قدس آنلاین: رئیس ستاد انتخابات کشور از مشارکت یک میلیون نفر در امر برگزاری انتخابات هفتم اسفند در دو حوزه اجرایی و نظارتی خبرداد.

مشارکت یک میلیون نفر در امر برگزاری انتخابات هفتم اسفند در دو حوزه اجرایی و نظارتی

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین مقیمی صبح امروز در همایش توجیحی و آموزشی ستاد انتخابات کشور ویژه استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی که به میزبانی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: در هفتم اسفند 94، دو انتخابات مهم دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود و اساس نظام ما مبتنی بر رأی مردم است.

وی افزود: با انتخاب رئیس‌جمهور با رأی مردم، امورات اجرایی، نمایندگان مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا حکومت محلی شکل می‌گیرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه از آغاز انقلاب تاکنون به طور متوسط هر سال یک انتخابات برگزار شده، خاطرنشان کرد: امورات کشور با حضور مردم رقم می‌خورد و سرنوشت کشور در رأی مردم مشخص شده و بسیار تأثیرگذار است و اهمیت انتخابات بر هیچکس پوشیده نبوده و نیست، دولت نیز به دنبال برگزاری انتخاباتی با شکوه در پایان امسال است.

مقیمی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که رأی حق‌الناس است و باید از آن صیانت کنیم و مبنای انتخابات در حضور پر رنگ، برگزاری قانونی و رقابت سالم است و برای حضور حداکثری مردم تنها باید احساس کنند که رأی تک‌تکشان مؤثر است تا با علاقه‌مندی بیشتر پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

وی تأکید کرد: اگر سلایق مختلف این احساس را داشته باشند که همه قانون اساسی و ولایت‌فقیه را قبول دارند و می‌خواهند در انتخابات حاضر شوند رقابت سالم شکل می‌گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور با تأکید بر اینکه باید به‌عنوان مجریان انتخابات رعایت حقوق انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان در صدر برنامه‌هایمان قرار بگیرد، عنوان کرد: این مهم وقتی که بحث انتخابات مجلس مطرح است بیشتر مورد توجه بوده و باید راه برای حضور تمامی افتخار‌آفرینان انقلاب و دفاع مقدس و تمامی متخصصانی که دارای کوله‌باری از علم و تجربه هستند و اعتقاد کامل به نظام و مقام معظم رهبری دارند باز شود تا نمایندگانی به صحن مجلس بیایند که بهترین تصمیم را در جهت منافع ملی بگیرند.

مقیمی گفت: جایگاه‌ها باید درست تبیین شود و اگر اینگونه باشد حضور افراد مفید را در صحنه خواهیم داشت و با این اقدام حضور مردم هم چشمگیرتر خواهد بود و رعایت حقوق انتخاب کنندگان باید به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی و در کوتاه‌ترین فاصله رأی خود را به صندوق بیندازند.

وی تأکید کرد: در قانون اساسی و قوانین جاری از حد و حدود وظایف و اختیارات مشخص شده و مجریان و ناظران انتخابات باید طبق این چارچوب تعریف شده حرکت کنند و مجلس اعلام کرده که هیئت‌های اجرایی و نظارتی حق تحمیل صلاحیت شخصی خود را ندارند و قانون نیز بر بی‌طرفی تأکید کرده و این مهم را باید در صحنه اجرایی و رقابتی انتخابات نشان دهیم تا مردم احساس کنند که این 2 گروه کاملاً بی‌طرف هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: ستاد انتخابات وزارت کشور و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها جهت برگزاری باشکوه انتخابات هفتم اسفند تشکیل شده و در این راستا جلساتی برگزار شده تا شاهد ضعف و خللی در برگزاری امر انتخابات نباشد.

مقیمی با بیان اینکه از اولین تا آخرین انتخاباتی که در کشور برگزار شده است با مشکلاتی روبه‌رو بوده است گفت: در تلاش هستیم این موضوعات در انتخابات هفتم اسفند نباشد و با شناسایی مشکلات پیشین امنیت انتخابات را تأمین کنیم و شورای تأمین استان، شهرستان و کشور تمهیدات لازم را در حفاظت از صندوق‌ها اندیشیده‌اند تا انتخابات در امنیت کامل برگزار شود.

وی عنوان کرد: نسبت به مسائل حقوقی انتخابات باید اطلاعات لازم را کسب کرده و از مشورت با مشاوران حقوقی غافل نشویم زیرا یک اظهارنظرمان ممکن است بعدها با مشکل روبه‌رو شود و هدفمان این است که حقی از مردم و داوطلبان تضییع نشود.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: آموزش‌ها در امر برگزاری انتخابات بسیار تأثیرگذار بوده و یک میلیون نفر در امر برگزاری انتخابات در سطح کشور نفش‌آفرین هستند.

مقیمی گفت: اکثر فرمانداران و بخشداران کشور به 80 درصد سوالات مطرح شده در مورد امر انتخابات پاسخ درست داده‌اند و باید 20 درصد باقیمانده تا قبل از برگزاری انتخابات تکمیل شود و در همین راستا 11 دوره آموزشی در 18 مرکز استان برگزار می‌شود که تاکنون 5 دوره آن برگزار شده و خراسان رضوی میزبان ششمین دوره بود و 5 دوره دیگر هم تا قبل از انتخابات هفتم اسفند برگزار می‌شود.

وی گفت: مسئولان حراست انتخابات نسبت به عدم تضییع حق و حقوق مردم و کاندیداها باید توجه لازم را داشته باشند و شناسایی تخلفات انتخاباتی، تشکیل دادگاه‌های ویژه انتخابات هم بر عهده قوه قضائیه بوده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت:‌ از ایجاد جو التهاب کننده در استانها و شهرستانها باید جلوگیری شود و این مهم دقت بیشتر فرمانداران و بخشداران را می‌طلبد و از آنها می‌خواهیم که از افراد با تجربه و تأثیرگذار در جهت آرامش فضای انتخابات کمک بگیرند.

مقیمی با بیان اینکه بازرسان انتخابات و مسئولان ستاد بازرسی انتخابات با حکم وزیر کشور معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد:‌ این اعضا گزارشات حوزه انتخابیه خود و کل کشور را به شخص وزیر ارائه می‌کنند تا به مشکلات احتمالی بوجود آمده رسیدگی شود و به چالش‌های انتخاباتی پرداخته می‌شود تا آمادگی کامل جهت توجیه کاندیداها باشد و نباید اجازه دهیم حق و حقوقی از رأی‌ دهنده و رأی گیرنده تضییع شود.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی موظف به تأمین نیاز فرمانداران در برگزاری انتخابات هر چه باشکوه‌تر هستند و به واقع باید همه در این امر مهم سهیم باشند زیرا انتخابات شکوهمند با شور و نشاط محقق می‌شود و باید جلسات و اجتماعات انتخاباتی به راحتی برگزار شود و دولت نیز درصدد فراهم آمدن نشاط سیاسی برای موافقان و مخالفان دولت است چون اگر سلایق مختلف حرف خود را نزنند مناسب نیست البته صحبتها باید در چارچوب قانون باشد و اگر خلاف آن صورت پذیرد طبق قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، ائمه جمعه، جماعات و غیره نباید اجازه دهند از امکانات دولتی و عمومی له یا علیه کاندیدایی استفاده شود.

مقیمی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات فضای مجازی باید توجه شود گفت: به طور مثال صبح روز انتخابات اعلام می‌شود کاندیدایی انصراف داده و آن فرد هم فرصت انجام هیچ کاری را ندارد و از همگان درخواست داریم تا به اخلاق انتخاباتی توجه کنیم تا بتوانیم انتخاباتی سالم و به دور از ایجاد هرگونه مشکلی ایجاد کنیم.

وی گفت: فرمانداران به رصد اخبار انتخابات و انعکاس آن به وزارت کشور و تبلیغات زودهنگام توجه کنند و مصاحبه‌ها و آمارهایشان مستند و صحیح باشد و اجازه دهند که آمارهای رسمی از طرف مرجع اصلی ارائه شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: از رسانه‌ها درخواست داریم تا مردم با حضور به موقع در ساعات ابتدایی در پای صندوق‌های رأی دعوت کنند تا شاهد ازدحام جمعیت در ساعات پایانی رأی‌گیری نباشیم.

*برگزاری 11همایش منطقه‌ای توجیهی-آموزشی برای 960 هزار عضو ستاد انتخابت کشور

علی پورعلی‌مطلق‌گیلانی دبیر ستاد انتخابات کشور، اظهار داشت: در جهت برگزاری انتخاباتی سالم در هفتم اسفند ماه امسال ستاد انخابات کشور سیاست‌ها و راهبردهایی لحاظ کرده و در این راستا همایش‌های منطقه‌ای توجیهی-آموزشی را برای 960 هزار عضو این ستاد در 11 نوبت و در 18 مرکز استان برگزار می‌کند تا اعضای این ستاد تسلط کامل داشته باشند و به راحتی بتوانند از حق و حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان دفاع کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری نسبت به برگزاری انتخابات سالم و اخلاق مدارانه و درچهارچوب قانون تأکید کرند و اگر به این مهم به درستی توجه کنیم هیچ خطشه‌ای وارد نمی‌شود و بر این اساس آموزش‌های لازم در سرلوحه کارهای ستاد انتخابات کشور قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با اشاره به برگزاری 11 دوره آموزشی برای اعضای ستاد انتخابات کشور، گفت: تاکنون 5 دوره از این همایش‌های منطقه‌ای برگزار شده و خراسان رضوی نیز میزبان ششمین دوره آن بود و تا قبل از برگزاری انتخابات هم 5 دوره دیگر برگزار می‌شود.

پورعلی‌مطلق‌گیلانی تصریح کرد: در این آموزش‌ها مباحث امنیتی، حقوقی، اجرایی و دیگر موضوعات مرتبط با امر برگزاری انتخابات برگزار می‌‍شود و این آموزش‌ها تا روز اخذ رأی رها نخواهد شد.

وی تأکید کرد: ستاد انتخابات کشور کلیه اعضای این ستاد را در این جلسات دعوت کرده تا تمامی نکات لازم و ضروری و به عوامل اجرایی و نظارتی بیان شود و از موضوعی غافل نمانیم.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه بررسی مشکلات انتخابات‌های پیشین در دستور کار این ستاد قرار گرفته، عنوان کرد: ستاد انتخابات کشور به بررسی و واکاوی مشکلات انتخابات‌های پیشین پرداخته تا با شناسایی دقیق ضعف‌های انتخاباتی شاهد تکرار آن در انتخابات هفتم اسفند ماه امسال نباشیم.

*تدابیر لازم در بحث بحران‌های احتمالی انتخاباتی اندیشیده شده است

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، اظهار داشت: نظام در دو بخش اسلامیت و جمهوریت بوده و که مشروعیت اسلامیت در ولایت بوده و مردم‌سالاری دینی و انتخابات‌ها هم مظهر جهوریت است و بدون شک حضور پررنگ مردم در صحنه انتخابات الگویی بی‌بدیل بوده است.

وی افزود: در تمامی دوران‌ها انتخابات یک آزمون حساس بوده و هیچ انتخاباتی نبوده که از این حساسیت برخوردار نباشد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: در سال 1392 با توجه به تلخ‌کامی‌ای که از انتخابات سال 1388 در سطح جامعه بود، اما بار دیگر حضور پررنگ مردم را با عنایت به تدابیر مقام معظم رهبری که همگان به دعوت به اجرای تکلیف کردند بودیم و در تاریخ 24 خرداد این سال یک حماسه سیاسی خلق شد و حاصل این حماسه شکل‌گیری دولت تدبیر و امید وبود.

رشیدیان تصریح کرد: این دولت شور، شعور و نشاط در جامعه را احیاء کرد و زمینه فراهم‌شدن روح امید در مراقبت ویژه بوده و ملت نشان دادند که به دولت اعتماد دارند و دولت هم باید جواب اعتماد مردم را بدهد.

وی تأکید کرد: دولت با تدبیری که داشت عناصر مختلف را از جناح‌های مختلف به‌کارگیری کرد تا امید به آینده گسترش یابد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مقام معظم رهبری به شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت اشاره فرمودند، گفت: بزرگترین نکته در این شعار انتخابات هفتم اسفند ماه است و در این روز دو انتخابات بسیار مهم در سطح کشور برگزار می‌شود و این انتخابات نخستین انتخاباتی است که توسط دولت تدبیر و امید برگزار می‌شود و با تدابیر صورت گرفته اشکالات موجود برطرف شد تا شاهد مشکلی در برگزاری همزمان این دو انتخابات نباشیم، زیرا در بحث‌های مختلف برگزاری انتخابات این دو مجلس تفاوت‌هایی وجود دارد.

رشیدیان گفت: افزایش مطالبات مردمی را پس از مذاکرات افتخارآفرین دیپلمات‌های ایرانی شاهد هستیم که باید به آن‌ها توجه شود.

وی افزود: برخی‌‎ها در مقابل دولت هستند و دولت چنین اعتقادی ندارد و فراتر از جناح‌بندی کار می‌کند و معتقد است که رودررویی جناحی منطقی و عقلانی نیست، اما کسانی که منافعی احساس نمی‌کنند مشکلاتی همچون تجمعات، اتهامات و غیره را ایجاد می‌کنند و به طور مثال عنوان می‌کنند که دولت با شعار مرگ بر آمریکا مخالف است، در صورتی که اعضای این دولت در دوران انقلاب یار و همراه امام خمینی(ره) بودند.

استاندار خراسان رضوی در رابطه مقابله دولت با استکبار گفت: دولت تدبیر و امید با شعار اعلام نمی‌کند که مقابل استکبار ایستاده است، بلکه با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در تمامی عرصه‌ها این کار را کرده و اهداف جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند؛ اما متأسفانه برخی‌ها از فضای انتخابات سوء استفاده ابزاری می‌کنند و باید در این رابطه پیش‌‍بینی لازم را داشت.

رشیدیان تصریح کرد: دولت یازدهم به ظرفیت توانمندی و کارآمدی تأکید دارد و امیدواریم که این توان و ظرفیت در انتخابات هفتم اسفند ماه به منسه ظهور برسد.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت نسبت به دعوت در جهت حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش‌ر‌و تأیکد فرمودند و در بحث برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز ایجاد سازکار اجرایی قوی از تمامی جنبه‌ها همچون ظرفیت الکترونیکی مورد توجه بوده است تا انتخابات دو مجلس به صورت الکترونیکی برگزار شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تدابیر لازم در بحث بحران‌های احتمالی اندیشیده شده، عنوان کرد: در شرایطی مانند برف و کولاک اگر تدابیر درست اندیشیده شود به راحتی می‌توان بر این بحران غلبه کرد تا خللی در روند برگزاری انتخابات به وجود نیاید.

رشیدیان گفت: بزرگترین سرمایه دولت سرمایه اجتماعی بوده که باید آن را در همه‌جا و به خصوص در انتخابات‌ها حفظ کرد؛ همچنین به رعایت خطوط قرمز، ورودهای غیراخلاقی، سوء استفاده از امکانات بیت‌المال در بحث تبلیغات انتخاباتی و غیره توجه شده و توجه همه دستگاه‌ها در نیمه دوم سال معطوف بر عدم ایجاد مشکل بوده، زیرا دشمنان به دنبال سوء استفاده از ظرفیت‌های انتخاباتی هستند.

وی افزود: دولت در بعد حاکمیت فراتر از جناح‌ها حرکت می‌کند و نگاهش به عنوان یک داور بی‌طرف است و در بحث تأیید و رد صلاحیت‌ها باید دقت لازم توسط هیئت 4 گانه انتخابات صورت پذیرد.

استاندار خراسان رضوی در پایان با اشاره به برگزاری مراحل انتخابات گفت: انتخابات سه مرحله قبل، حین و پس از انتخابات را دارد و باید آمادگی را در برای مرحله پس از انتخابات داشته باشیم.

*ستاد‌های پیگیری تخلفات انتخاباتی در خراسان رضوی فعال شده است

حجت‌الاسلام سیدحسن شریعتی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات خراسان رضوی، اظهار داشت: انتخابات مظهر اقتدار، عزت ملی و تجلی اراده مردم در دخالت در امور سرنوشت کشور است و انتخابات پشتیبان امنیت کشور بوده و قوام این نظام به جمهوریت و اسلامیت آن است.

وی افزود: انتخابات پیش‌رو با توجه به شرایط داخلی و خارجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و دشمنان انقلاب از مدت‌ها قبل برای این انتخابات برنامه‌ریزی کردند و همچنان پیگیر کارهای شیطانی خود هستند و می‌خواهند با حمایت استکبار از طریق جنگ نرم به اهداف شوم خود دست یابند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات خراسان رضوی با اشاره به اقدام شیطانی دشمنان در انتخابات‌ها به ویژه انتخابات سال 1388، عنوان کرد: با درایت آگاهانه مسئولان و هوشیاری ملت ایران دشمنان کشور به اهداف شوم خود دست نیافتند و حتی پس از فتنه 88 به دنبال فلج کردن ایران از طریق تحریم‌ها بودند که با عنایات حق‌تعالی، لطف ائمه اطهار(ع) و رهبری عالمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، از این مسیر هم به سلامت عبور کردیم.

شریعتی تصریح کرد: اکنون که دشمن دیده ایران از طریق تحریم فلج نشد توان خود را در انتخابات سال جاری گذاشته و تلاش‌های نرمش را در جهت آسیب‌زدن به نظام دنبال می‌کند، اما مردم نشان دادند که با بصیرت و تبعیت از ولی فقیه این انتخابات را با موفقیت پشت‌سر می‌گذارند و حماسه سیاسی دیگری خلق خواهند کرد.

وی تأکید کرد: مجریان و دستندندکاران امر انتخابات و مردم ایران باید توجه جدی به اهداف دشمن در عرصه انتخابات داشته باشند که این مهم شامل کاهش حضور مردم در عرصه انتخابات، ناصحیح بودن صلاحیت‌ها، برگزار کردن انتخابات ناسالم، عدم حضور تمامی سلایق‌ها و گروه‌ها در انتخابات، پیونددادن نارضایتی مردم به مسائل انتخابات و به مناضعه کشاندن اختلافات سیاسی در جهت سوء استفاده خودش بوده است و مجریان و ناظران امر انتخابات باید با هوشیاری کامل امر برگزاری انتخابات را به درستی مدیریت کنند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات خراسان رضوی با بیان اینکه مجریان و ناظران انتخابات امین مردم هستند، گفت: مردم با بصیرت ایران قطعاً همچون همیشه حضوری پررنگ در صحنه انتخابات و در بحث تعیین سرنوشت خود دارند و اخلاق انتخاباتی را هم رعایت می‌کنند و مدیران هم باید به سهم خود نسبت به افزایش حضور مردمی توجه داشته باشند.

شریعتی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری رأی ملت حق‌الناس بوده و همگان باید به این مهم توجه داشته باشند و طوری عمل کنیم که رضای خدا و اجرای قانون را شاهد باشیم و مجریان و ناظران انتخابات باید طبق قانون و در کمال بی‌طرفی به وظیفه خود عمل کنند و ارجحیت مسائل نظام بر مسائل جناحی،  عدم دخالت سلایق شخصی و سیاسی و اجرا و نظارت پاک و عادلانه و به دور از گرایش‌های سیاسی و جناحی باید همواره مدنظر باشد.

وی افزود: انتخابات نماد وحدت و مظهر دموکراسی بوده و باید این مهم در چهارچوب قانون برگزار شود و بصیرت شناسی مجریان و ناظران انتخابات اجازه سودجویی به دشمنان را نخواهد داد.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات خراسان رضوی با اشاره به تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات انتخاباتی در استان، خاطرنشان کرد: این ستاد در شهرستان‌ها و استان‌ها باید نسبت به وظیفه خطیری که بردوش دارند توجه داشته باشند تا روند اجرای انتخابات در کمال صداقت و امانت‌داری آرای مردم باشد.

شریعتی عنوان کرد: برگزاری انتخابات سالم و قانون‌مند نیازمند هماهنگی استانداران، فرمانداران، بخشداران و مجریان و ناظران انتخابات بوده و تحقق این مهم به دور از هرگونه سوء ظن و دخالت در وظایف همدیگر و همچنین عدم تداخل سلایق سیاسی میسر خواهد بود.

وی بیان کرد: در خراسان رضوی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ستاد‌های پیگیری تخلفات انتخاباتی را در سطح استان فعال کرده و شعب ویژه دادگاه‌ها نیز معین شده است.

شایان ذکر است که این همایش امروز و فردا و به مدت دو روز با حضور ۱۱۷ نفر از مجریان و ناظران انتخاباتی سه استان خراسان بزرگ در مشهد برگزار می‌شود.

*سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.