قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه هنوز تردیدها درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و بسته شدن پرونده پی ام دی کشورمان وجود دارد وبا گزارش اخیر آمانو اتفاقا جدی تر هم شده است ؛ بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته ای نطنز باعث بروز برخی سوالات درباره اقدامات کشورمان دراجرای برجام شد .

بازدید نمایندگان و سوء تفاهم یا تخلفی به اندازه ۹هزار سانتریفیوژ/ آیا سازمان انرژی اتمی درجریان بازکردن سانتریفیوژها هول زده عمل کرده است؟

این درحالی است که به گفته این نمایندگان اقدامات زودتر از موعد مقامهای هسته ای کشور مان دربرچیدن سانتریفیوژها با روند اقدامات متقابل و همچنین گزارش دهی های آژانس همخوانی ندارد وباید منتظر اقدامات انها بود.

درهمین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تیم نظارت بر روند اجرای برجام تاکنون ۳ جلسه برگزار کرده است، گفت: تخلف سازمان انرژی اتمی در جمع‌آوری سانتریفیوژها را پیگیری و در گزارش مجلس قید می‌کنیم.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به بازدید اخیر اعضای کمیسیون متبوعش از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: متأسفانه سازمان انرژی اتمی پیش از آنکه تیم نظارت‌کننده بر روند اجرای برجام توسط شورایعالی امنیت ملی تشکیل، معرفی و مشخص شود اقدام به جمع‌آوری بیش از 6 هزار سانتریفیوژ کرده بود که این اقدام تخلف محسوب می‌شود.

وی افزود: ما در بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز جمع‌آوری این سانتریفیوژها که تخلف سازمان انرژی اتمی است را مشاهده کردیم و در گزارشی که قرار است به صحن علنی ارائه دهیم، حتماً آن را قید خواهیم کرد.

کوثری ادامه داد: درست است که این 6 هزار سانتریفیوژ غیرفعال بودند ولی بالاخره کار گذاشته شده بودند و نباید تا زمانی که تیم نظارت‌کننده بر روند اجرای برجام تکمیل و معرفی می‌شد، سازمان انرژی اتمی اقدام به جمع‌آوری آنها می‌کرد.

وی همچنین تصریح کرد: باید جمع‌آوری این سانتریفیوژها با نظارت تیم مذکور و زمانی که آنان تصمیم می‌گرفتند انجام می‌شد ولی سازمان انرژی اتمی زودتر این اقدام را انجام داد؛ ما در بازدید از تاسیسات هسته‌ای نطنز از نزدیک این تخلف را دیدیم و قطعاً آن را پیگیری خواهیم کرد تا مشخص شود که بر چه اساسی و به دستور چه کسی این تخلف که البته جلوی آن گرفته شد، انجام شده است؟!

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بقیه امور روی روال خودش در تاسیسات هسته‌ای نطنز در حال انجام است، تأکید کرد: اکنون دیگر تیم نظارت بر روند اجرای برجام مشخص شده و تاکنون 3 جلسه نیز برگزار کرده و در حال نظارت بر روند اجرای برجام است.

***هیچ‌ سانتریفیوژ فعالی متوقف نشده است

این اظهارات درحالی است که علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به وظیفه این کمیسیون در ارائه گزارش‌های شش ماهه به مجلس از روند اجرایی برجام، بازدید از نطنز را در این راستا دانست.

بروجردی با تاکید بر اهمیت نقطه نظرات مقام معظم رهبری در اجرای برجام که طی آن بر ملاحظات دهگانه شورای عالی امنیت ملی و مصوبه مجلس شورای اسلامی صحه گذاشته‌اند، اظهار کرد: این مسئله مسئولیت مجریان برجام را بسیار سخت کرده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: نچه ما شاهد بودیم این است که از مجموع سانتریفیوژهای فعال هیچ‌یک متوقف نشده و فعالیت‌ها کما‌فی‌السابق ادامه دارد. هرچند تعداد 6000 ماشین سانتریفیوژ غیرفعال که تاکنون هیچگاه گازدهی نشده‌، جمع‌آوری شده‌اند.

درهمین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سانتریفیوژهایی در نطنز جمع آوری شده است که هنوز وارد گردونه غنی‌سازی نشده‌آند، گفت: سانتریفیوژهای جمع آوری شده ذخیره و استوک سانتریفیوژهایی هستند که در حال حاضر فعالیت می‌کنند.

عوض حیدرپور شهرضائی در خصوص بازید اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاسیسات هسته‌ای نطنز، اظهار داشت: بر اساس برجام ایران متعهد شده است تا بخشی از سانتریفیوژهای فعال خود را کاش دهد و میزان این سانتریفیوژهای در چرخش خود را به تعداد معینی کاهش دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران به منظور اثبات حسن نیت خود در اجرای برجام حتی زودتر از موعدد مقرر اقدام به جمع آوری تعدادی از سانتریفیوژهای خود کرده است و در فاز اول حدود 6 هزار سانتریفیوژ خود را که نصب کرده ولی تزریق گاز نکرده بود را جمع آوری کرده است.

حیدرپور شهرضائی با بیان اینکه این اقدام ایران بسیار تاثیرگذار در روند اجرای برجام است، خاطرنشان کرد: سانتریفیوژهایی را که ایران جمع آوری کرده است در دسترس آژانس قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمع آوری زودتر از موعد مقرر سانتریفیوژهای غیر فعال در نطنز، مغایرتی با ملاحظات 9 گانه مقام معظم رهبری ندارد، گفت: علی القاعده اقداماتی که در نطنز انجام شده به استحضار مقام معظم رهبری رسیده و لازم به ذکر است که سانتریفیوژهای جمع آوری شده هنوز وارد گردونه کار نشده بود و هیچ‌گاه غنی سازی را انجام نداده‌اند و تزریق گاز بر روی آن‌ها انجام نشده بود. سانتریفیوژهای جمع آوری شده ذخیره و استوک سانتریفیوژهایی هستند که در حال حاضر فعال هستند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سانتریفیوژهایی که در نطنز فعالیت دارند از 2 نوع P1و IR1هستند، اظهار داشت: مدل P1نوع اولیه است وIR1  نوع پیشرفته سانتریفیوژهای P1است که جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سانتریفیوژهایی که تزریق گاز آن‌ها انجام شده بود حدود 9 هزار سانتریفیوژ هستند که همچنان فعالیت دارند و کار غنی‌سازی را انجام می‌دهد، بیان کرد: آنچه که مقام معظم رهبری دستور فرموده‌اند مربوط به 9 هزار دستگاهی است که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

حیدرپور شهرضائی با بیان اینکه ماشین‌های IR2Mماشین‌هایی هستند که نسبت به IR1پیشرفته تر هستند و غنی‌تر از آن‌ها کار می‌کنند که آن‌ها هنوز وارد گردونه کار نشده‌اند، بیان کرد: این سانتریفیوژها فعلا به عنوان استوک در آن‌جا نگهداری می‌شوند و چنانچه لازم شود به جای IR1به کار گرفته می‌شوند.

وی با بیان اینکه 9 هزار سانتریفیوژ فعلی در نطنز تنها در زمانی به 5هزار و 60 سانتریفیوژ در قالب اجرای برجام کاهش می‌یابد که پرونده PMDبه صورت کامل توسط آژانس بسته شود گفت: در غیر اینصورت جمهوری اسلامی برجام را اجرا نخواهد کرد.

درعین حال نایب رئیس کمیسین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شایعه کاهش سانتریفیوژهای سایت هسته‌ای نطنز تا حد 5 هزار و 60 شنیده می‌شد پس از بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مشخص شد که صحت ندارد، گفت: در صورت خرابی ماشین‌های فعال، از ماشین‌های جمع آوری شده به جای آن‌ها استفاده می‌شود.

حسین سبحانی‌نیا با بیان اینکه نگرانی‌هایی که در خصوص جمع کردن سانتریفیوژهای سایت هسته‌ای نطنز تا حد 5 هزار و 60 شنیده می‌شد پس از بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مشخص شد که صحت ندارد، اظهار داشت: در جمع بندی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از این بازدید مشخص شد که تنها سانتریفیوژهای غیر فعال جمع آوری شده است و در صورت خرابی ماشین‌های فعال، از ماشین‌های جمع آوری شده به جای آن‌ها استفاده می‌شود.

***جمع‌آوری سانتریفیوژها نباید سیاسی شود

درهمین راستا همچنین مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در روند جمع آوری سانتریفیوژها نقشی ندارد گفت: زمانی که تعداد سانتریفیوژها به اندازه توافق شده رسید آژانس تعداد توافق شده و تعداد موجود در نطنز را تأیید می کند.

حمید بعیدی نژاد با بیان اینکه مسئله جمع آوری سانتریفیوژها نباید به موضوعی سیاسی در کشور تبدیل شود گفت: براساس برجام تفاهم شده که تعداد سانتریفیوژها در روز اجرا یک تعداد مشخصی داشته باشد از سوی دیگر باید نسبت به تعهدات طرف مقابل در خصوص لغو تحریم ها اطمینان پیدا کنیم و زمان توافق شده تا حد معقولی باید کوتاه باشد.

مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ادامه داد: رساندن سانتریفیوژها به آن حجمی که در برجام تفاهم شده ضروری است یک تعداد از سانتریفیوژها که اضافه هستند و تنها در نطنز قرار دارند و فعالیتی ندارند کنار گذاشته شود و تعدادی دیگر که در حال فعالیت هستند باید از مدار خارج شده که به حد توافق شده برسیم.

بعیدی نژاد با بیان اینکه این کارها را نمی توان با تعدیل انجام داد اظهار داشت: جمع آوری سریع امکان وارد شدن ضربه به سانتریفیوژها را دارد و از آنجایی که موتورهای آنها حساس است اگر نقل و انتقال به درستی صورت نگیرد به سانتریفیوژها آسیب می رساند در حالی که برای تولید هر کدام از سانتریفیوژها هزینه های هنگفتی صرف شده است.

وی با اشاره به این که سازمان انرژی اتمی برنامه زمانبندی برای جمع آوری سانتریفیوژها دارد افزود: این سانتریفیوژها باید در یک زمان مناسب به یک محل مناسب برای نگهداری انتقال یابند اما اگر این مسئله به بحث سیاسی تبدیل شود زمان زیادی را از دست خواهیم داد.

رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران با بیان اینکه هماهنگی های لازم جهت اجرای تعهدات همزمان صورت گرفته است ادامه داد: سازمان انرژی اتمی با در نظر گرفتن ملزومات در حال جمع آوری و انتقال سانتریفیوژها است که تحت فشار قرار دادن آنها و سیاسی کاری در این برهه عمل مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه 5 هزار سانتریفیوژ به فعالیت خود ادامه می دهند تصریح کرد: تعدادی از سانتریفیوژهای ما هنوز راه اندازی نشده که آنها را به محل های نگهداری انتقال می دهیم و منظور از جمع آوری سانتریفیوژها کاهش تعداد آنها است.

مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در روند جمع آوری سانتریفیوژها نقشی ندارد اظهار داشت: زمانی که ما تعداد سانتریفیوژها را به اندازه توافق شده رساندیم آژانس بین المللی انرژی اتمی تعداد توافق شده و تعداد موجود در نطنز را تأیید می کند اگر اقدام در زمان مناسب انجام نشود باید دوره اجرایی را طولانی کنیم و یا اینکه سازمان انرژی اتمی را مجبور به جمع آوری بدون اصول و یا با سرعت کنیم که هیچ یک از آنها پسندیده نیست.

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی،از آغاز کاهش بخشی از سانتریفیوژهای تاسیسات هسته ای کشورمان خبرداد و گفت: کاهش سانتریفیوژها مربوط به ماشین‌های فعال نمی شود،بلکه در این حوزه ماشین‌های غیرفعال در حال جمع آوری هستند.

بهروز کمالوندی با بیان اینکه ما در حدود 19هزار سانتریفیوژ داریم که باید به 6 هزار و خورده ای کاهش دهیم، افزود: 10 هزارتای آن‌ها کار نمی کنند که آن ها را با حوصله و آرام آرام شروع به جمع کردن کرده ایم،ولی نه تا انتهای کار یعنی انتهای این کار این است که تحت نظارت آژانس باشیم.

وی تاکید کرد: کاهش سانتریفیوژ به این معنا که تولید کاهش یابد نیست؛چون ماشین‌های درحال تولید مشعول هستند.

کمالوندی با اشاره به برگشت‌پذیری تمامی اقدامات،گفت: درصورتی که آژانس گزارش درستی ندهد،تمامی ماشین ها را به جای خود برمی گردانیم حتی می توانیم ماشین قوی تر بگذاریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.