قدس آنلاین :زندگی دارد آرام و بی درد سر از جلوی چشم هایمان رد می شود و حال همه چیز خوب خوب است . حال آدم ها و هوای اطراف مان، حال خیابان ها و کوچه ها و اتوبوس ها و ماشین ها . حال پیرمردها و پیرزن هایی که زندگی را بیش از ما می فهمند و دوست دارند...

میون اون کبوترا با چه رویی بپرم

 حال زن اصفهانی که  هرچه بیشتر از حضورش در مشهد می گذرد اشتیاق چشم هایش بیشتر و دوست داشتنی تر می شود .حال خادمی که هر وقت مرا می بیند حرف را بی هوا باز می کند و می کشاند به حرم و معجزاتش و من گاه ساعت ها پای حرف هایش می مانم و گوش می دهم و می دانم این حرف ها حالم را خوب می کند.  

حرف توی دهانم نمی چرخد. انگار چیزی را در این کوچه ها گم کرده ام. می دانم  آدم دلش تنگ بهشتی است که چند کوچه  بالاتر می شود پیدایش کرد . همان حسی که خیلی ها دور و نزدیک پیدایش کرده اند و با آن زندگی کرده اند و  چیزی را متولد کرده اند که اگر حالش را داشته باشیم و بفهمیم می بینم از جنس همین بهشت نزدیک ماست. همین!  

کم  نبوده اند افرادی که در در زمینه مذهبی فعال بوده اند و تک آهنگ هایی در مورد امام رضا(ع) خوانده اند اما خیلی موسیقی دان هایی که تا به حال دنبال کارهای مذهبی نبوده اند تصمیم گرفته اند کاری در مورد امام رضا(ع) انجام دهند. حال و هوای این ها شنیدنی تر است  مثل جریانی که رضا صادقی برایمان تعریف می کند

*به این قطعه نذری نگاه کنید   

  اولش برای حضور در این آلبوم حس خوبی نداشتم . احساس می کردم خودم را لوس می کنم و این حس را به تهیه کننده آلبوم هم انتقال دادم و گفتم من این کار را نمی کنم. ولی او تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی آمد و چون رابطه  دوستی بین ما بود اخلاق من تا حدودی دستش بود. چند شعر را برای من آورد و گفت: یکی را انتخاب کن شاید به دلت نشست و کار به سرانجام رسید.

دقیقا همان اتفاقی که او پیش بینی کرده بود افتاد و یکی از کارها به دلم نشست ولی هر کاری می کردم ملودی اش در نمی آمد . همه فکر و ذکرم را روی ملودی کار متمرکز کرده بودم ولی انگار قسمت نبود من در آن آلبوم باشم ... ملودی در خیلی از جاها به بن بست خورد و من دیگر نا امید شده بودم. بالا خره تهیه کننده که شرایط را دید قبول کرد من نباشم. روزها گذشتند و تقریبا همه چیز فراموش شده بود دیگر به کار فکر نمی کردم و همه چیز را پای تقدیر و سر نوشت گذاشته بودم تا اینکه یک روز در خانه تنها بودم و پشت پیانو نشسته بودم و قطعات قدیمی خودم را می زدم. یک آن ملودی قطعه آلبوم " هشت " از ذهنم گذشت .آرام آرام جان گرفت و من نسبت به آن بیشتر مسلط می شدم.  تلفنم زنگ خورد ،چند بار پشت سر هم،غرق در ملودی بودم و جواب ندادم تلفنم دوباره زنگ خورد و این اتفاق برای بار چندم پیش آمد و باز هم جواب ندادم ملودی داشت متولد می شد. همان دوستی که چند بار زنگ زده بود،پیامک داد و به ناچار پیامک را خواندم تا ببینم چه کار مهمی در آن شرایط داشته . نوشته بود جلوی حرم امام رضا (ع) در مشهد  بودم که نمی دانم چه شد تو آمدی جلوی چشمم در حالیکه خیلی از اقوام و آشنایان التماس دعا گفته بودند فقط می‌خواستم به ات بگم ...

باورم نمی شد.حس عجیبی داشتم. به این نتیجه رسیدم که این قطعه را نهایی کنم و در این آلبوم حضور داشته باشم . دیگر تمام انرژی ام را گذاشتم روی کار. ملودی این بار باید در می آمد. از دوستانم کمک گرفتم . در بخشی از ملودی دنبال سازی بودم که غریبی و غربت را بتواند خوب نشان دهد. زنگ زدم به یکی از دوستان که کمانچه می زد. سازش را برداشت آمد ماجرا را رک و راست به او گفتم . بخش هایی از ملودی را برایش زدم و در قسمتی که او باید می‌نواخت بدون اینکه من چیزی بگویم سازش را نواخت و دقیقا  همانی شد که ما می‌خواستیم. نتیجه رضایت بخش بود. نوازنده کمانچه زنگ زد و گفت: هیچ هزینه ای را بابت  همکاری در این قطعه نمی خواهد و آن را به عنوان یک قطعه نذری نگاه می کند.

ولایت عشق ،قطعه خاطره انگیز محمد اصفهانی

 محمد اصفهانی هم قطعه خاطره انگیزی را به یادگار گذاشته است که زینت بخش مراسم و برنامه های مختلف است. قطعه ولایت عشق با همخوانی گروه کر شروع می شود"بشکن سبوی باده را مستی تویی مستی تویی " بعد صدای محمد اصفهانی است که این قطعه خاطره انگیز را در ذهن ماندگار می کند " بنگر که از هفت آسمان،جایی فراسوی زمان ...شعر ولایت عشق را پیام پارسا گفته است و موسیقی این کار را زنده یاد بیات ساخته است .

*می شه ضامنم ...غلامرضا صنعتگر

 اما قطعه ای که با باورهای عمومی در مورد امام رضا(ع)  خیلی همخوانی دارد اثر غلامرضا  صنعتگرست .اگر شما کنار حرم امام رضا(ع) چرخی بزنید بالاخره  از ضبط صوت یکی از فروشگاهها  این قطعه به گوشتان خواهد رسید" اومدم تا ببینم لحظه عاشق شدن و ..... کافی است  به ترانه اش دقت کنید که کار آرام صباست .

*شهر خدا علیرضا عصار

قطعه ای که با صدای حباب های آب و موج شروع می شود و با طبل های حرم تلفیق می شود با صدای حماسی عصار جان می گیرد ؛"کشور ایران / نام خوب زندگی در پهن دشت خاک /سرزمین پاک /سرزمینی که خراسان بزرگش مهد خورشید ست / مشهدش شهر امام عشق و امیدست ...این قطعه بیشتر در ارتباط با خود مشهدست و با دکلمه شروع می شود و بعد از مکثی کوتاه موسیقی شروع می شود.

*کلاغ محسن چاووشی

سال 84 چاووشی آلبوم خودکشی ممنوع را به صورت زیر زمینی بیرون داد. یکی از قطعات این آلبوم " امام رضا(ع) بود که شعرش را امیر ارجینی گفته بود و از رادیو تلویزیون هم پخش شد. این قطعه چاووشی با همان صدای خشدار و غمگین او همراه با ترانه یی پخته ،خیلی خوب توانست توسل به امام رضا(ع) را نشان دهد .

"من که توی سیاهیا از همه روسایترم  میون اون کبوترا با چه رویی بپرم "

*سمفونی امام رضا – شاهین فرهت

فرهت برای ساخت یک سمفونی امام رضایی  مطالعات زیادی انجام داد . قرار بود سمفونی توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود که نشد بعد کار اجرا را علی رهبری عهده دار شد که این کار هم عملی نشد . این سمفونی چهار قسمت دارد؛ سونات اول در ارتباط با شخصیت امام رضا (ع)ست ،قسمت دوم مربوط به تفکرات امام می شود ،قسمت سوم زندگی دنیایی این امام را شامل می شود و قسمت  چهارم نتیجه ای است که از  زندگی شان می گیرند.

*بلندترین تصنیف همایون شجریان

عبد القادر مراغه های موسیقی دان معروف قرن نهم است او تصنیفی دارد که محمد رضا درویشی آن را آهنگسازی کرده است و به بلند ترین تصنیف تاریخ موسیقی ایران معروف شده است تصنیفی که همایون شجریان آن را خوانده است.

*موسیقی ارکسترال – مسعود رستمی

یکی دیگر از موسیقی هایی که درباره امام رضا(ع) ساخته شده موسیقی فاخر ارکسترال با موضوع ورود امام رضا(ع) به ایران است که مربوط می شود به سال 87. این موسیقی در واحد  موسیقی حوزه هنری گلستان ساخته شده و آهنگسازش هم مسعود رستمی است که البته بزرگانی چون کیوان ساکت ، کریم قربانی، ناصر رحیمی، علیرضا خورشید فر و ...به او کمک کرده اند

یکی از خواننده ای فعال در این زمینه حمید غلامعلی است ."آشنای غریب"، "شاه بهتران حضرت رضا ،" ضامن غریبان فروغ ایزدی،   کبوترهای حرم از جمله تک آهنگ های او هستند . علیرضا قربانی هم "آهو " را خوانده "پابوس امام رضا " نام آهنگی از نادر جوادی است . علی خدایی دو تا آهنگ به نام های عمر گذران و بلالی جانیم دارد. محمد گلریز"میلاد گل "و " شوق  یا رضا " را خوانده از بیژن خاوری تک آهنگ سلطان قضا فرمان"اش معروف شده و جابر عبدی آرزوی زیارت را داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.