قدس آنلاین: رییس سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بیش از ۹۸ هزار و ۵۹۰ نسخه خطی و ۵۷ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی در آستان قدس نگهداری می‌شود به طوری که کتابخانه آستان قدس بیش از ۱۵۵هزار و ۸۶۸ نسخه کتاب سنگی و خطی در اختیار دارد.

 بیش از ۱۵۵ هزار نسخه کتاب سنگی و چاپی در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد هادی زاهدی در نشست خبری که به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی برگزار شد اظهار داشت: مقام معظم رهبری با اهدای 14 هزار و 740 جلد کتاب‌خطی و سنگی بزرگترین واقف کتابخانه آستان قدس رضوی هستند.

وی افزود: صنایع کتابخانه‌ای آستان قدس در پنج‌سال گذشته به بیش از 2 برابر افزایش یافته است و از حیث منابع کتابخانه‌ای جهش قابل توجهی داشته‌ایم.

زاهدی تصریح کرد: همزمان با هفته کتابخوانی از اعضای نمونه در رده‌سنی نوجوانان با حضور در مدارس از آن‌ها تقدیر می‌شود همچنین از جوانان فعال، کتابداران و پژوهشگران نمونه تقدیر می‌شود.

رئیس کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد: بیش از 98‌هزار و 590 نسخه خطی و 57 هزار نسخه کتاب چاپ سنگی در آستان قدس نگهداری می‌شود به‌طوری که کتابخانه آستان قدس بیش از 155 هزار و 868 نسخه کتاب سنگی و خطی در اختیار دارد.

وی با بیان این مطلب که بالغ بر 595‌هزار نفر عضو کتابخانه آستان‌ قدس رضوی هستند اظهار داشت: در طول هفت ماه سال جاری بیش از سه میلیون نفر به کتابخانه آستان قدس رضوی مراجعه کرده‌اند و به همین میزان کتاب به امانت گرفته‌اند.

زاهدی خاطرنشان کرد: بیش از 13 میلیون و 700‌هزار برگ سند در آستان قدس رضوی موجود است و افزون بر یک میلیون و 750 هزار نشریه و روزنامه در کتابخانه تخصصی مطبوعات در مرکز اسناد و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی موجود است ضمن اینکه در این کتابخانه 7 میلیون شیء دیجیتال وجود دارد و بخش فضای مجازی کتابخانه مرکزی به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس گفت: بیش از 80‌هزار نسخه کتاب از ابتدای امسال تاکنون در مجموعه کتابخانه آستان قدس رضوی خریداری شده و 120 هزار جلد کتاب نیز اهدا شده است.

وی افزود: برای خرید 80 جلد کتاب یک میلیارد و 400‌میلیون تومان هزینه شده که بیشتر آن‌ها را کتاب‌های عربی و لاتین تشکیل می‌دهد.

زاهدی با بیان اینکه 25 میلیون منبع در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است گفت: 10 کتابخانه تخصصی در آستان قدس رضوی فعال است که با توجه به محدودیت فیزیکی به‌دنبال ساخت مخازن در حال احداث هستیم. آستان قدس از غنی ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است و در میان 20 کتابخانه جهان نامش قرار دارد و به زودی 9 هزار متر مربع به مخازن آن افزوده می‌شود.

رئیس کتابخانه آستان قدس رضوی با بیان این مطلب که قدمت این کتابخانه به 11 قرن قبل برمی‌گردد خاطرنشان کرد: در گذشته تعداد منابع 80 هزار جلد بود اما امروز به سه میلیون و 600 هزار جلد کتاب رسیده است.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در دسترس ترین منابع هستند و در حال حاضر 52 باب کتابخانه در سطح کشور ایجاد شده است و چندین کتابخانه نیز در دست احداث هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.