چین در واکنش به حضور «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا بر روی عرشه یکی از ناوهای جنگی این کشور در دریای جنوبی، از این کشور خواست نسبت به گسترش نظامی گری در منطقه شدیدا پرهیز کند.

چین خواستار پرهیز جدی آمریکا از گسترش نظامی گری در منطقه شد

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، وزیر دفاع آمریکا که تلاش دارد نیروهای نظامی این کشور را برای مقابله با قدرت روزافزون پکن در منطقه شرق آسیا و دریای جنوبی چین تقویت کند، روز گذشته - پنجشنبه - به همراه «هشام الدین حسین» همتای مالزیایی خود پس از مذاکرات در مورد مسائل امنیتی منطقه و تنش های این دریا به عرشه یکی از ناوهای آمریکایی در این منطقه رفت.
انجام این کار باعث شد تا «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و بر رفتار صادقانه و مسئولیت پذیری مقامات آمریکایی در منطقه تاکید کند.
وی در نشست خبری خود با خبرنگاران یادآور شد: چین بارها موضع خود را در ارتباط با این مسئله اعلام کرده است؛ ما همواره بر لزوم احترام به قوانین بین المللی و حفظ چارچوب های حقوقی در ارتباط با راه آبهای بین المللی تاکید داشته ایم که بر مبنای آن هر کشوری می تواند از مزایای تردد آزادانه در این مسیرها بهره مند شود.
وی افزود: ما هرگز با آزادی تردد کشتی های خارجی در مسیرهای بین المللی دریایی مخالفتی نداشته و نداریم؛ آنچه که پکن با آن مخالف بوده و نسبت به آن انتقاد دارد، سوء استفاده از چارچوب های قانونی و عناوین حقوقی برای توسعه نظامی گری مناطق مختلف از جمله دریای جنوبی چین است.
این دیپلمات چینی با انتقاد از عملکرد نظامیان آمریکایی در حوزه آبهای جنوب این کشور تصریح کرد: به اعتقاد ما رویکرد یاد شده ضمن تهدید ثبات در منطقه، موجب به خطر افتادن حاکمیت مرزهای قانونی و منافع ملی کشورها خواهد شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ضمن دعوت از طرف آمریکایی برای نمایش صداقت بیشتر در اقدامات و عملکردش، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن با اقدامات شفاف و صحیح، با صراحت بیشتری به قانون مداری در این حوزه بپردازد.
وی با بیان اینکه کشورش هرگز با حقوق مشروع دیگر کشورها در آبراه های بین المللی مخالفت نکرده است، گفت: چین آزادی ناوبری دیگر کشورها را بر اساس حقوق بین الملل محترم می شمارد اما آمریکا نیز باید در خصوص مسئله دریای چین جنوبی، رویکردی بازتر و شفاف تر داشته باشد.
این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که کشورش به پرواز، کشتیرانی و عملیات در هر منطقه ای که قوانین بین المللی اجازه دهد، ادامه خواهد داد و دریای جنوبی چین نیز از این قاعده مستثنی نیست.
اقدام هفته گذشته آمریکا در استقرار ناوشکن مسلح به موشک هدایت شونده «لاسن» در 12 مایلی جزایر «اسپارتلی» و جزایر مصنوعی ساخته شده توسط چین در دریای جنوبی علاوه بر افزایش تنش در منطقه شرق آسیا، موجبات نگرانی شدید دولت پکن شده است.
حضور واشنگتن در منطقه آبی و سرزمینی چین طی هفته گذشته در راستای سیاستهای تحریک آمیز این کشور صورت می گیرد که خلاف اصول کنوانسیون دریاها در سال 1982 است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.