قدس انلاین – سعید کوشافر: همانگونه که انتظار میرفت و پیشتر نیز قدس انلاین گزارش داده بود انتظار ارایه گزارشی کاملا مثبت از سوی اژانس انرژی اتمی و رییس ان که کاملا تحت تاثیر غرب قرار دارد اگر نگوییم بعید است اما دور از انتظار به نظر میرسد و این درحالی است که قرار است با گزارش همین اژانس پرونده PMD ایران بسته شود و پرونده هسته ای کشورمان دراین سرویس بین المللی روال عادی خود را دنبال کند.

گزارش بازی آمانو وشورای حکام با کلید قفل تحریمهای ایران/ سنگ اندازی آژانس درمقابل پرونده PMDایران پیش بینی میشد/ راه سخت دیپلماتهای ایران برای بازکردن مسیر اجرای برجام

اما برغم اینکه مقامهای انرژی هسته ای کشورمان و مسوولان امنیتی مرتبط تاحد امکان با بازرسان و ناظران این سازمان راه امده وحتی بازرسی های فراتر از برخی پروتکلها راهم پذیرفته اند اما انگار قرار نیست لحن گزارش آمانو تغییر کندو پسوند تمام گزارشهایش یکسان است وهمین مساله باعث شده تا تردیدها درباره بسته شدن پرونده PMDایران پس از گزارش وی را بیشتر کند.

***بازهم اظهارات دوپهلوی آمانو

بنا بر این گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام در بخش مربوط به ایران گفت: هفته آینده ارزیابی نهایی خود را درباره همه موضوعات باقیمانده (گذشته و حال) برای اقدام به شورای حکام آژانس ارائه خواهم کرد.

یوکیا آمانو در نشست فصلی شورای حکام در بخش دیگر این بیانیه مقدماتی افزود: آژانس انحراف نداشتن در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را که تحت پادمان‌های سازمان است تایید می‌کند اما نمی‌تواند نبود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را تضمین کند.

او گفت: بنابراین نمی‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

دراین راستا رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه شورای حکام عنوان کرد: آژانس برای تمام کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند همین موضع را دارد یعنی نمی‌تواند در مورد عدم وجود تاسیسات هسته‌ای اعلام نشده اطمینان بدهد و لذا اعلام کند که تمام فعالیت‌های هسته‌ای در آن کشور برای مقاصد صلح ‌آمیز هستند.

نجفی ادامه داد: سال‌هاست که آژانس این موضوع را برای ایران اعلام می‌کند و در تمام گزارش‌های این چند سال گذشته آن را درج کرده است. اما ظاهرا برخی گمان کرده‌اند حرف تازه‌ای است

همچنین حمید بعیدی نژاد رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران در اینستاگرام خود نوشت: آمانو گفته است با دادن گزارش ارزیابی نهایی، ما در آژانس تمامی کار خود در مورد پرونده پی ام دی را انجام داده ایم و حالا نوبت کشورهای عضو شورای حکام است که تصمیم آخر در مورد بستن همیشگی این پرونده را در روز پانزده دسامبر اتخاذ کنند.

درهمین حال یوکیا امانو درمقابل مقر آژانس دروین و درپاسخ به خبرنگاران گفت:ایران به تمامی سوالات درباره ابعاد احتمالی نظامی خود و کارهای اتمی گذشته اش پاسخ نداده است.هنوز برخی سوالات بی پاسخ مانده اند .گزارش من سیاه و سفید نخواهد بود .گزارش من همانند یک معمای جورچین است که بخش های مختلف آن در اختیار آژانس است.
وی افزود:پیش از آنکه قضاوتی درباره برنامه اتمی داشته باشیم این به عهده اعضای شورای حکام آژانس است که درباره این موضوع که آیا ایران به مفاد توافق پایبند بوده یا نه تصمیم گیری کنند و این موضوعی کلیدی درباره تحریم های اتمی و رفع آنهاست.

*** آمانو تحت تاثیر غرب

دراین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در زمینه فعالیت هسته ای عملکردی شفاف دارد، اظهار داشت: صحبت های آمانو در خصوص ابعاد نظامی فعالیت هسته ای ایران تحت تاثیر سیطره تفکرات غربی‌ها است.

عوض حیدرپور با انتقاد از اظهارات اخیر آمانو مبنی بر اینکه پرونده هسته ای ایران نه سیاه است  نه سفید، تاکید کرد: شاهد کل فعالیت جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است. اما اینکه مدیر کل آژانس بین المللی هسته ای نتوانسته  نظر روشن شفاف و دقیقی را ارائه کند شاید ناشی کم سوادی او باشد و یا شاید فرصت بیشتری نیاز دارد تا نظر بهتری  ارائه کند. البته زمان محدودی برای ارائه گزارش به شورای حکام در اختیار دارد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است ادامه داد: پرونده فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران سفید و کاملا شفاف است. 

وی با انتقاد از رویه دبیر کل آژانس هسته ای گفت: تصور می کنم این اظهار نظرات ناشی از این است که  آمانو تحت تاثیر سیطره تفکرات غربی‌هاست و نمی تواند  به خود اجازه دهد که واقعیت ها بپذیرد و آنها را اعلام کند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت  با بیان اینکه غرب باید بپذیرد فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است تاکید کرد: غرب باید موضوع PMDرا تمام کند و به صراحت اعلام کنند که این فعالیت‌ها ایران در راستای بهره برداری نظامی نیست.

وی اظهار کرد: ایران تمام کارهایی مقدماتی برای اجرای برجام را انجام داده است و این اقدامات ناشی از صلح آمیز بودن فعالیت های جمهوری اسلامی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چنین اظهار نظرهایی آب در هاون کوبیدن است، گفت: به طور قطع شورای حکام و آمانو بپذیرند که فعالیت ایران صلح آمیز است و اگر پرونده هسته ای ایران بسته نشود و غربی ها به اظهارات دو پهلوی خود ادامه دهند جمهوری اسلامی تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

***اظهارات آمانو سیاسی بود

دراین حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: آمانو بر خلاف تعاملاتی که ایران با مدیر کل آژانس بین المللی هسته ای داشت، اظهارات سیاسی در خصوص ابعاد نظامی فعالیت هسته ای ایران بیان کرد.

منصور حقیقت پور در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به اظهارات اخیر یوکیا آمانو درباره پرونده PMDایران گفت: بعد از تعاملاتی که ایران با آژانس بین المللی هسته ای داشت اظهارات مدیر کل آن سیاسی بود. انتظار می رفت به نحوی اظهار نظر شود که بستری برای اجرای کامل برجام فراهم شود.

 نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه برای قضاوت نهایی زود است، گفت: تا 10 روز آینده گزارش نهایی آمانو از پرونده PMDایران به شورای حکام فرستاده می شود، آن زمان باید رفتار آژانس را قضاوت کرد.

وی با بیان اینکه تا آن زمان منتظر خواهیم ماند، ادامه داد: با توجه به صحبت های آمانو می توان پیش بینی کرد گزارشی به شورای حکام برده می شود با چه نگاهی خواهد بود با این حال تا آن زمان منتظر می مانیم و رفتار آژانس را رصد خواهیم کرد.

این نماینده با اشاره به سفر آمانو به ایران در جریان بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: انتظار داشتیم بعد از حضور دبیر کل آژانس بین المللی در ایران، حضور در جلسه کمیسیون برجام و بازدید از پارچین اظهارات دیگری بیان می شد اما با این حال باید دید در گزارشی که به شورای حکام ارائه می شود چه مطالبی بیان می شود.

حقیقت پور با اشاره به اینکه آمانو تاکید داشت گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران نه سیاه است و نه سفید، عنوان کرد: اگر این عبارت نه سیاه و نه سفید بودن در نهایت به این منتج شود که پرونده هسته ای ایران با نظر شورای حکام بسته شود، به نفع ما خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر پرونده هسته ای ایران با نظر شورای حکام بسته نشود، برجام اجرا نخواهد شد و مبادله مواد غنی شده اورانیوم با روسیه که توافقی بر روی کاغذ بود ملغی می شود.

*** PMD بسته نشود برجام اجرا نمیشود

درعین حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر رای شورای حکام در نهایت به بسته شدن پرونده هسته ای ایران نشود، به برجام عمل نخواهیم کرد.

عباسعلی منصوری آرانی با اشاره به اظهارات اخیر آمانو در خصوص ابعاد نظامی فعالیت هسته ای ایران، گفت: این بیانات برای ادامه کار و اجرایی شدن برجام اهمیتی ندارد. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است گزارش نهایی آژانس به شورای حکام و رای آنها در خصوص پرونده PMD  است.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: اگر پرونده ایران در آژانس بین الملل انرژی هسته ای بسته نشود، همان طور که قبلا نیز گفته شده است، ایران به طور قطع به مسیر قبل از برجام باز می گردد و خود را متعهد به برنامه جامع مشترک نمی داند.

وی با اشاره به شروط 9 گانه مقام معظم رهبری در اجرای برجام اظهار داشتد: این شروط برای ایران مبنای اجرای برجام است، بنابراین تمام مسئولان کشوری برای تحقق این نکات تمام تلاش خود را خواهند کرد. یکی از مهمترین شروط رهبری بسته شدن پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی است.

منصوری آرانی تاکید کرد: بنابراین اگر این پرونده بسته نشود هیچ اقدامی از طرف ایران در برجام شکل نخواهد گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص مبادله مواد غنی سازی شده اورانیوم با روسیه گفت: این مبادله توافق بین دو کشور است و می توان آن را ادامه داد اما بحث مهم اجرای برجام است که ارتباط مستقیمی به پرونده هسته ای ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای دارد.

درهمین راستا یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران همواره تلاش کرده حسن نیت خود را در صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای ثابت کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید به صورت جدی (درباره اظهارات اخیر آمانو) موضع‌گیری کند و کوتاه نیاید.

سیدباقر حسینی با اشاره به اظهارات اخیر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی اظهار کرد: متأسفانه آمانو و تمام کسانی که به نوعی دست‌اندرکار هستند تحت تأثیر غربی‌ها و بخصوص آمریکایی‌ها هستند. در غیر این صورت موضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است و اینها می‌خواهند ابزاری در اختیار داشته باشند.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی ما باید قویاً پاسخ محکمی به آمانو دهد و از او توضیح بخواهد که چه دلیلی دارد که نمی‌تواند نبود فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را تضمین کند، چه سند و مدرکی وجود دارد که وی ادعای بی‌اساسی را مطرح می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    يكبار ديگر بايد تكرار كنيم كه آمانو سر باز آمريكاست و اگر از آمريكا اطاعت نكند نانش آجر خواهد شد . ما بايد هشيار باشيم و كارمان را بر روي شالوده اي بنا كنيم كه ستون اصلي اش امثال اين آقا نباشد . اتفاقا اين آقا به علت بي اختيار بودن از آمريكا هم خطرناك تر است . خيلي عجب است كه در مورد ژاپني ها و مبادي آداب بودنشان اين همه تبليغ مي شود اما نمونه هاي جهاني اين نژاد باعث شرم همه بشريت هستند ....بي اختيار بودن با گوسفند بودن زياد فرقي ندارد .