رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان از صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری به افغانستان در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: بیشتر مردم افغانستان به مصرف کالاهای ایرانی گرایش دارند.

گرایش بیشتر مردم افغانستان به مصرف کالاهای ایرانی / صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری ایران به افغانستان
به گزارش قدس آنلاین، محمود سیادت در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با میزان صادرات کشور از ابتدای امسال اظهار کرد: در شش ماهه نخست امسال صادرات کشور به افغانستان 1.3 میلیارد دلار بوده که بیش از 5 درصد صادرات کل کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 30 درصد صادرات کشور به افغانستان از طریق استان خراسان رضوی انجام می‌شود، گفت: میزان صادرات خراسان رضوی به افغانستان نیز بیش از 400 میلیون دلار بوده که 50 درصد کل صادرات استان را شامل می‌شود و این امر اهمیت بازار افغانستان را نشان می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با اشاره به اقبال مردم افغانستان به خرید کالاهای ایرانی عنوان کرد: اتفاقات اخیر در افغانستان و مخالفت مردمی با پاکستان و کشورهای غربی به خاطر دخالت در امور کشور و حمایت از طالبان سبب شده تا شاهد نگاه منفی مردم در استفاده از کالاهای پاکستانی و غربی باشیم.

سیادت افزود: در حال حاضر بیشتر مردم افغانستان گرایش مصرف کالاهای ایرانی دارند که فرصت ارزشمندی را در اختیار ما قرار می‌دهد و می‌توانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی و خدمات دانش‌بنیان را داشته باشیم.

وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که در برنامه‌های خود قرار داده‌ایم، این است که به دنبال ایجاد و توسعه تولید محصولات کشاورزی در افغانستان و کشت فراسرزمینی هستیم تا از زمین، آب و کارگر ارزان استفاده کرده و کار مشترکی با این کشور در حوزه کشاورزی انجام دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: همچنین در نظر داریم تا با امن‌تر شدن فضای افغانستان در حوزه‌های شهرسازی که تاکنون به دلیل حضور کشورهای قدرتمندی که در افغانستان بودند از ما گرفته شده بود، نیز وارد می‌شویم و فصل جدیدی در حوزه اقتصادی باز کنیم.

سیادت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد چین و ترکیه رقبای ایران در صادرات به افغانستان شوند، اظهار کرد: در چند سال اخیر مشکلاتی همچون تأمین مواد اولیه، ارائه تسهیلات با نرخ 30 درصد و تفاوت نرخ ارز مشکلات فراوانی را برای صادرکننده ایجاد کرد و مجموع این عوامل سبب شد صادرات کشور به سمت غیرقابل رقابتی شدن برود و چین و ترکیه منتظر چنین فرصتی برای حضور خود هستند.

وی تأکید کرد: در سال گذشته شاهد افزایش حضور پررنگ چینی‌ها و صادرات بیش از 100 درصدی آنها به افغانستان بودیم که این افزایش برای ایران بسیار ناچیز بوده و در حقیقت می‌توان گفت که امروز زنگ خطر تمام بازارهای هدف صادرات به ویژه کشورهای همسایه به صدا درآمده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه هم‌اکنون نگرانی اینکه صادرکنندگان فعال و قدیمی این شغل را رها کنند وجود دارد، گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور وضعیت مطلوبی ندارد و اگر دولت تحریک تقاضا را برای بهبود وضعیت اقتصادی ایجاد کند افزایش تورم را شاهد خواهیم بود و تنها بخشی که تحریک را ایجاد کرده و جدا شدن از اقتصاد نفتی را دارد، صادرات است که دولت باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.