اهتمام به زیارت اربعین و پیاده‌روی در این روز بزرگ برای رسیدن به بارگاه نورانی سیدالشهدا(ع) پیام‌های شگفت‌انگیزی را به همراه دارد، پیام‌هایی که رازهای نامکشوف شیعه‌ هستند.

اربعین؛ تجدید عهد  با ولایت علوی است

اربعین حسینی در حقیقت پاسداشت ارزش‌های دین و ولایت علوی است و عاشقان امام حسین(ع) که پای پیاده خودشان را به کربلا می‌رسانند، بار دیگر بر ولایتمداری و تجدید پیمان با ولایت علوی تأکید می‌کنند و این عهد هر سال و پرشور تکرار می‌شود.

امام حسن عسکری(ع) نشانه‌های مؤمن را چنین تبیین فرموده اند: نشانه‌های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامه  نمازِ پنجاه و یك ركعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست كردن، سجده بر خاك و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.

اما چرا زیارت اربعین علامت مؤمن است؟ پاسخ روشن است؛ زیرا مؤمن، همیشه به دنبال ولایت است و هرگز قدمی دورتر و یا جلوتر از ولی خدا بر نمی‌دارد، بلکه در امتداد مسیر نورانی امام معصوم(ع) حرکت می‌کند و این حقیقت زیبا مختص شیعیان است.

فقط شیعه است كه سجده  بر خاك دارد و نیز غیرشیعه است كه یا بسم الله الرحمن الرحیم را نمی‌گوید یا آهسته تلفظ می‌كند. همچنین شیعه است كه انگشتر به دست راست كردن و نیز زیارت اربعین حسینی را مستحب می‌داند.

مراد از زیارت اربعین، زیارت چهل مؤمن نیست؛ زیرا این مسأله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در كلمه  «الاربعین»، نشان می‌دهد مقصود امام عسكری (ع) اربعین معروف و معهود نزد مردم است.

اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست كه از نشانه‌های ایمان است، بلكه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. برپایه  این روایت، همان گونه كه نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه  كربلا نیز ستون ولایت برشمرده شده است.

به دیگر سخن، براساس فرموده  رسول خدا (ص) عصاره  رسالت نبوی (ص) قرآن و عترت است؛ «إنى تارك فیكم الثقلین... كتاب الله و... عترتى أهل بیتى» عصاره  كتاب الهی كه دین خداست، ستونی دارد كه نماز است و عصاره  عترت نیز ستونش زیارت اربعین است كه این دو ستون در روایت امام عسكری(ع) در كنار هم ذكر شده است.

زیارت اربعین نیز انسان را از جزع و فزع  برای دنیا باز می‌دارد، چنانکه هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزكیه  مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام كرد و هم از راه بذل خون جگر كه جمع میان این راه ها از ویژگی‌های ممتاز آن حضرت (ع) است.

رسالت رسول اكرم (ص) تعلیم كتاب و حكمت از یك سو و تزكیه  نفوس مردم از سوی دیگر بود تا هم جاهلان را عالم نماید و هم گمراهان را هدایت كند و در نتیجه، جهل علمی و جهالت عملی را از جامعه جدا سازد. همین دو هدف در متن زیارت اربعین سالار شهیدان (ع) تعبیه شد؛ چنانكه منشأ ددمنشی منكران رسالت و دشمنان نبوّت، حبّ دنیا و شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهمّ توحّش منكران ولایت و دشمنان امامت نیز همان غَطْرَسه  دنیا و دلباختگی به آن بود، كه در بخشی از زیارت اربعین به آن اشارت رفته است: «و تَغطْرَس و تَرَدّی فى هواه». امید که اربعین حسینی در تمام زندگی ما جاری و ساری باشد و تا قیامت از اقامه کنندگان زیارت اربعین باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.