نشست کمیسیون مشترک همکاری های ایران و روسیه با حضور «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس ایرانی و «الکساندر نوواک» وزیر انرژی و رئیس روسی این کمیسیون روز سه شنبه در شهر مسکو برگزار می شود.

کمیسیون مشترک ایران و روسیه با حضور وزیر ارتباطات تشکیل جلسه می دهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، در نشست دو روزه کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور که قرار است سه شنبه (19 آبان) برگزار شود، هیات های ایرانی و روسی بسته های جامع گسترش همکاری ها در بخش های مختلف را بررسی و درباره آن تصمیم گیری خواهند کرد.

حوزه های صنعتی و نفتی، بازرگانی، نیرو و نیروگاهی، هوایی و بخش های دیگر روابط دو کشور می تواند زمینه ساز عملی شدن نقشه راه توسعه همکاری های ایران و روسیه شود تا براساس آن حجم ارزش اقتصادی سالانه دو میلیارد دلار کنونی در چند سال آینده به 10 میلیارد دلار برسد.
همچنین برنامه ریزی برای عملی شدن نتایج مذاکرات انجام شده در سفر اخیر هیات اقتصادی و نفتی 40 نفره روسیه به سرپرستی وزیر انرژی این کشور به تهران با هدف افزایش همکاری ها، بخش دیگری از برنامه دو کشور برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی به شمار می رود.
دو کشور براساس راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن دو کشور، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی نیز فراهم شود.
با وجود اینکه ایران و روسیه دارای بالاترین و نزدیک ترین روابط سیاسی و همکاری های فرهنگی هستند، نبود شناخت متقابل از توانمندی ها اقتصادی و صنعتی و نیازهای بازار هر کشور، سبب شده است فقط بخش کوچکی از قابلیت های بازرگانی و روابط تجاری دو کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را در سال 1392 و با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند.
«مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی ایران و روسیه و قابلیت رسیدن به سطح 10 میلیارد دلار در سال خبر داده است.
به گفته وی، ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار نزدیک شد.
سفیر ایران در روسیه افزود: ظرفیت مبادلات تجاری دو کشور بسیار بیش از این است و همچنان که «ویکتور میلینیکوف» رئیس شورای تجاری روسیه - ایران اعلام کرد، اجرایی شدن توافق های یک سال گذشته با توجه به رفع تحریم های ایران، به راحتی می تواند رقم مبادلات را در سال های آینده به 10 میلیارد دلار افزایش دهد.
از سوی دیگر، گسترش هدفمند روابط اقتصادی ایران و روسیه با توجه به جایگاه ویژه این کشور در جامعه همسود متشکل از 11 جمهوری شوروی سابق، می تواند دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به بازارهای منطقه و شکل دهنده روابط اقتصادی قوی و پایدار با همه کشورهای همسود باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.