فاطمه معتمدی : قدس ویژه خراسان - آغاز پرداخت وام قرض الحسنه دو تا سه میلیون تومانی بدون بهره بانکی با دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه به مستمری بگیران و بیمه شدگان تأمین اجتماعی، ...

 ۹۰۰ فقره  وام  برای ۶۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی!

 خبری بود که چهارم آبان ماه جاری به نقل از مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور در جراید و رسانه ها مطرح و خوشحالی افراد زیر پوشش این سازمان را به دنبال داشت، زیرا هر چند این رقم اندک است، با این حال می‌تواند گره ای از زندگی آنان بگشاید.

در این خبر نوربخش- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی- اعتبارات پیش بینی شده برای پرداخت وام به مستمری بگیران و بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان را هزار میلیارد ریال اعلام کرد که تاکنون چهار صد میلیارد ریال آن به بانک رفاه واریز و600 میلیارد ریال باقی مانده آن نیز پرداخت می‌شود.

*ضعف اطلاع رسانی کامل

 اعلام این خبر بسیاری از افراد زیر پوشش تأمین اجتماعی را برای دریافت تسهیلات یاد شده به جنب و جوش انداخت، با این حال ضعف اطلاع رسانی موجب سرگردانی شماری از این افراد شد.

یکی از مستمری بگیران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مردم بین شعب تأمین اجتماعی، بانک رفاه به عنوان بانک عامل پرداخت کننده و کانون بازنشستگان سرگردانند، در حالی که باید از قبل اطلاع رسانی شفافی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شعب بانک رفاه در جریان پرداخت این تسهیلات نیستند، گفت: مردم پس از کلی سرگردانی تازه متوجه شدند باید به کانون مراجعه شود، در حالی که باید از همان ابتدا به طور شفاف اعلام می‌شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مستمری بگیران به دلیل حقوق پایین با مشکلات زیادی مواجه هستند،گفت:هرچند اختصاص وام دو تا سه میلیون تومانی خبر خوبی برای این قشر زحمتکش است، اما سرگردانی برای دریافت این مبلغ اندک منصفانه نیست، بویژه اینکه بسیاری از این افراد از توان جسمی و سواد بالایی برخوردار نیستند.

یکی دیگر از متقاضیان نیز که برای دریافت این وام به یکی از شعب تأمین اجتماعی مراجعه کرده گفت: با توجه به مبلغ اندک وام و نیز تمایل همه بازنشستگان و مستمری بگیران برای دریافت این تسهیلات باید اعطای این وام با شرایط سهل‌تری پرداخت شود نه اینکه افراد برای وام دو میلیون تومانی از تأمین اجتماعی به بانک رفاه و یا کانون سرگردان باشند.

وی اضافه کرد:نکته دیگر اینکه در خبر اولیه وام دو تا سه میلیون اعلام شد، در حالی که از وام سه میلیون تومانی خبری نیست و مبلغ تسهیلات فقط دو میلیون تومان است.

* نام نویسی فقط از طریق سایت کانون

رئیس روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی در خصوص گلایه مردم برای دریافت تسهیلات دو تا سه میلیون تومانی گفت:مشمولان دریافت این وام و تسهیلاتی که سازمان تأمین اجتماعی شرایط آن را مهیا کرده است افرادی از جمله مستمری بگیران،بازنشستگان و از کارافتادگان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند.

نصیری در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه متقاضیان باید برای دریافت این وام از طریق کانون بازنشستگان اقدام کنند، افزود: البته به دلیل مراجعه حضوری زیاد، کانون سایتی را برای این مهم در نظر گرفته است، بنابراین باید از آن طریق اقدام و از مراجعه به شعب تأمین اجتماعی خودداری شود.

وی ادامه داد: پس از نام‌نویسی، بر اساس اولویت بندی، نامه معرفی متقاضیان به بانک رفاه صادر می‌شود، بنابراین افراد ازمراجعه حضوری به کانون و بانک رفاه خودداری کنند.

* شروط پرداخت وام 2 میلیون تومانی !

مسؤول کانون کارگران بازنشسته خراسان رضوی نیز با بیان اینکه تأمین اجتماعی برای پرداخت این وام شروطی را قرار داده است، گفت: نخستین و اصلی ترین شرط این است که ثبت نام کنندگان، وام و تسهیلاتی از تأمین اجتماعی و بانک رفاه دریافت نکرده باشند و دیگر اینکه متقاضیانی که حقوق آنان کمتر از 800 هزار تومان باشد و نیز بیشترین زمان حق بیمه پرداختی به تأمین اجتماعی را داشته باشند، مثلاً با 30 سال کارکرد بازنشسته شده باشند و یا بیماری خاصی داشته باشند در اولویت دریافت این وام قرار دارند.

قربان‌علی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اضافه کرد:اما با اعلام خبر اعطای وام دو تا سه میلیون تومانی در جراید و رسانه ها، تصور بازنشستگان و مستمری بگیران و مشمولان تأمین اجتماعی بر این بود که این وام به همه تعلق می‌گیرد، بنابراین کانون شاهد مراجعه بسیار زیاد مردم برای ثبت نام بود.

*منتفی شدن وام 3 میلیون تومانی

وی با بیان اینکه در اوایل ثبت‌نام به صورت حضوری انجام می‌شد،گفت:اما به خاطر مراجعه زیاد و برای تسریع در امر پاسخگویی به مردم مقرر شد ثبت‌نام از طریق سایت انجام شود، بنابراین اکنون دیگر ثبت نام به صورت حضوری انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مهلت ثبت نام از طریق سایت کانون ادامه دارد، اضافه کرد: نکته مهم دیگر این است که مبلغ تسهیلات فقط دو میلیون تومان بوده و وام سه میلیون تومانی منتفی شده است.

رمضانی اضافه کرد: فهرست متقاضیان برای بررسی در اختیار شعب تأمین اجتماعی قرار می‌گیرد که اگر متقاضی واجد شرایط باشد موضوع از طریق پیامک به وی اعلام تا با مراجعه به شعبه بانک رفاه دریافت حقوق خود مراجعه و وام دو میلیون تومانی را دریافت کند.

*خراسان رضوی و سهمیه 900 نفره

وی با بیان اینکه برای هریک از استان‌ها سهمیه مشخص شده‌ای تعیین شده است،گفت:سهمیه خراسان رضوی 900 نفر است که 200 نفر برای شهرستان های استان و 700 نفر نیز سهم مشهد است.

* نام‌نویسی 2 هزار نفر برای دریافت وام دو میلیون تومانی

وی با اشاره به ثبت نام دو هزار نفر در مشهد برای دریافت این وام ادامه داد: به دلیل شمار زیاد متقاضیان، افزایش سهمیه خراسان رضوی در مرحله پیگیری قرار دارد تا بتوان تقاضای بیشتری را جواب داد، بنابراین افزایش 500 سهمیه دیگر در دستور کار است.

وی ادامه داد: تلاش می‌شود این میزان افزایش از طریق رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی محقق شود. وی در خصوص مهلت ثبت‌نام اضافه کرد: هنوز زمانی برای پایان مهلت نام‌نویسی در نظر گرفته نشده است، به عبارت دیگر باید منتظر ماند که آیا تأمین اجتماعی با افزایش سهمیه استان موافقت خواهد کرد که اگر پاسخ منفی باشد، باید برای تعیین مهلت زمان ثبت نام تصمیم گرفته شود.

رمضانی شمار اعضای کانون کارگران بازنشسته شهرستان مشهد را بین 60 تا 70 هزار نفر اعلام کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.