معاون کل وزارت بهداشت، در مورد وضعیت بودجه حوزه سلامت کشور و مشکلات کمبود اعتبارات در سال جاری، توضیحاتی ارائه داد.

تشریح روند تخصیص بودجه سلامت/سهم سلامت از یارانه ها و ارزش افزوده

به گزارش قدس آنلاین، دکتر ایرج حریرچی در گفتگو با مهر، اظهارداشت: ما مذاکرات لازم را انجام داده ایم و همانطور که دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کردند، طرح تحول سلامت به عنوان یکی از پروژه های اصلی دولت تلقی می شود که منابع لازم برای اجرای آن باید پیش بینی شود.

وی در پاسخ این سئوال که آیا اعتبارات طرح تحول سلامت و بودجه وزارت بهداشت از هم جدا دیده می شوند، با بیان این موضوع که هنوز لایحه بودجه سال ۹۵ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده است، گفت: بودجه های حوزه سلامت شامل سه بخش است که می بایست در این خصوص شفاف سازی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در توضیح بودجه های حوزه سلامت، اظهارداشت: ما یک بودجه داریم که به طور مستقیم سهم طرح تحول سلامت است، یک بودجه هم وزارت بهداشت دارد که برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی لازم است. یک بخش از بودجه حوزه سلامت مربوط به اعتبارات بیمه هاست. این سه بودجه با یکدیگر به طور کامل مرتبط هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد اعتبارات مربوط به طرح تحول سلامت، بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها که سهم ۱۰ درصدی را برای حوزه سلامت تعریف کرده اند و ثابت است ۴۸۰۰ میلیارد تومان است.

حریرچی با اظهار تاسف از اینکه در دو سال گذشته سهم اعتبارات حوزه سلامت از محل یک درصد ارزش افزوده ثابت مانده بود، گفت: در سال ۹۳ این رقم ۲۹۲۰ میلیارد تومان و امسال ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان بود. در حالی که این یک درصد قابل افزایش است، اما در دو سال گذشته ثابت مانده است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: آنچه ما انتظار داریم، این است که معمولا با توجه به نرخ تورم می بایست بودجه را افزایش داد. امسال بر خلاف تصور عمومی، کل بودجه هایی که دولت به وزارت بهداشت می دهد فقط ۳ درصد افزایش پیدا کرده است. در حالی که افزایش بودجه عمومی دولت ۱۵ درصد بود.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت های دولت در بحث تحریم ها و کاهش قیمت نفت،  تدبیری که انجام دادیم این بود که نه تنها هیچ کدام از خدمات بهداشتی و درمانی ما کاهش پیدا نکرد بلکه در بخش هایی نیز به طور فزاینده این خدمات را افزایش دادیم.

حریرچی تاکید کرد: امیدواریم وقفه در رشد بودجه بهداشت و درمان که در سال ۹۴ داشتیم، در سال ۹۵ این عقب افتادگی بودجه جبران شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.