قدس انلاین-سیدحبیب قاانی: براساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه دولت باید همه صندوق‌های بیمه درمانی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و دولتی هستند را تجمیع کند و تحت پوشش یک سازمان واحد به نام سازمان بیمه سلامت ایران درآورد، اما این قانون همچنان روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است.

سه سال گذشت،تجمیع بیمه ها چه شد؟!

به گزارش قدس انلاین،این شایدچندمین بارباشدکه این پایگاه خبری به موضوع تجمیع بیمه ها می پردازد و با گذشت 3سال ازتصویب قانون تجمیع این توقع وانتظار زیادی نیست که دلایل اجرایی نشده ان مورد پرسش قرار بگیرد. و این مساله به عنوان پرسشی اساسی مورد توجه واقع شود که چرابا وجود گذشت سه سال از تاسیس سازمان بیمه سلامت اما هنوز اقدامی موثر در جهت تجمیع بیمه‌ها صورت نگرفته است؛ سازمانی که هدف از ایجاد آن، تجمیع سازمان‌های بیمه گر کشور بر اساس ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه بود.

*امکان تجمیع بیمه‌ها فراهم نیست

نکته جالب انکه با احتساب این همه تاخیر در اجرای این قانون اوایل مهرمام امسال مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره تجمیع بیمه‌ها گفت: تا سازوکار این امر فراهم نشود امکان تحقق آن نیست. محمدجواد کبیر درباره تجمیع بیمه‌ها گفت: تا سازوکار این امر فراهم نشود امکان تحقق آن نیست. اکنون مناسباتی که میان بیمه شدگان مختلف با سازمان های بیمه گر در پرداخت حق بیمه‌ها  وجود دارد متفاوت است. برخی بیمه‌ها فقط درمان را پوشش می‌دهند و برخی چندلایه هستند. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: به یقین برای کارآمدی نظام سلامت چه قرار باشد بیمه ها تجمیع شوند و چه منابع حوزه سلامت سازوکار بیمه ای پیدا کند باید سازوکار لازم برای آن دیده شود. در حال حاضر تلاش کردیم با یکپارچه سازی رویه‌های سازمان‌های بیمه‌گر گام های موثری برداریم.

*ضرورت تجمیع بیمه‌ها برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت

درحالیکه در همین باره حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تجمیع بیمه ها را برای اجرای برنامه تحول نظام سلامت ضروری می‌داند و می گوید: تلاش می‌کنیم در قانون برنامه ششم توسعه، ایرادها در این زمینه را رفع کنیم.وی با بیان اینکه اجرای موفق تر برنامه تحول نظام سلامت نیازمند تجمیع بیمه‌ها است، گفت: تجمیع بیمه‌ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است  و بی‌شک تداوم برنامه تحول نظام سلامت با آثار فراوان نیازمند تجمیع بیمه‌هاست که البته باید تحت شرایطی این امر محقق شود تا برخی از مشکلات موجود از این طریق برطرف شود.وی یادآور شد: تجمیع بیمه‌ها نیز بی‌شک نیازمند اقدامات اولیه‌ای از جمله یکسان شدن سهم پرداختی بیمه شدگان است.شهریاری با اشاره به اینکه در حال حاضر بیمه شدگان تامین اجتماعی 7 درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند و بیمه سلامت ایرانیان و سایر دستگاه‌های دولتی درصدهای کمتری می‌دهند افزود: این امر موجب برخی مخالفت‌ها با تجمیع بیمه‌ها خواهد بود.وی با بیان اینکه تاکنون دوبار موضوع تجمیع بیمه‌ها در دستور کار کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه کل کشور قرار گرفت، گفت: باید سهم حق بیمه پرداختی میان کارکنان دولت و دیگران یکسان شود تا با تجمیع بیمه‌ها شاهد تحولی در ارائه خدمات سلامت باشیم.عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یکسان شدن و هماهنگی در پرداخت حق بیمه‌ها را موجب برقراری عدالت و تسهیل زمینه تجمیع بیمه ها دانست.شهریاری عنوان کرد: تلاش می‌کنیم در قانون برنامه ششم توسعه ایرادات را برطرف و دولت را مکلف به تجمیع بیمه‌ها کنیم زیرا تجمیع بیمه‌ها یک ضرورت علمی و کارشناسی است.

*تجمیع بیمه‌ها به معنی ایجاد سازمان جدید نیست

البته وزیر رفاه از زاویه ای دیگر به این موضوع پرداخت وضمن تاکید بر اینکه نباید بدون تفکر در مورد تجمیع بیمه‌ها سخن گفت، عنوان کرد:‌ تجمیع بیمه‌ها به معنی ایجاد سازمان جدید نیست. علی ربیعی عنوان کرد: در یک زمانی، منظور از تجمیع این است که سازمان‌های «الف»، «ب» و «ج» هیچکدام هویت نداشته باشند و در سازمان «د» ادغام شوند و سازمان جدیدی ایجاد شود.

 

وی افزود: اما یک زمان هم ممکن است سازمان «الف» و «ب» با یکدیگر ادغام شده و سازمان «ج» ایجاد شود؛ اما هویت این سازمان‌ها باقی می‌ماند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تجمیع بیمه‌ها به معنی ایجاد سازمان جدید نیست؛ چراکه الزامات آن فراهم نیست، اظهار کرد: در حال حاضر حق بیمه‌ها از افراد بیمه شده یکسان دریافت نمی شود و چون ساختارها متفاوت است بحران زا خواهد بود. ربیعی ضمن تاکید بر اینکه نباید بدون تفکر در مورد تجمیع بیمه‌ها سخن گفت، عنوان کرد:‌ رفتار و رویه‌ بیمه‌ها باید یکسان باشد و نباید با مراکز طرف قراردادشان قراردادهای مختلف ببندند اگر قرار است امکان بیمه برای همه مردم فراهم شود باید منابع را به دقت دید. ربیعی ادامه داد: ما در تجمیع بیمه‌ها با تجمیع منابع سلامت و استانداردسازی رفتارها موافقیم و اگر به جز این مسیر برویم کار خراب می‌شود.

*جلوگیری از اتلاف هزینه و نیروی انسانی با تجمیع بیمه ها

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تجمع بیمه‌ها از اتلاف هزینه و نیروی انسانی در کشور جلوگیری می‌کند، گفت: با تجمیع بیمه‌ها مراکز بیمه‌ای در کشور به وظایف اصلی خود و نه به موضوعات حاشیه‌ای مشغول می شوند.محمد حسین قربانی با ابراز نگرانی نسبت به معطل ماندن تجمیع بیمه ها تاکید کرد: این موضوع در ابلاغ سند تحول سلامت از سوی مقام معظم رهبری و نیز قانون برنامه پنجم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در پیش نویس قانون برنامه ششم توسعه نیز این موضوع مطرح شده است.وی گفت: مایه تاسف است که نمایندگان مجلس و دولت تاکنون نتوانسته‌اند این قانون را به مرحله اجرا درآورند.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تجمیع بیمه ها از اتلاف هزینه و نیروی انسانی در کشور جلوگیری می کند، یادآور شد: امروز مراکز خدماتی درمانی و نیز دانشگاه های علوم پزشکی درکشور منابع خود را از چندین منبع دریافت می کنند.وی درباره دیگر پیامد منفی سیستم فعلی بیمه ای در کشور تصریح کرد: چندین مرکز بیمه ای متفاوت امروز به سیستم درمانی کشور بدهکار هستند، این در حالی است که با تجمیع بیمه ها شاهد اتلاف نیروی انسانی و منابع نخواهیم بود.نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این که پس از تجمیع بیمه ها، سازمان برنامه و بودجه با یک تشکیلات سر وکار دارد، عنوان کرد: در این صورت این سازمان برای پرداخت سهم بیمه ها متمرکز خواهد شد.این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه تجمیع بیمه ها به نفع نظام سلامت در کشور است، تاکید کرد: در صورتی که این موضوع در اجرا یا اعتبار مشکلاتی دارد با کمک دولت و در قالب قانون بودجه به راحتی قابل حل است.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه نبود قانون یکسان، رفتار سلیقه ای بیمه ها را دامن زده است، عنوان کرد: چنین عملکردی اکنون آفت حوزه درمان است این در حالی است که در صورت وجود یک قانون یکسان تمام بیمه ها بر روی یک ریل واحد حرکت می کردند.

*ضرورت تجمیع بیمه‌ها برای اجرای عدالت

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تجمیع بیمه‌ها را در جهت اجرای عدالت ضروری دانست و گفت: همه آحاد مردم باید در دریافت خدمات درمانی پایه برابر باشند و تفاوت‌ها باید خدمات بیمه تکمیلی باشد.  احمد آریایی‌نژاد با اشاره به ضرورت تجمیع بیمه‌ها، گفت: به طور حتم تجمیع بیمه‌ها برای ایجاد عدالت لازم و ضروری است، اما برای حل مشکلات موجود در این خصوص مسئولان در دو وزارتخانه بهداشت و درمان و کار باید  تعامل و همکاری کنند؛ چرا که در پرتو همکاری و کار کارشناسی معضلات و مشکلات حل خواهد شد.نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دلایل مخالفت مخالفان تجمیع بیمه‌ها باید به روشنی مشخص شود، افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده مانع جدی سر راه تجمیع بیمه‌ها وجود ندارد، اما به طور حتم ادغام و تجمیع بیمه‌ها منافع عده‌ای را با خطر روبه‌رو می‌کند.وی ادامه داد: با توجه به اینکه منافع مردم در تجمیع بیمه‌ها است برای این موضوع باید راهکار قانونی ومنطقی پیدا کرد.وی با بیان اینکه طرح برخی مسائل مبنی بر پرداخت حق بیمه‌های متفاوت مانع تجمیع بیمه‌ها است، تاکید کرد: البته که مردم حق بیمه‌های متفاوتی را به صندوق‌های بیمه‌گر پرداخت می‌کنند، اما می‌توان این تفاوت‌ها را محاسبه کرده و به مردم بازگرداند؛ هرچند که در حال حاضر با پرداخت حق بیمه های متفاوت تبعیض عدالتی در ارائه خدمات درمانی وجود دارد.این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه همه آحاد مردم باید در دریافت خدمات درمانی پایه ومبنایی برابر باشند، تصریح کرد: باید به این نکته تاکید کرد که به میزان تفاوت حق بیمه پرداختی باید خدمات تکمیلی ارائه شود، نه اینکه نرخ خدمات پایه متفاوت باشد، البته باید همت جمع بیشتری از مسئولان براین موضوع حاکم شده و با این شرایط ایجاد چالش میان دو وزارتخانه بهداشت و کار هیچ مشکلی را حل نمی کند؛ بنابراین باید دولت و در صورت لزوم مجلس نیز به طور مستقیم به این موضوع ورود کنند.عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس شورای اسلامی با یادآوری ضرورت تجمیع بیمه ها در جهت اجرای عدالت، گفت: به طور قطع  عملکرد یکسان سازمان های بیمه گر وحدت رویه بیمه ها را به وجود می آورد، بنابراین زمانی که بیمه ها درصد یکسانی حق بیمه دریافت کرده وخدمات برابر به بیمه شدگان ارائه دهند بحث تجمیع بیمه ها اجرایی شده است.

 ***

بهرحال با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری نسبت به تجمیع افقی بیمه‌های درمانی و همچنین پس از گذشت چند سال ازتدوین برنامه پنجم توسعه این امر مستلزم برنامه ای است که بتواند هر چه زودتر اجرایی شود. برنامه ای که گویا روی دست مسئولان مانده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.