گروه اقتصادي- محمد هرمزی - پس ازپایان موفقیت آمیز مرحله نخست سیاست تحریک تقاضا دربسته ضد رکودی دولت (طرح فروش قسطی خودرو) در مدت ۶ روز، ...

 کارت اعتباری برای خرید گران تر کالاهای محدود

 دومین طرح بزرگ دولت برای رونق بازار با آغاز طرح فروش کالا با کارت اعتباری 10 میلیونی از هفته آینده عملیاتی  خواهد شد.

بنابراین گزارش، دولت با حمایت بانک مرکزی و نظام بانکی توانست بیش از 110 هزار خودروی دو خودروساز دولتی را روانه بازار کند و در واقع بخشی از درآمدهای مالیاتی خود را در خشکسالی مالی محقق کند. این در حالی است که  درآمدهای ارزی ونفتی کشور به دلیل تحریم‌ها و کاهش شدید قیمت نفت تا75 درصد کاهش یافته است. حال دولت برای کمک به بخش تولید و خالی کردن انبارهای سرریز شده، دومین اقدام خود را برای ارایه تسهیلات 10 میلیونی تا چند روز آینده آغاز خواهد کرد. در این راستا کارشناسان پیش‌بینی کرده اند، حدود 10 میلیون نفر از این طرح استقبال خواهند کرد.

دراین راستا برخی از صاحب‌نظران معتقدند، سیاست‌های ضد رکودی دولت عملاً نسخه مسکنی  برای ترمیم درآمدها و پاسخ به تقاضای انباشته مردم تاپایان سال جاری است، اما به نظر می رسد، دولت برای عبور از شرایط کنونی چاره‌ای جز سیاست تحریک تقاضا تا پایان سال نداشته، بویژه اینکه نوک تیغ پیکان انتقادها از تورم‌زا بودن این سیاست ها همچنان دولت را نشانه رفته است.

با این همه، رئیس انجمن لوازم خانگی از آغاز اجرای طرح فروش کالاهای تولید داخل با کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی از هفته آ‌ینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود، حدود ۱۰ میلیون نفر از این طرح استقبال کنند.

در این باره  حبیب‌ا... انصاری در یک نشست خبری اظهار داشت: جزئیات طرح فروش لوازم خانگی تولید داخل با کارت اعتباری 10 میلیون تومانی اواخر هفته نهایی می‌شود و اجرای این طرح از اواسط هفته آینده آغاز خواهد شد.

انصاری با اشاره به اختصاص کارت 10 میلیون تومانی خرید کالا به بازنشستگان و حقوق‌بگیران دولت در مرحله اول اجرای این طرح اظهار داشت: کالاهای قابل عرضه در این طرح باید تولید داخل باشند و دارای مجوز رسمی برای تولید باشند و همچنین اگر کالایی مشمول استاندارد اجباری است، باید این استانداردها در تولید آن رعایت شده باشد. وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی در چهار ماه گذشته بشدت راکد بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم، حدود 10 میلیون نفر از طرح فروش کارت اعتباری خرید کالا استقبال کنند. به گفته رئیس انجمن لوازم خانگی، نمایندگی‌های فروش کارخانه‌های لوازم خانگی تا سه تا چهار روز آینده به روزرسانی خواهند شد تا دستگاه‌های پایانه فروش پوز آن‌ها با اجرای طرح فروش اقساطی هماهنگ شود.

درهمین حال  بازرس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با نسیم اظهار داشت: متقاضی در طرح «خرید کالای ایرانی» هم باید انتخاب محدود داشته باشد و هم کالا را گران‌تر بخرد.

پازوکی درباره طرح وام 10 میلیونی خرید کالای خانگی بیان داشت: یک مشکل  که در این طرح وجود دارد، فهرست قیمت‌هایی است که شرکت‌ها مطرح کرده‌اند، متأسفانه فهرست قیمت شرکت‌ها بالاتر از چیزی است که در بازار وجود دارد. وی بیان داشت: این در حق کارمند متقاضی این طرح اجحاف است که باید با انتخاب‌هایی محدودتر کالا را نیز با قیمت بالاتر از سطح بازار بخرد و از سویی قسط آن را نیز پرداخت کند. وی بیان داشت: وزارت صنعت به هیچ روی اتحادیه را در این طرح داخل نکرد، حتی ما با یکی دو طرح آن‌ها مخالف بودیم و رئیس اتحادیه نیز اصلاحیه‌ای به آن‌ها داده، اما متأسفانه ترتیب اثر ندادند. ما حتی بیان کردیم که از سوی اتحادیه، شرکت برای فروش معرفی می کنیم تا به این ترتیب مردم از توزیع کننده کالا خرید کنند، اما آن‌ها اهمیتی ندادند. بازرس اتحادیه لوازم خانگی تأکید کرد: مگر هدف از این طرح خروج بازار از رکود نیست، پس چرا مغازه داران را در این طرح وارد نمی‌کنند؟ و گران‌تر هم کالا را به دست مردم می‌دهند. با رصد قیمت‌های موجود در سایت وزارت و مقایسه آن با بازار می‌توان این اختلاف قیمت را براحتی مشاهده کرد.

البته پیش از این،  میرمحمد صادقی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام اینکه همه کارت های اعتباری خرید کالا 10 میلیون تومانی نیستند، گفته بود، این کارت ها با توجه به گواهی کسر از حقوق و توان فرد متقاضی صادر می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.