وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت در برخورد با منتقدان فراتر از آزادی بیان گام برداشته‌ است، گفت: نقدی به دولت در این زمینه وارد نیست.

دولت فراتر از آزادی بیان گام برداشته است/نقدی به ما وارد نیست

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در نشست خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت: یکی از شعارهای این نمایشگاه، آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است و وزارت ارشاد بدون سختگیری در چارچوب قانون و با حسن استفاده از قانون سعی می‌کند با رسانه‌ها تعامل داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد خارج از چارچوب قانون عمل نمی‌کند، گفت: دو نوع می‌توان از قانون استفاده کرد؛ اول می توانیم قانون را سدی در برابر دیگران قرار دهیم و دوم اینکه با حسن استفاده از قانون، کمک کنیم همه رسانه‌ها و حتی منتقدین به راحتی مطالب خود را منعکس کنند.

دولت فراتر از آزادی بیان گام برداشته است/نقدی به دولت در این خصوص وارد نیست

جنتی با تاکید بر اینکه ما فراتر از آزادی بیان گام برداشته‌ایم، گفت: نقدی به دولت در این زمینه وارد نیست. دولت انتقادات را با آغوش باز پذیرفته است.

وی تصریح کرد: دولت میان موافقان و مخالفان در دادن یا ندادن مجوز و یارانه فرقی نمی‌گذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بنای ما مماشات با مطبوعات و روزنامه‌ها در هیات نظارت است، گفت: هیات نظارت در مطبوعات فقط نگاه برخورد با تخلفات را ندارد، بلکه تلاش دارد از نشریات و مطبوعات به خاطر عملکرد خوب آنها تشویق نیز بکند.

بنای هیات نظارت، مماشات با مطبوعات است

جنتی، توقیف و توبیخ نشریات را آخرین اقدام در راستای اصلاح عملکرد آنها خواند و گفت: گاهی با تذکر شفاهی و کتبی مشکلات حل می‌شود، زیرا گاهی با وجود دقت مدیر مسئول یا سردبیر موضوعی از دستشان در می‌رود؛ بنابراین اصل بر مماشات است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ممنوعیت برگزاری کنسرت برخی خوانندگان پاپ گفت: چنین چیزی نداریم، سخنگوی وزارتخانه هم تکذیب کرده است. در مورد موسیقی سنتی چنین ممنوعیتی وجود ندارد.

ممنوع‌الکار و ممنوع‌القلم نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در مورد موسیقی پاپ هم برخی گروه‌ها در خارج از کشور موسیقی‌های مبتذلی را اجرا کردند و یا در داخل کشور با وجود تذکرات، رعایت برخی موازین را نکرده‌اند.

جنتی تصریح کرد: برخی خوانندگان پاپ به شهرهای مذهبی می‌روند و جمعیت را تحریک می‌کنند که برقصند؛ طبیعی است که با آنها برخورد می‌شود، اما چیزی به عنوان ممنوع‌الکار نداریم. همانطور که ممنوع‌ا‌لقلم نداریم.

تذکر به زنگنه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه وزیر نفت اعلام کرده برخی رسانه‌ها از بابک زنجانی رشوه می‌گیرند، گفت: من این سخنان را از وزیر نفت ندیده‌ام، امروز از شما شنیده‌ام؛ باید تذکر داده شود و بلکه باید بالاتر از تذکر داده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نگاه وزارت ارشاد به عرصه طنز نیز گفت: ما از ایجاد مجلات طنز و کاریکتاتور استقبال، کمک و حمایت می‌کنیم؛ کشور ما نیاز دارد.

جنتی ادامه داد: «گل‌آقا» با توجه به طنز فاخری که داشت، موثر بود؛ باید آنقدر کمک کنیم که پایگاه‌های خبری طنز گسترش یابد تا چند مجله «گل‌آقا» در هفته داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص رسانه‌هایی که در مورد دستگیرشدگان اخیر مطلب نوشته‌اند، گفت: ما برنامه‌ای برای برخورد با این رسانه‌ها نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آنهایی که این افراد را بازداشت کرده‌اند، باید در دادگاه اتهامات آنها را اعلام کنند.

جنتی تاکید کرد: شگفت‌انگیز این بود که افرادی که اختلاس سه هزار میلیاردی دارند و یا با اختلاسی بزرگ به خارج فرار کردهاند با نام‌های «ب – ز» و «ج – ق» یاد می‌شوند و عکس و اسم آنها جایی برده نمی شود تا اتهاماتشان روشن شود بعد نامشان اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: اما امروز افرادی که فقط اتهامی به آنها وارد است، نامشان در رسانه ملی و برخی رسانه‌ها برده می‌شود و حتی تصویر آنها در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود که این کار خلاف قانون است و رئیس‌جمهور نیز در این خصوص تذکر دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان، گفت: امسال به صورت آزمایشی بر اساس صحبت کارشناسان مبنی بر تفکیک حوزه کودک و نوجوان، این کار انجام شد و دو جشنواره در شهرهای اصفهان و همدان برگزار شد.

جنتی تصریح کرد: پس از پایان دو جشنواره بررسی می‌شود که آیا در ادامه نیز این رویه ادامه پیدا کند یا خیر.

عدم شرکت برخی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات ثُلمه‌ای به اسلام وارد نمی‌کند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص عدم شرکت برخی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات، گفت: اگر بعضی علاقه‌مند نبودند به هر دلیلی در نمایشگاه شرکت کنند، هیچ ثٌلمه‌ای به اسلام وارد نمی‌شود؛ بسیاری از مطبوعات و رسانه‌ها در نمایشگاه امسال شرکت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص فعالیت نشریات کشاورزی، شیلات و دامپروری نیز گفت: فعالیت این نشریات به صورت حرفه‌ای، ارزشمند است.

جنتی در مورد فعالیت رسانه‌ها در فضای پساتحریم نیز گفت: در فضای پساتحریم نباید به گونه‌ای عمل کرد که مردم فکر کنند با برداشته شدن تحریم‌ها، همه مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: برخی مشکلات ناشی از تحریم‌ها مانند قطع ارتباط بانکی ما با دنیا و بلوکه شدن دارایی‌های ایران، با برداشته شدن تحریم‌ها حل می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اما نباید رسانه‌ها این‌گونه القا کنند که با برداشته شدن تحریم‌ها، همه مشکلات از قبیل بیکاری حل خواهد شد.

جنتی ادامه داد: رسالت مطبوعات این است که توقعات مردم را بر اساس واقعیات موجود مطرح کنند.

تلاش وزارت ارشاد برای خودکفایی صندوق بیمه هنرمندان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد بیمه هنرمندان، گفت: کسانی که قبلاً بیمه بودند، تعدادشان زیاد بود و نیاز به پالایش داشتند و جایی باید تائید می‌کرد که این افراد نویسنده، خبرنگار و یا هنرمند هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخی از افراد که تحت پوشش صندوق هنرمندان هستند، در خارج از کشور زندگی می‌کنند و یا فوت کرده‌اند اما ما هنوز داریم حق بیمه‌شان را می‌پردازیم.

جنتی تصریح کرد: امروز کسانی که عضو صندوق حمایت از هنرمندان هستند، صلاحیت‌های لازم را دارند و امسال در بودجه، رقم خوبی برای پرداخت بدهی‌های وزارت ارشاد به سازمان تامین اجتماعی دیده شده است که با تخصیص این بودجه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

کشور نیاز به افزایش 5 برابری واردات کاغذ برای تأمین کاغذ مطبوعات دارد

وی با تاکید بر لزوم خودکفایی صندوق بیمه هنرمندان گفت: بحث‌هایی در مورد اقتصاد فرهنگ و هنر داشتیم و در این خصوص جلساتی با مدیران هلدینگ‌های اقتصادی برگزار کردیم تا این صندوق بدون تکیه به دولت، روی پای خود بایستد و تعداد بیشتری از هنرمندان را تحت پوشش قرار دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در خصوص واردات کاغذ گفت: میزان کاغذی که در داخل کشور تولید می‌شود نسبت به نیاز کشور یک‌پنجم است؛ بنابراین کشور نیاز به واردات پنج برابری تولید داخل برای تامین کاغذ مطبوعات دارد.

جنتی گفت: تا امروز دو بار تلاش شده است که تعرفه کاغذ را بالا ببرند که به شدت مخالفت کردیم و دولت هم پذیرفت.

تلاش برای جلوگیری از افزایش تعرفه واردات

وی ادامه داد: امسال قرار بود چهار درصد عوارض گمرکی از کالاهای فرهنگی وارداتی گرفته شود که کاغذ نیز در میان این کالاها گنجانده شده بود و ما خودمان کاغذ را حذف کردیم؛ لذا همان چهار درصد تعرفه واردات بدون افزایش گرفته می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص معرفی ایران به دنیا از طریق نشریات، گفت: خوشبختانه تعداد نشریاتی که مستقیماً با زبان انگلیسی و عربی منتشر می‌شوند و پایگاه‌های موثر و خبری رو به افزایش است.

جنتی در خصوص راهکار عدم اتکای خبری رسانه‌های داخلی به رسانه‌های خارجی، گفت: باید برای حل این مشکل، خبرگزاری‌های داخلی در پایتخت‌های بزرگ دنیا نمایندگی داشته باشند تا خبرگزاری واقعی بوده و خودشان خبر تولید کنند و به رسانه‌های خارجی متکی نباشند.

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در خصوص دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر، گفت: بخشی از دیپلماسی فرهنگی ما این است که فضا را برای کسانی که به داخل کشور می‌آیند، باز کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امکان ندارد هیات‌هایی در قالب‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و فرهنگی به ایران سفر کنند اما پس از سفرشان به ما نگویند که ایران و آنچه در ایران دیده‌ایم با آنچه از این کشور شنیده‌ایم، متفاوت است.

جنتی تصریح کرد: آنقدر در طول این سال‌ها علیه ایران تبلیغ کرده بودند که میهمانان ما فکر می‌کردند حتی در پایتخت ایران برق نداریم، اما با سفر به ایران در جریان پیشرفت‌های کشور قرار گرفته‌اند.

قرارداد ایران با کشورهای اروپایی و آسیایی برای تبادل هیات‌های مطبوعاتی

وی با اشاره به قراردادهای ایران و کشورهای آسیایی، خاورمیانه و غربی برای تبادل هیات‌های مطبوعاتی، گفت: قراردادهایی در این زمینه منعقد شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تصریح کرد: نشریاتی که در طول سال و ماه انتشار نداشته باشند، پروانه‌هایشان لغو خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.