علی جنتی وزیر ارشاد گفت: طبق آمار ١٠تا ١١ میلیون در کشور در حال حاضر حاشیه نشین داریم. بیشترین حاشیه نشینی مربوط به خراسان رضوی و مشهد است که آمار خراسان حتی از تهران هم بیشتر است.

۱۱میلیون حاشیه‌نشین داریم/٧٠ درصد زنان جامعه باحجاب هستند/وضعیت بدحجابی در کشور بدتر شده است
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، علی جنتی در دومین اجلاس ارتقا توانمندی های شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: تعریف شورای فرهنگ عمومی دشوار نیست

بر خلاف فرهنگ که دهها تعریف از آن میشود، اما شاخص هویت هر جامعه می‌شود فرهنگ عمومی تجزیه و تحلیل مسایل اطراف از وظایف شورای فرهنگ عمومی است.

وی ادامه داد: در هر جامعه ای که وارد می‌شوید پس از چند روز با مجموعه ای از آداب و رسوم رفتارهای اجتماعی ملاحظه می‌کنید که به آن فرهنگ عمومی می گویند.

وزیر ارشاد افزود: طبیعی است در هر جامعه ای که در حال تحول است، خصوصا در دنیای امروز که انفجار اطلاعات را شاهدیم، فرهنگ ها بر یکدیگر اثر می‌گذارند. صاحبنظران و اصحاب فکر باید تلاش کنند تا فرهنگ خودی و عمومی را که جزو میراث‌های ان کشور محسوب میشود حفظ و پاسداری کرد.

وزیر ارشاد تاکید کرد جلسات شورا به طور مرتب یا حداقل ماهی یک بار مرتب برگزار شود.

تلاش برای هماهنگی میان دستگاههای عضو با دستگاههای تاثیرگذار، اولویت بخشیدن به طرحهای اساسی استانها از نکات مهم مدنظر وزیر ارشاد بود.

وی به حاشیه نشینی در شهرهای مختلف اشاره کرد و ریشه آن را در سایر موضوعات دانست و آن مناطق را مرکز نابسامانی های اجتماعی معرفی کرد و گفت، طبق آمار ١٠تا ١١ میلیون در کشور در حال حاضر حاشیه نشین داریم. بیشترین حاشیه نشینی مربوط به خراسان رضوی و مشهد است که آمار خراسان حتی از تهران هم بیشتر است.

جوانان و تاثیر پذیری آنها از شبکه های اجنماعی و ماهواره و فضای مجازی همچنین فروپاشی خانواده و طلاق از موارد متذکر دیگر وزیر ارشاد بود که خواستار شد تجربیات و امور مفید به دیگر مناطق به جهت الگو بسط داده شود تا جوانان از ابتدا زندگی پایدار را شروع کنند.

وی فساد اخلاقی و موضوع بحث شناخت معروف و منکر و جای ان را فرهنگ عمومی دانست و تصریح کرد: بسیاری از مواردی که در سطح جامعه میبینیم منکراتی است که از ان غفلت کرده ایم.

وزیر ارشاد با اشاره به وضعیت زنان گفت: بر اساس آمار ٧٠ درصد زنان جامعه ما باحجاب هستند بنابراین اگر خواستیم تغییرات جامعه را بشناسیم باید وضعیت موجود را احصا کنیم. اگر به اطلاعات و امار درست دست یابیم تا چیستی و چرایی ان را پیداکنیم.

وی به موضوع مورد اشاره رهبر انقلاب یعنی سبک زندگی اشاره و عنوان داشت: این فرمایش نباید رها شود باید از فرهنگ بومی و سنتی پاسداری کرد.

علی جنتی ادامه داد: یکی از موضوعات که از اوایل انقلاب تا به امروز جزو فرهنگ عمومی بوده و حتی قبل از تاسیس شورای فرهنگ عمومی بوده موضوع عفاف و حجاب است که البته باید این دو را از هم تفکیک کرداین دو مترادف هم نیستمد بلکه متفاوتند.

وی خاطرنشان کرد: باید بفهمیم وضعیت حجاب در کشور چگونه است، آیا فاجعه ای رخ داده است؟ متاسفانه هیچگاه آمار درستی از این وضعیت علی رغم پیمایش‌ها و فعالیت‌های گذشته و سنجش های اجتماعی اماری در دست نیست. آمار مقایسه ای مثلا با ده سال قبل نشان میدهد وضعیت بدحجابی در کشور بدتر شده است.

وی به شناخت معروف و منکر اشاره کرد و با تذکر اینکه تا وقتی که بگوییم منکر مسئله حجاب به ذهن می‌رسد غفلت کرده ایم، مسایلی مانند تهمت و دروغ شایع شده است و استفاده ابزاری از افراد جزو منکرات است. غیبت کردن گناه بالاتری است یا کنسرت موسیقی که به فرض در ان غنا هست؟ پس بررسی منکر باید انجام شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.