قدس آنلاین – سبزوار : مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: این صندوق رسالت دارد تا احیا بناهای تاریخی در حال تخریب را با حفظ اصالت بنا و با تغییر کاربری متناسب با بنا حفظ کند.

سبزوار سرشار از جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از سبزوار محمدرضا پوینده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تنها راه حفظ و نجات میراث فرهنگی تغییر کاربری و احیای بناهای تاریخی است افزود : صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بناهای تاریخی را که در مالکیت میراث فرهنگی قرار دارند از طریق مزایده به چرخه اقتصادی بر می گرداند.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی ادامه داد : ایران با جاذبه های فراوان طبیعی، تاریخی و صنایع دستی از جایگاه بالایی در سطح جهان برخوردار است لذا احیا بناهای تاریخی و رونق صنایع دستی عامل پویایی اقتصاد و تحول پایدار کشور است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری در زمره صنایع برتر کشور است لذا در طرحها باید نگاه ملی به حوزه گردشگری داشت و برای توسعه صنعت گردشگری تلاش کرد تصریح نمود : شهرستان سبزوار با سابقه درخشان تمدنی، تاریخی و قدمت کهن از ظرفیت گردشگری خوبی بهره مند است.

وی اظهار داشت : دو اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی بین راهی روستای مهر داورزن و کاروانسرای روستای زعفرانیه سبزوار توسط صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و از طریق مزایده واگذار شده است.

این مسئول خاطر نشان کرد : قرار است در آینده کار مرمت کاروانسرای بین راهی روستای مهر شهرستان داورزن توسط شرکت بزرگ هتل ساز آغاز و به یک مرکز پذیرایی اقامتی و گردشگری تبدیل شود.

وی تپه تاریخی دامغانی سبزوار را نیز برای توسعه گردشگری این منطقه مهم توصیف و بیان کرد: جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی در این شهرستان وجود دارد که باید به مردم معرفی شوند.

وی یاد آورشد : صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به عنوان موسسه غیرانتفاعی دولتی و با استناد ماده 114 برنامه چهارم توسعه در سال 1384 تشکیل شد و وظایف آن 'تشویق، هدایت و حمایت از فعالیتهای قانونی سرمایه گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیا بناهای تاریخی جهت توسعه ظرفیتهای فنی و مهندسی در این زمینه و اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران' است.

فرماندار ویژه سبزوار هم در این راستا میراث فرهنگی و گردشگری را عامل توسعه و رونق اقتصادی ذکر کرد و گفت :  دولت توجه ویژه ای به رونق، توسعه و تقویت صنعت گردشگری دارد.

احمد برادران افزود: برخی بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی سبزوار در حال ویرانی است ، لذا راه نجات و حفظ این بناهای باارزش مشارکت بخش خصوصی می باشد.

وی گفت: 900 اثر شناسایی شده در سبزوار وجود دارد که بسیاری از آنها قابلیت مرمت و تغییر کاربری به مراکز فرهنگی،گردشگری و خدماتی را دارند. /  انتهای پیام  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.