«همراه سفر» به عنوان دستورالعمل مسافران ورودی به ایران، شامل ملاحظاتی که گردشگران ورودی باید آن را رعایت کنند، در اختیار نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور قرار می‌گیرد.

دستور العمل ورود گردشگران به ایران تدوین شد
 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، نشست مشترک مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونین سازمان با روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

سلطانی فر در این نشست گفت: در حال حاضر ۹۰۰ پروژه در حوزه گردشگری با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان با میانگین پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در نقاط مختلف کشورمان در دست ساخت است، تنها بخشی که امروز در فعالیت‌های اقتصادی کشور رونق دارد و تمرکز و تاکید مسئولین کشور را به خود معطوف کرده، گردشگری است و ما معتقدیم گردشگری موتور محرک خوبی برای خروج کشور از رکود اقتصادی است.

وی افزود: بسته سرمایه گذاری برای دوره پساتحریم با حدود ۱۵۰۰ پروژه و با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار تهیه شده است که در این بسته پیشنهادی، جزئیات تمامی پروژه ها در تمامی استانهای کشور به دو زبان انگلیسی و فارسی به سرمایه گذاران معرفی شده است و ظرف یک هفته آینده این بسته به زبان عربی هم ترجمه خواهد شد.

وی افزود: تعدادی از فرودگاههای کشور با تلاش وزارت راه و شهرسازی در حال گسترش است و امیدواریم ظرف ۱۰ ماه آینده ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به بهره برداری برسد، همچنین ایجاد شرایط و زمینه مساعد برای صدور ویزای الکترونیک با مصوبه دولت بر عهده وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به صدور سفرکارت در فرودگاه برای گردشگران اشاره کرد و یادآور شد: کردیت کارت یکی از مشکلات و گرفتاری های عمده گردشگران ورودی به کشورمان است که در حال حاضر سفرکارت که توسط دو بانک داخلی صادر می شود به عنوان یک راهکار کوتاه مدت مورد استفاده قرار گرفته و امیدواریم ظرف چند ماه آینده با لغو تحریم‌ها، امکان عملیاتی کردن، کردیت کارت فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه تعداد هتلهای ۴ و ۵ ستاره کشور از ۱۳۰ باید به ۴۰۰ هتل برسد، تصریح کرد: باید سالیانه بین ۲۵ تا ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره به هتلهای کشور اضافه کنیم، در حال حاضر با تلاش و تمرکز خوب سرمایه گذاران بخش خصوصی ۱۲۴ هتل در کشور ( ۴۷ هتل ۵ ستاره و ۷۷ هتل ۴ ستاره ) در کشور در حال ساخت است و اگر منابع مورد نیاز برای ساخت این هتلها ظرف ۳ سال آینده فراهم شود، شاید در طول فعالیت دولت تدبیر و امید معادل کل تاریخ هتلداری در کشور، هتل احداث شود.

سلطانی فر ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای احداث این هتلها ۱۵ هزار میلیارد تومان است که امکان پرداخت ۸ تا ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات وجود دارد و باقیمانده این اعتبار باید سهم آورده بخش خصوصی باشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره همچنین ادامه داد: ما با قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی از این روند استقبال می کنیم، بهره برداری از هتل‌های جدید با نام‌های Novotel و Ibis فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در تهران توسط گروه هتلداری اکور که از مهر ماه آغاز شده است یک نمونه از حضور سرمایه گذاران خارجی است، همچنین انعقاد قرارداد با یک گروه فعال اتریشی در حوزه گردشگری ریلی از دیگر موارد حضور سرمایه گذاران خارجی در عرصه گردشگری کشور است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: بسیاری از گروههای هتل‌سازی زنجیره‌ای پیش از انعقاد تفاهم نامه وین نسبت به حضور در ایران اعلام آمادگی کردند، هرچند اروپایی ها ملاحظات مربوط به تحریم را داشتند و با برطرف شدن این مانع وارد این عرصه خواهند شد، اما سرمایه گذاران عرب قبل از توافق وین کار خود را در این حوزه آغاز کردند و در حال حاضر ۷ هتل توسط سرمای گذاران عرب و مسلمان در شهر مشهد در دست ساخت است.

در ادامه این نشست سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به بیان نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداختند.

پاک آئین سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در این نشست گفت: کشور آذربایجان با ۴ شهر جمهوری اسلامی ایران هم‌مرز است و به طور میانگین سالیانه یک میلیون گردشگر از این کشور به شهرهای مختلف ایران برای زیارت و سیاحت سفر می کنند.

پاک آئین تصریح کرد: با توجه به وجود مواریث مشترک بین کشورهایی که در حوزه تمدنی و فرهنگی ایران قرار دارند برای حفظ این تاریخ مشترک باید به صورت گروهی و با تهیه پرونده های مشترک در عرصه های بین المللی حاضر شویم.

کلانتری سفیر ایران در مکزیک، خواستار توجه به سایر زبان‌ها و به ویژه زبان اسپانیولی در تهیه لوح های فشرده و اقلام تبلیغاتی شد و افزود: در کنار ابعاد فرهنگی و تاریخی باید پیشرفتهای علمی و فنی کشور به گردشگران و مردم سایر کشورها شناسانده شود.

وی ادامه داد: در مکزیک تعداد بسیاری از مردم علاقه مند به فرهنگ و تاریخ ایران هستند به طوریکه نمایشگاه "ایران قطعه ای از بهشت" که سال ۲۰۱۴ در مکزیک برپا شد حدود ۲ میلیون بازدیدکننده داشت، همچنین ما آمادگی داریم نمایشگاه دائمی صنایع دستی ایران را در یکی از بهترین موزه ها و یا اماکن فرهنگی مکزیک برپا کنیم.

حبیب الله زاده کاردار کشورمان در لندن از افزایش درخواست برای سفر به ایران خبر داد و گفت: تسهیلات صدور ویزا به ویژه برای شیعیانی که در کشور انگلیس زندگی می کنند و علاقه مند سفر به ایران و زیارت اماکن مقدس ما دارند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از مراکز فرهنگی و تاریخی کشور انگلیس از جمله موزه بریتانیا (Britis Museum) که همکاری‌هایی را از گذشته با موزه ملی ایران داشته است علاقه مند به افزایش تعامل و همکاری های پژوهشی و علمی است.

مختص آبادی سرکنسول ایران در بصره هم در این نشست با اشاره به اینکه، زوار عراقی باید مورد توجه ویژه قرار گیرند، تصریح کرد: ساماندهی ارائه خدمات گردشگری و حمل و نقل زوار از موضوعات مهمی است که در ارتباط به زوار و گردشگران عراقی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد که در کریدور بین شلمچه و بصره نمایشگاه دائمی ایران شناسی برپا شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.