عراقی‌ها می‌گویند با وجود بحران مالی و بارندگی‌های اخیر موفق شده‌اند صدها کیلومترمربع از خاک کشورشان را از اشغال گروه‌ تروریستی ـ تکفیری داعش آزاد کنند. این درحالی است که پس از یک وقفه کوتاه عملیات آزادسازی الرمادی روز گذشته از سر گرفته شد و آخرین خبرها این بود که نیروهای عراقی خود را به مرکز این شهر رسانده‌اند .

محاصره نیروهای تکفیری داعش در الرمادی
به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم و به نقل از الفرات، حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز گذشته در سخنانی اظهار کرد: با وجود بحران مالی، به پیروزی های بزرگی دست یافتیم و صدها کیلومترمربع را در بیجی و پالایشگاه آن آزاد کردیم. از سوی دیگر سرلشکر اسماعیل المحلاوی، فرمانده عملیات الانبار گفت نیروهای امنیتی با عبور از پل البوفراج به سمت مرکز شهر الرمادی پیشروی خود را شروع کرده اند. دقایقی بعد از این خبر اعلام شد که نیروهای عراقی موفق شده اند خود را به مرکز این شهر برسانند.

ورود به مرکز رمادی

در همین زمینه روز گذشته اسماعیل المحلاوی در گفت وگو با پایگاه خبری السومریه نیوز اعلام نیروهای عراقی توانسته اند از چند محور به مرکز الرمادی وارد شوند. حملاوی افزود: نیروهای عراقی با حمایت هوایی جنگنده های سوخوی روسی عراق و با حمله توپخانه ای به مواضع گروهک تروریستی داعش، وارد الرمادی شده اند. به گزارش این منبع خبری نیروهای مبارزه با تروریسم عراق نیز در کنار ارتش عراق در عملیات آزادسازی الرمادی مشارکت دارند.

صبح دیروز شورای شهر خالدیه از آغاز عملیات نظامی ارتش عراق از تمام محورهای منتهی به این شهر برای آزادسازی شهر الرمادی از چنگ تروریست های داعش خبر داد. عملیات آزادسازی الرمادی پس از توقف دو روزه به دلیل بدی شرایط آب و هوا از امروز صبح از سر گرفته شد. گروه تروریستی داعش از 19 خرداد سال گذشته تاکنون بخش هایی از شمال و غرب عراق را به تصرف خود درآورده و مرتکب جنایات زیادی در این کشور شده است.

در یک خبر دیگر فرماندهی عملیات الانبار اعلام کرد: عملیات آزادسازی الرمادی طی ماه جاری میلادی به پایان خواهد رسید. به گفته او، نیروهای داعش در حال حاضر در محاصره هستند و تمامی خطوط حمایت مالی از آنها قطع و بیشتر مقرهایشان نابود شده است. به گفته منابع عراقی، اگر این بار نیز مانند گذشته آمریکایی ها مانع پیشروی عملیات نشوند به زودی استان الانبار از چنگ تروریست های تکفیری آزاد خواهد شد .

اعتراف دیرهنگام آمریکایی ها

اشغال عراق سال 2003 میلادی اتفاقی جنایتکارانه بود که تاکنون بارها از سوی ناظران تجزیه و تحلیل شده است. نکته عجیب این که مقامات آمریکایی و انگلیسی که نقش اصلی را در این اشغالگری داشتند یکی پس از دیگر بعد از یک دهه به اشتباه های خود اعتراف می کنند. چندی پیش تونی بلر، نخست وزیر وقت انگلستان در اظهاراتی اعتراف کرد حمله به عراق اشتباه بوده و کسانی که این حمله را ترتیب دادند هرگز تصورش را هم نمی کردند سرانجام وضعیت عراق به این شکلی در آید که امروز در آمده است . حال ریچارد کلارک، مسئول مبارزه با تروریسم در دولت جورج بوش می گوید: عملکرد آمریکا در عراق یک جنایت جنگی و کاملا اشتباه بوده است .

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی سی.ان.ان دیروز در ویژه برنامه ای تحت عنوان «راه طولانی رفتن به جهنم» با اجرای فرید زکریا به واکاوی واقعه 11 سپتامبر ـ که پدید آورنده بحران کنونی منطقه خاورمیانه و گروه تروریستی داعش شد ـ پرداخت. ریچارد کلارک که در زمان وقوع حملات11سپتامبر دراتاق ویژه در زیرزمین کاخ سفید با بوش و دیگر مقامات ارشد آمریکایی حضور داشت؛ به سی. ان. ان گفت: چنانچه از لحاظ فنی به تعریف جنایت جنگی نگاهی بیندازیم؛ آمریکا در عراق مرتکب جنایت جنگی شده است.

کلارک افزود: اگر آمریکا به عراق تجاوز نظامی نکرده بود و متعاقب آن ارتش عراق از سوی آمریکا منحل نشده بود، امروز داعشی وجود نداشت. داعش برآمده از تجاوز مستقیم نظامی آمریکا در عراق است.

سی.ان.ان در این واکاوی گزارش داد که طرح حمله به عراق از همان واقعه 11 سپتامبر توسط دیک چینی و دونالد رامسفلد در همان زیرزمین کاخ سفید مطرح شد و این افراد مسبب سوق دادن آمریکا به سوی تاریکی شدند. به گزارش سی.ان.ان، از همان ابتدا بزرگ ترین فصل اشتباه اطلاعات نهادهای جاسوسی در آمریکا رقم خورد.سه ماه پس از واقعه 11 سپتامبر، آمریکا وارد جنگ افغانستان شد و پس از آن روی عراق متمرکز شد.

سی.ان.ان، در این ویژه برنامه تمامی استدلال هایی را که توسط کالین پاول، وزیرخارجه وقت آمریکا با استناد به اطلاعات سیا در 5 فوریه 2003 میلادی در شورای امنیت سازمان ملل برای حمله به عراق و سرنگونی صدام مطرح شد، غیر واقعی و یک اشتباه بزرگ تاریخی خواند.

فرید زکریا: جنگ عراق یک شکست بزرگ بود

این شبکه تلویزیونی در ادامه گزارش افزود: اکنون بوش و اوباما در مظان اتهام از هم پاشیدگی عراق قرار گرفته اند، یکی به عنوان آغاز گر جنگ و دیگری در مقام خاتمه دهنده آن. فرید زکریا در انتهای این گزارش که خود تهیه کننده آن بود، به مخاطبان این شبکه تلویزیونی گفت: با شما مخاطبان صادق باشم، من خود موافق تجاوز نظامی آمریکا به عراق بودم. بر این باور بودم که به وجود آمدن یک دموکراسی مدرن در عراق آن را به الگویی نوین و مترقی در منطقه تبدیل خواهد کرد. (اما) اکنون نگران آن هستم که اختلاف میان عراقی ها منجر به فروپاشی عراق شود.زکریا به صراحت در برابر دوربین سی.ان. ان خطاب به مخاطبان اذعان کرد: «اما در آخر، جنگ عراق یک شکست و یک اشتباه بزرگ بود که به یک هرج و مرج ژئوپلیتیک و فاجعه بشری منجر شد.»

بارش، دست داعش را رو کرد

 بارش شدید باران در منطقه الخالدیه استان الانبار عراق باعث انفجار صدها مینی شد که جنگجویان گروه تکفیری ـ صهیونیستی داعش کار گذاشته بودند. به گزارش شبکه تلویزیونی الحره، این در حالی است که نیروهای عراقی به پیشروی در اطراف شهر الرمادی مرکز استان الانبار ادامه می دهند . به همین مناسبت کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده اند که نشان می دهد دست داعش بر اثر وقوع سیل در بغداد و دیگر شهر های عراق، رو شده است. بنا به این گزارش، سیل موجب شسته شدن خاک شده و مین های کار گذاشته شده را رو کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.