قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در دیدار وزیر جهانگردی و آثار باستانی کشور عراق گفت: حجم خدمات آستان قدس رضوی به زائران داخلی و خارجی در سطح جهان بی‌نظیر است.<BR>

حجم خدمات آستان قدس رضوی به زائران در سطح جهان بی‌نظیر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی ، سید احمد علوی در دیدار دکتر لواء سمیسم، وزیر جهانگردی عراق با بیان این که سالانه 25 میلیون نفر به بارگاه منور حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوند، اظهار داشت: طبق آمار، سالانه بیش از یک میلیون زائر خارجی که بخش عمده آنان زائران عرب زبان هستند، به این مکان مقدس مشرف می‌شوند که علاوه بر اطعام در مهمانسرای حضرت، توسط اداره ارتباطات اسلامی و امور زائران غیر ایرانی حرم مطهر برنامه‌های متنوعی به زبان عربی برای آنان برگزار می‌شود.
وی با اعلام این مطلب که فضای عبادی و زیارتی حرم مطهر به یک میلیون مترمربع زیربنا بالغ شده است، اظهار داشت: این توسعه چشمگیر در دوره نظام مقدس اسلامی ایجاد شده که نشان‌دهنده توفیق مدیریت اسلامی تولیت آستان قدس رضوی آیت الله واعظ طبسی در ایجاد فضاهای مورد نیاز و پاسخگویی به نیاز زائران است. علوی بیان داشت: در اعصار و دوران‌ مختلف، حرم مطهر با توسعه‌هایی روبرو بوده است و در صحن‌های مختلف می‌توان سبک معماری هر سلسله را مشاهده کرد، ولیکن در طول یک هزار سال گذشته، توسعه صحن‌ها و رواق‌ها کمتر از یک دهم میزان فعلی بوده است.
وی در تکمیل این سخن افزود: سبک‌های مختلفی در حرم مطهر وجود دارد، اما اوج شکوفایی هنر معماری اسلامی در دوره نظام مقدس اسلامی در رواق‌های دارالحجه، دارالولایه، امام خمینی(ره) و... و صحن‌های جامع رضوی، جمهوری اسلامی، قدس، غدیر، کوثر، هدایت و... را می‌توان مشاهده کرد.
وی اظهار داشت: آستان قدس رضوی علاوه بر توسعه حرم مطهر، نسبت به ایجاد موسسات بزرگ فرهنگی، پژوهشی، انتشاراتی، آموزشی، دانشگاهی و خدمات اجتماعی و نیز دهها موسسه صنعتی و تولیدی اقدام کرده است که درآمد حاصله صرف امور فرهنگی و خدمات به زائران می‌شود. قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار ضمن اعلام آمادگی برای در اختیار گذاشتن تجربیات این نهاد در زمینه‌های مختلف گفت: بسیاری از اقدامات آستان قدس رضوی امروز به عنوان الگو در سطح جهان مطرح است که انشاءالله می‌توان در آینده با تعاملات بیشتر، از این تجربیات استفاده نمود.
در این دیدار که در صحن آزادی حرم مطهر رضوی برگزار شد، دکتر لواء سمیسم، وزیر جهانگردی و آثار باستانی کشور عراق در سخنانی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در بارگاه منور رضوی و توفیق زیارت مضجع مطهر آن حضرت، گفت: این همه عظمت که به برکت عنایات خاصه حضرت رضا(ع) در آستان قدس رضوی وجود دارد، برای ما غبطه‌برانگیز است.
وی با تأکید بر این که مدیریت بر چنین مجموعه‌ای توانمندی در حد یک دولت است، اظهار داشت: مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مکتب، رشد، تعالی، پیشرفت و گسترش است و هیچ مرزی برای پیشرفت نمی‌شناسد؛ همانطور که امروز در جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق شاهد انوار تابناک ایشان هستیم.
سمیسم در پایان ابراز امیدواری کرد که کشور متبوعش از تجربیات آستان قدس رضوی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شود.
 


 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.