیزات در بازار شده و این راهکار، مشکلات را تنها به طور مقطعی حل می کند و در طولانی مدت پاسخگوی نیازهای بیماران نیست.
***
در حاشیه این همایش نیز دیناروند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۴۰ درصد از بیماران برای تهیه ملزومات و تجهیزات پزشکی به بیرون از بیمارستان ها مراجعه می کردند که در حال حاضر این مراجعات به ۳ درصد رسیده است و مربوط به تجهیزاتی است که در فهرست بیمارستان ها وجود ندارد.
رئیس سازمان غذا و دارو کشور در ارتباط با حمایت های بیمه ای از تجهیزات پزشکی بیان کرد: بسیاری از تجهیزات پزشکی که مورد حمایت بیمه ها نبودند، مورد حمایت بیمه طرح تحول سلامت قرار گرفته اند تا اندکی از بار مالی بیماران کاسته شود.
وی از کاهش هزینه بیمارستان ها برای تهیه تجهیزات پزشکی خبر داد و افزود: ۳۰ درصد از قیمت های تجهیزات پزشکی بیمارستان ها کاهش پیدا کرده که که سبب کاهش ۱۰ درصدی هزینه بیمارستان ها شده است که صرفه جویی سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان را برای بیمارستان ها به دنبال دارد.

 

ملیکا درودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.