قدس انلاین – سعید کوشافر: سعودیها که این روزها تمام برنامه های خود برای برکناری اسد درسوریه با تقویت گروههای تروریستی وبه کرسی نشاندن دست نشانده های خوددریمن با بمبهای خوشه ای و نیروهای کرایه ای ارتشهای عربی را شکست خورده می بینند و از انسو با افتضاحی که درحج امسال بوجود اوردند به شدت تحت فشار افکار عمومی جهان ودنیای اسلام هستند ؛ اکنون ودرادامه سیاستهای فرافکنی خود پای ایران را به این میدانها باز میکنند .

نگرانی سعودیها ازنابودی داعش به سازمان ملل کشیده شد/ فریادهای آل سعود ازبرباد رفتن دلارهای عربی درسوریه /نمایش بغض سران عربستان ازپیروزیهای محور مقاومت درقطعنامه ضد ایرانی

اما ازهمه اینها خنده دار تر این است که حاکمان دیکتاتور برخی کشورهای عربی کاملا استبدادی که مداخله انها درامور سایر کشورها مثل روز روشن است ،پیش نویش قطعنامه ای علیه کشورمان را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارایه کرده اند که دران از دخالت ایران درامور سوریه سخن به میان امده است ؛ این درحالی است که دلارهای سعودی وقطر بزرگترین پشتیبان تروریستها برای ادامه جنگ دراین کشور است وایران تنها مشاوره و کمکهای مستشاری به دولت قانونی این کشور کرده است که درعرف بین المللی نیز پذیرفته شده است .

به گزارش رویترز، عربستان سعودی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده که در آن کمک های ایران و روسیه به حکومت سوریه محکوم شده است.البته این اقدام عربستان با اعتراض نمایندگان ایران و سوریه روبه‌رو شده است.

عربستان این پیش نویس قطعنامه غیرالزام آور را با همکاری قطر و برخی کشورهای عربی، آمریکا ، انگلیس و فرانسه و کشورهای اروپایی دیگری تدوین و در جریان نشست کمیته سوم مجمع عمومی ارایه کرد که روی حقوق بشر تمرکز کرد.

این پیش نویس قطعنامه ارایه شده نامی از روسیه نمی برد بلکه در متن آن آمده است که "سازمان ملل همه حملات علیه مخالفان سوری میانه رو را محکوم و خواهان توافق این حملات است که به سود داعش و سایر گروههای تروریستی نظیر جبهه النصره می باشد".

درحالی که دولت سوریه تاکید کرده است که در حملات خود در سوریه مواضع گروه تروریستی داعش را هدف قرار می دهد اما مسئولان غربی مدعی هستند که 80 درصد این حمله علیه مواضع مخالفان سوریه به اصطلاح میانه رو صورت می گرد که مورد حمایت این کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی بویژه عربستان و قطر و نیز ترکیه هستند.

نماینده سوریه در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای از این پیش نویس قطعنامه انتقاد کرد و گفت که نه عربستان و نه قطر حق ندارند درباره حقوق بشر حرف بزنند.

وی افزود: پیش نویس این قطعنامه تلاشی برای سیاسی کردن اوضاع انسانی در سوریه است.

برپایه این گزارش، این پیش نویس قطعنامه "وجود همه جنگجویان خارجی در سوریه و نیروهای خارجی که در این کشور به نیابت از نظام سوریه می جنگند را محکوم می‌کند".

پیش‌بینی می شود که پیش نویس این قطعنامه هفته آینده به رای گذاشته شود. این رای گیری بعد از نشست وزیران خارجه درباره سوریه در وین انجام خواهد شد که آمریکا، روسیه و قدرتهای دیگر این هفته برگزار خواهند کرد.

***قطعنامه عربستان وتو می شود

درهمین راستا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قطعنامه عربستان علیه ایران از سوی روسیه وتو می شود.

مهدی دواتگری در گفت و گو با خانه ملت با انتقاد از ارائه پیش نویس قطعنامه ای از سوی عربستان علیه ایران به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده است، گفت: عربستان جنایاتی که در سوریه و یمن مرتکب شده مستجب مجازات است و بدون تردید اگر بنابر پاسخگوی به جامعه بین‌الملل باشد این عربستان است که باید پاسخ دهد.

نماینده مردم مراغه در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه قطعنامه عربستان تصویب نخواهد شد، توضیح داد: از آنجایی که این پیش نویس کمک های ایران و روسیه به سوریه را محکوم کرده است، پیش بینی می کنم قطعنامه عربستان به نتیجه ای نخواهد رسید.

وی ادامه داد: به نتیجه نرسیدن پیش نویس قطعنامه عربستان علیه ایران از آنجایی به نتیجه نمی رسد که روسیه عضو دائم در شورای امنیت سازمان ملل است و با حق و توی خود مانع تصویب آن خواهد شد. اعتقاد دارم روسیه با حق وتویی که دارد می تواند فصل جدیدی از منازعات خاورمیانه را رقم بزند.

دواتگری با بیان اینکه قطعنامه عربستان از سر عصبانیت دولتمردان ریاض تنظیم شده است، اظهار داشت: عربستان در سالهای گذشته در جهت ایجاد شکاف بین مقاومت لبنان، حماس فلسطین با جمهوری اسلامی ایران، اقداماتی در سوریه انجام داده بود. اقدامات آل سعود در راستای منافع رژیم صهیونیست بود که ایران با همکاری روسیه این اقدامات را خنثی کرده است.

به گفته این نماینده همکاری مشترک ایران و روسیه برای سرکوب تکریمی ها و داعشی ها عصبانیت دولتمردان عربستانی را به دنبال داشته به این جهت ریاض دست به ارائه پیش نویس قطعنامه ای علیه ایران زده است.

دواتگری با بیان اینکه در تهیه این پیش نویس قطر عربستان را همراهی کرده، اظهار داشت: کشورهای کوچک  از جمله قطر و بحرین استقلال لازم را ندارند تلاش دارند به دولت بزرگ تری متصل شوند. از سوی دیگر عربستان امنیت داخلی این کشورها را تامین می کند بنابراین آنها چاره ای جز همراهی ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بدون تردید قطعنامه عربستان علیه کمک ایران و روسیه به سوریه از سوی روسیه وتو خواهد شد.

دراین حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:این ادعاها در شرایطی صورت می گیرد که دخالت عربستان سعودی در امور داخلی کشورهای منطقه هستیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: مگر ایران که به یمن حمله کرده است؟ مگر ایران در عراق بمب گذاری می کند؟ مگر ایران است که 150 هزار نفر در سوریه را می کشد؟

وی با بیان اینکه دخالت‌های عربستان ،قطر وامارات در امور کشورهای دیگر منطقه را همه شاهد هستیم، اظهارداشت:آنها باید بدانند که بالاخره آمریکایی‌ها از این منطقه خواهند و آنها می مانند و مردم منطقه.

همچین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: عربستان محور تمام شرارت هایی است که در منطقه انجام شده است از جمله بحران سوریه، بحرین و یمن که به صورت مستقیم انجام شده است.

باقر حسینی در گفتگو با خانه ملت، خاطرنشان کرد: آنچه تا کنون جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه عمل کرده دفاع از حقوق مردم این کشور و تاکید بر حق تعیین سرنوشت مردم سوریه است.

وی با اشاره به اینکه ایران معتقد به عدم تصمیم گیری دیگران در مورد سرنوشت مردم سوریه است تصریح کرد: این در حالی است که  عربستان به دنبال این است که  در سوریه هم یک حکومت مزدور مانند خودشان بر سر کار بیاید تا بتوانند اهداف رژیم صهیونیستی و آمریکا را تامین کنند .

حسینی تصریح کرد: همه می دانند متاسفانه عربستانی  که دو تا از مهمترین و مقدس ترین مکان جهان اسلام در آنجا قرار دارد و باید محور وحدت میان مسلمانان و حمایت از انها باشد به مرکز ایجاد تفرقه و دشمنی بین مسلمان ها تبدیل شده است.

وی گفت: بهتر است در مورد سرنوشت سوریه از خود مردم سوریه نظرخواهی شود به دلیل اینکه آنها قیم نمی خواهند و می توانند اظهار نظر کنند .

*** پیش‌نیاز دستیابی به راه‌حل سیاسی

روسیه و ایران بارها عنوان کرده اند که تنها راه حل مشکلات سوریه گفتگوی میان گروههای سیاسی موافق ومخالف بشار اسد است و باید سرنوشت مردم سوریه با صندوقهای رای مشخص شود ؛ درعین حال برای ایجاد زمینه این گفتگو ها باید گروههای تروریستی که از شرایط سو استفاده کرده اند نابود شوند و زمینه برای چنین رای گیری فراهم گردد . درواقع هدف حملات روسیه و مشاوره های ایران نیز نابودی داعش و تسلط دولت بر سرزمین سوریه است تا بتواند راه حل سیاسی را دنبال کند.

درهمین راستا  نماینده پارلمان سوریه با بیان اینکه مسائل سوریه با گفت‌وگوی سازنده قابل حل است، گفت: برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در سوریه ضرورت دارد با گروه‌های تروریستی مقابله جدی شود تا شرایط برای ایجاد صلح پایدار فراهم شود.

عدنان سلیمان نماینده پارلمان سوریه گفت: برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در سوریه ضرورت دارد با گروه‌های تروریستی مقابله جدی شود تا شرایط برای ایجاد صلح پایدار فراهم شود.

نماینده پارلمان سوریه در این نشست همچنین افزود: پس از مبارزه با تروریسم می‌توان با راه‌حل سیاسی مشکلات سوریه را به صورت کامل حل کرد. من از کشورهای APAمی‌خواهم بیشتر در مبارزه با تروریسم سوریه را کمک کنند.

درهمین حال نایب رئیس کمیسیون آشتی ملی مجلس سوریه معتقد است سران اروپایی و آمریکا به جای اظهار نظر در رابطه با نبود دموکراسی در سوریه به فکر کشورهایی باشند که حقیقتا دموکراسی در آنها وجود ندارد.

حسین راغب الحسین با بیان اینکه آمریکا و اروپا به دنبال ایجاد صلح در سوریه نیستند، گفت: این در حالی است که کشورهای غربی حتی بیش از آن سعی دارند دموکراسی موجود در سوریه را زیر سوال برده و همان را نیز از بین ببرند.

نایب رئیس کمیسیون آشتی ملی مجلس سوریه بر همین اساس تصریح کرد: اکنون سوالی که باید از کشورهای اروپایی و آمریکا پرسید این است که چرا تداوم زندگی سالم سیاسی و دموکراتیک در سوریه را نمی خواهند و به تنش ها دامن می زنند.

وی در ادامه تأکید کرد: ما در سوریه انتخابات و رأی گیری داریم از این روز دموکراسی در این کشور جریان دارد و بشار اسد نیز به حقوق شهروندی پایبند است.

راغب الحسین اضافه کرد: تنش زایی غرب در سوریه در حالی صورت می گیرد که آنها موضعی در قبال انقلابی که به درستی در بحرین شکل گرفته است نمی گیرند و خواستار برقراری دموکراسی در این کشور نیستند.

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تهران همواره معتقد بوده ایجاد و تحقق دموکراسی از درون لوله تفنگ میسر نیست، تصریح کرد: موضوع سوریه، سیاسی و دیچلماتیک است و باید با حفظ تمامیت ارضی و حفظ امنیت عمومی و ملی سوریه و در چارچوب یک گفتمان سیاسی حل شود.

هادی شوشتری افزود: از روز اولی که بحران در سوریه به وجود آمد و معارضان و مخالفان اعلام می کردند که با هدف ایجاد دموکراسی این اقدامات را انجام می دهیم، جمهوری اسلامی ایران منطق ثابتی و متینی داشت و دارای این انتقاد بود که آیا امکان ایجاد و تحقق دموکراسی از درون لوله تفنگ است؟

وی بیان کرد: تهران معتقد بود موضوع سوریه، موضوعی سیاسی و دیچلماتیک است و باید با حفظ تمامیت ارضی سوریه و حفظ امنیت عمومی و ملی سوریه و در چارچوب یک گفتمان سیاسی باید حل شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه معارضان از ملیت ها و کشورهای مختلف در سوریه حضور داشته باشد و امنیت ملی و عمومی این کشور را به خطر بیاندازند و هزاران کودک و زن و مردم عادی را به شکل فجیعی بکشند و در نهایت ادعا کنند برای توسعه سیاسی و دموکراسی در سوریه می جنگند، به شوخی و تمسخر شبیه بود.

وی ادامه داد: ایران معتقد بود حل موضوع سوریه با منطق گفتگوی سوری-سوری و با حضور همه جریان های فکری و سیاسی مندرج در چارچوب سوریه قابل دستیابی است و رسیدن به راه حل نهایی فقط ار طریق سیاسی است و جز آن راهی ندارد.

***اراده مردم سوریه نه دیکتاتورهای عرب

درهمین خصوص یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دیگران باید از مداخله در امور سوریه خودداری کنند گفت: اراده مردم سوریه محور هر گونه طرحی در مورد بحران سوریه باشد.

حجت الله خدایی سوری گفت: مهمترین مشکل در بحران سوریه این است که برخی کشورها خودشان را مالک و تصمیم گیرنده در مورد سایر کشورها می دانند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس افزود: این کشورها حتی به اصولی که ادعا می کنند نیز پایبند نیستند،این کشورها به نام دموکراسی به سایر کشورها از جمله عراق و افغانستان تجاوز می کنند.

خدایی سوری با تاکید بر اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیری مردم سوریه در مورد سرنوشتشان است تصریح کرد: برخی قدرت ها و وابستگان آنها در منطقه نمی توانند در مورد مردم سوریه تصمیم گیری کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دیگران باید از مداخله در امور سوریه خودداری کنند اظهار داشت: راهکار حل بحران سوریه سیاسی،ادامه گفتگوها واینکه مردم سوریه بتوانند نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند است و باید به خواست مردم سوریه احترام گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه همه باید به طور جدی برای مبارزه با تروریسم اقدام کرده و از حمایت گروه‌های تروریستی خودداری شود ادامه داد: باید در این زمینه میان کشورها همراهی وجود داشته باشد و اراده مردم سوریه باید محور هرگونه طرحی برای حل بحران این کشور باشد.

دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که ملت سوریه باید خودشان برای حکومتشان تصمیم بگیرند.

سیدحسین نقوی حسینی اظهار کرد: بالاخره غربی‌ها سر عقل آمدند و فهمیدند بدون جمهوری اسلامی ایران امکان حل بحران سوریه وجود ندارد. جمهوری اسلامی ایران مواضع اصولی نسبت به سوریه دارد و معتقد است بر اساس مبانی دموکراسی از بیرون نباید برای یک ملت تصمیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ملت سوریه خودشان باید برای حکومت‌شان تصمیم بگیرند، افزود: در میدان سوریه همه این واقعیت را درک کرده‌اند که ایران حضور جدی و تعیین کننده‌ای در مساله سوریه دارد لذا مجبور شدند از مواضع جمهوری اسلامی ایران استقبال کنند و ایران را به نشست دعوت کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: غربی‌ها به دنبال موضوعات دیگری هستند در حالیکه مساله اصلی سوریه، مساله تروریسم است و نه مساله نوع حکومت که دیگران برای آن تعیین تکلیف کنند. ابتدا باید تکلیف گروه‌های تروریستی در سوریه مشخص شود و سلاح‌ها زمین گذاشته شود، حمایت از گروه‌های تروریستی توسط غربی‌ها قطع شود و بعد از اینکه فضای سوریه آرام شد مردم نسبت به حکومت آن تصمیم بگیرند و هر کسی را می‌خواهند انتخاب کنند.

نقوی حسینی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ توصیه‌ای به ملت سوریه ندارد ولی با اینکه کشورهای دیگر برای ملتی تصمیم بگیرند به شدت مخالف است و اجازه نمی دهد چنین تصمیماتی گرفته شود که این اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران می‌تواند بر اساس مواضع اصولی خود تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی راجع به سوریه را به سوی واقعیت‌های موجود هدایت کند، افزود: ایران اجازه نمی‌دهد برخی قدرت‌های سلطه‌گر و عوامل وابسته به آنها به دنبال منافع خودشان باشند و منافع ملت سوریه را فدای منافع خودشان کنند و آن را مورد مطالعه قرار دهند.

همچنین حسن سبحانی نیا نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعیین تکلیف به نیابت از مردم سوریه راه حل بحران سوریه نیست افزود: چنین راهکاری نتیجه مثبتی نخواهد داشت و مانند گذشته شاهد عدم حل مشکلات در سوریه خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.