امروزه تبلیغات نسبت به گذشته بسیار پیچیده‌تر شده و حساسیت‌های نو و بایسته‌های جدیدی پیدا کرده است.

ترویج دین و بایسته‌های جدید

دیگر دوران گفت‌وگوی چهره به چهره و القای مستقیم مطالب در یک فرایند ساده و یکنواخت نیست که توفیق آن هم مشروط به توانایی بیانی و میزان محتوای پیام باشد. امروزه ابزارهای انتقال پیام و روش‌های متنوع ارایه پیام و ترکیب عناصر مختلف در محتوای پیام، در اثرگذاری آنی و گسترده آن نقش جدی ایفا می‌کنند.

اما بایسته‌های شرایط جدید که از آن سخن می‌گوییم چیست؟ به نظر می‌رسد نخستین بایسته، لزوم شناخت و تجربه کردن وسایل و ابزارهای نوین عرصه ارتباطات و تبلیغات است که روز به روز نو می‌شوند و به شیوه‌ها و امکانات جدیدی مجهز می‌گردند و اگر بخصوص دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای مرجع ما از این دستگاه‌ها و پیشرفت روزافزون آن غافل شوند، بشدت ضربه خواهیم خورد. این عرصه‌ای نیست که با تغافل یا غفلت از آن بگذریم، زیرا در جای جای جامعه و در نهانخانه اندیشه و احساس آحاد مردم لانه می‌کند و
 موریانه وار، به اهدافش می‌رسد.

دومین بایسته، لزوم شناخت زوایای گوناگون شخصیت مخاطبان از اقشار و سنین مختلف است. هر صنفی و قشری و سنی، نیازی ویژه و علاقه‌ای خاص دارد که به سرعت به سمت آن جهتی می‌رود که برطرف کننده نیاز و سلیقه اوست.

 مرز میان نیاز راستین و کاذب هم در سایه تحریکات غریزی و شگردهای رسانه ای گم شده است و اصلاً مهم‌ترین هدف آن‌ها درآمیختن نیازهای کاذب و صحیح است؛ به نام دانش، جهل را ترویج می‌کنند و به نام آزادی، بندهای اسارت سکس و خشونت را پهن می‌کنند و حتی به نام ایمان،
 بی حرمتی جان و روح انسان را رواج می‌دهند که به واقع یک بی‌ایمانی است.

 با ظاهر روشنفکری، لاابالی گری را پخش می‌کنند و به نام حقوق بشر، سلطه بر جوامع کوچک را دنبال می‌نمایند.

در برابر این سیل ویرانگر، جریان زلال و آرامبخشی لازم است که برای هر قشر و در هر شرایط، نسخه ای معین از دانش تعالی بخش و عاطفه کنترل شده و احساسات جهت دهی شده، ارایه کند و کام تشنگان معرفت و شور و اشتیاق و تحرک را به اندازه سیراب کند و مزه سعادت مادی و معنوی و اجتماعی را به آن‌ها بچشاند.

بایسته دیگر، لزوم توجه به شگردهای نظام تبلیغات الحادی است که با تکرار و اصرار پیوسته بر غرایز و تمایلات جسمی، طبیعی و غریزی انسان انگشت می‌نهد و بر اساس دیدگاه سکولار به 
گونه ای برخورد می‌کند که انگار همه زندگی انسان همین مادیات و مسایل عرفی و دنیایی است و در پی این زندگی مادی، معنویت و تعالی و خداجویی و آرمانخواهی، وجود و معنا ندارد.

 نظام تبلیغ روزآمد دینی باید از راه‌های گوناگون ترغیبی و تشویقی و یادآوری توانایی‌ها و استعدادهای نهفته انسانی، شرایطی ایجاد کند که انسانِ مخاطب، از سطح تمایلات غریزی و طبیعی به افق تمایلات فطری پرواز و عروج نماید.

بایسته دیگر مقهور نشدن در برابر هیمنه تبلیغات نظام استکباری است، زیرا در درون این شبکه پیچیده و گسترده الحادی، ابزارها و امکانات و محتوای ضد آن نیز وجود دارد و اگر ایمان به هدف و شناخت محیط صورت گیرد، مقابله با این سیل بنیان کن، ناممکن نیست و همان گونه که در عرصه‌های نظامی و جنگ سخت، بسیاری از فناوری‌های آن‌ها با هوشمندی خداباوران اکنون علیه خود آن‌ها به کار گرفته می‌شود، در عرصه‌های جنگ نرم نیز می‌توان از همان ابزارها و روش‌ها علیه آن هیمنه رعب‌آور بهره برد، چنانکه در برخی عرصه‌ها تجربه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.