قدس آنلاین- تبریز: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی میانگین نرخ رشد جرم در کشورمان، سه برابر نرخ جهانی بوده و حدود ۱۵ درصد است، گفت: متاسفانه این نرخ، در استان آذربایجان‌شرقی، بیشتر از میانگین کشوری است.

نرخ رشد جرم در آذربایجان‌شرقی بیشتر از میانگین کشوری است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، رضا مسعودی‌فر در نشست هم‌اندیشی پیشگیری از وقوع جرم شهرداری تبریز اظهار داشت: اعتبارات معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بسیار ناچیز است، به طوری که در استان برای هر شهروند 12 ریال است که طبیعتاً با آن نمی‌توان کاری کرد؛ با این حال، توجهی که شهرداری و شورای‌اسلامی شهر تبریز در این خصوص دارند و درک منطقی این دوستان، از ضرورت و وخامت موضوع، شروع بسیار خوبی است و می‌تواند تاثیرات چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: رسیدن به شاخص‌های ایده‌آل حوزه پیشگیری از وقوع جرم، به تنهایی از توان هر یک از این مجموعه‌ها خارج است و نیاز است که سایر دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در کنار این دو بخش حضور داشته باشند.

مسعودی‌فر ادامه داد: طبق گزارش‌های سازمان ملل متحد، نرخ رشد جمعیت جهان 2 درصد و نرخ رشد اقتصادی زیر 2 درصد است؛ این در صورتی است که نرخ رشد جرایم در جهان، 5 درصد است که این امر هشدار مهمی در خصوص ضرورت پیشگیری از وقوع جرم به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه میانگین نرخ رشد جرم در کشورمان، سه برابر نرخ جهانی بوده و حدود 15 درصد است، متذکر شد: متاسفانه این نرخ، در استان آذربایجان‌شرقی، بیشتر از میانگین کشوری است.

مسعودی‌فر با مقایسه جرایم مختلف استان با وضعیت کشوری اظهار داشت: جرم سرقت که در ردیف اول جرایم کشور است، در ردیف‌های دوم یا سوم استان ما قرار دارد. همچنین مواد مخدر جزو اولویت‌های اول جرم در کشور است، اما این آسیب‌اجتماعی، در استان ما جزو 10 جرم اصلی هم نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خاطرنشان کرد: با این حال، باید گفت هیچ تضمینی برای تثبیت و تداوم وضعیت خوب فعلی وجود ندارد، به طوری که مقایسه آمار سالیان گذشته نشان دهنده تغییر وضعیت جرم در استان در برخی حوزه‌ها است.

وی تصریح کرد: در جرم سرقت، سال‌های گذشته جزو استان‌های آخر بودیم، اما امروز استان بیست‌و‌هشتم کشور هستیم و چه بسا اگر اقدامی نکنیم، ممکن است در سال‌های آتی، وضعیت‌مان بدتر نیز بشود.

مسعودی‌فر با تاکید بر این‌که برخوردهای انتظامی و قضایی اگر نتیجه‌بخش بود، تاکنون نتیجه داده بود گفت: در جهان امروز، بحث‌های کیفری، منسوخ شده است. البته این امر، به معنی منسوخ‌شدن بحث مجازات نیست، بلکه مقصود این است که به تناسب افزایش جرم، زیرساخت‌های قضایی، تعداد قضات، کارمندان و امکانات نیز باشد بیشتر شود.

وی متذکر شد: واقعیت این است که این امکانات هر قدر هم بیشتر باشند، باز هم سرعت جرایم بیشتر از آن‌ها است. تنها با برخوردهای کیفری و افزایش پلیس و قاضی و دادگاه نمی‌توان کاری از پیش بُرد. این قبیل اقدامات، تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.  

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان‌شرقی افزود: در سال‌های اخیر بحث پیشگیری در قوه‌قضاییه، با توجه به رسالتی که در قانون اساسی متوجه این قوه است، پیشرفت‌های خوبی داشته و امروز تا حدودی در حال «جا افتادن» است.

مسعودی‌فر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در محورهای شش‌گانه ابلاغی به دستگاه قضایی استان توصیه‌های مکرری در حوزه پیشگیری داشته‌اند و تاکید کرده‌اند که موضوع پیشگیری، یک بحث فراقوه‌ای است. همچنین لایحه پیشگیری از وقوع جرم نیز که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است، می‌تواند در این خصوص موثر واقع شود.

وی برگزاری همایش ملی «شهرسازی، امنیت و پیشگیری از وقوع جرم در فضاهای شهری» از سوی شهرداری تبریز و دادگستری استان را از اقدامات موثر دو مجموعه در حوزه‌های تحقیقاتی و آموزشی خواند و گفت: طبق تحقیقات یک موسسه فرانسوی، تاثیر محیط‌های کثیف بر وقوع جرایم، سه‌برابر تاثیرات آن در بیماری افراد است و حتی شکل فیزیکی و نحوه استقرار ساختمان‌ها نیز در این خصوص سهیم است؛ از این رو، همایش اشاره‌شده گام پژوهشی مهمی به شمار می‌رود.  

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی افزود: تا کنون 270 مقاله در خصوص ارتباط فضاهای مکانی و معماری با وقوع جرایم ارسال شده است.

مسعودی‌فر با بیان اینکه نباید کورکورانه وارد مبارزه با آسیب‌های اجتماعی شویم، بر لزوم طراحی رصد‌خانه اجتماعی تبریز و تدوین بانک جامع اطلاعاتی برای بهره‌گیری دستگاه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و انتظامی تاکید کرد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.