قدس آنلاین – رها واعظی: چاپگرهای سه بعدی مزایای زیست محیطی زیادی دارند، اما این فناوری ممکن است باعث ایجاد برخی خطرات برای محیط زیست دریایی شود.

چاپگرهای سه بعدی و خطرات آن ها برای محیط زیست!

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، پرینترهای سه بعدی باعث استفاده ی کارآمدتر از مواد اولیه و به حداقل رساندن ضایعات تولید می شوند، اما به تازگی محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند که این پرینترها باعث ایجاد خطر برای زندگی ماهیان در دریا می شود.

فرآیندی که چاپگرهای سه بعدی در تولید محصولات استفاده می کنند با نیمه ذوب کردن پلاستیک همراه است. مواد حاصل شده از ذوب این پلاستیک ها و همچنین بخارهای حاصل از آن در محیط زیست باعث می شود که جنین برخی ماهی های دریایی از بین برود و در صورت از بین نرفتن، ماهیان متولد شده را دچار ناهنجاری های رشدی کند.

البته دانشمندان دریافته اند، اگر محصولات تولید شده با پرینترهای سه بعدی که با مایع رزین کار می کنند را به مدت یک ساعت در معرض اشعه ی ماورای بنفش قرار دهند، سم موجود در آن ها برای ماهیان از بین می رود.

با این وجود دانشمندان و محققان اکیدا توصیه کرده اند که مواد زائد حاصل از پرینترهای سه بعدی باید در بخش زباله های خطرناک دفع شود.

در ایالات متحده ی آمریکا، مواد مورد استفاده برای ایجاد محصولات مختلف توسط پرینترهای سه بعدی باید به تایید سازمان حفاظت محیط زیست این کشور برسد. در این راستا تولید کنندگان باید مواد دقیق تشکیل دهنده ای را که در تولید با چاپگر سه بعدی از آن استفاده کرده اند را اعلام کنند و اثرات بررسی شده ی آن بر حیات وحش را ارائه دهند. این موضوع کار را برای تولید کنندگانی که از چاپگر سه بعدی استفاده می کنند کمی سخت کرده است.

محققان در تلاش هستند که مضرات استفاده از محصولات تولید شده با چاپگرهای سه بعدی را کشف کنند و سطح مجاز استفاده از پلاستیک های ایجاد شده با پرینترهای سه بعدی را برای انسان تعیین کنند.

به گفته ی محققان، هرچند بسیاری از مردم برای استفاده از چاپگرها و پرینترهای سه بعدی هیجان زده هستند، اما لازم است که گاهی در استفاده از این تکنولوژی جدید احتیاط و توقف کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.