گروه میهن / مهدی شهرآبادی - با توجه به پیش بینی مسؤولان از بازگشت گسترده زائران ایرانی به کشور پس از پایان مراسم اربعین حسینی در کربلا، روزهای پنجشنبه و جمعه، تدابیر ویژه ای در مسیرهای زمینی مرزهای چزابه، شلمچه و مهران و همچنین مسیر دریایی بندر خرمشهر در نظر گرفته شد.

استقبال باران    از   زائران    اربعین حسینی

   استقبال از زائران

به گزارش خبرنگار ما، آمار بازگشت صدها هزار زائر به مرزهای کشور، مسؤولان شهرهای مرزی را بر آن داشت تا با دعوت و آماده باش همه نیروها، خدمات رسانی را تمام و کمال به منصه ظهور برسانند. این در حالی بود که با ورود حجم گسترده زائران به کشور در مسیر بازگشت در روز پنجشنبه، باران هم به استقبال دلباختگان حسینی رفت تا گرد پیاده روی صدها کیلومتری را از چهره آنان برطرف کند. حتی با وجود ازدحام ترافیکی به دلیل بارش در نقطه صفر مرزی و برخی مشکلات، امکانات و تجهیزات در نظر گرفته شده به گونه ای تدارک دیده شده بود که مرزهای چزابه، شلمچه و مهران شاهد حضور صدها دستگاه اتوبوس و خودروی شخصی برای انتقال زائران به دورترین نقاط کشور بود.

به گزارش خبرنگار ما، بارش رحمت الهی اگر چه مشکلات بسیاری برای زائران به وجود آورد، اما به گفته زائران، چنین بارانی لطف خدا به زائران کربلا بود.

همچنین مسؤولان ایلام 40 تن مواد غذایی میان 18 موکب اصلی پذیرایی از زائران اربعین حسینی در شهر و پایانه مرزی مهران توزیع کردند. روزانه 240هزار پرس غذای گرم میان زائران حسینی در استان ایلام توزیع و تقسیم شد.

 

 ترافیک  در راه‌های خوزستان

بر اساس اعلام پلیس راه خوزستان، در روز پنجشنبه و جمعه ترافیک نیمه سنگینی در مسیرهای اهواز - شلمچه و اهواز - چزابه و ترافیک سنگین در مبادی ورودی مرزهای استان به وجود آمد و با توجه به  بارش در مرزهای خوزستان خللی در بازگشت آرام زائران به کشور ایجاد نشد.

 

  اسکان زائران در اردوگاه ها

در همین زمینه مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان ایلام نیز گفت: با توجه به تسهیل بازگشت زائران ایرانی به کشور طی چند روز گذشته، چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران وارد مرز مهران شد.  جهانی اظهار داشت: تاکنون در بحث انتقال زائران از مرز مهران به سایر نقاط کشور مشکل خاصی به وجود نیامده است.

به گفته مسؤولان ستاد اربعین استان ایلام نیز امکان اسکان زائران در اردوگاه‌های ایجاد شده در پایانه مرزی مهران پس از بارش به وجود آمد و بیشتر زائران تا پایان بارش‌ها و مساعد شدن هوا و باز شدن گره ترافیکی، در این اردوگاه‌ها اسکان داده شدند.

 

  بازگشت 800 هزار زائر از مرز مهران

پس از ورود زائران به مرزهای کشور، مرز مهران باز هم شاهد ترافیک سنگین به جاده‌های مواصلاتی شهرهای کشور بود، به طوری که روند حرکت خودروها و بازگشت مسافران و زائران را به شهرهایشان با ساعت‌ها تأخیر مواجه کرد.  

در همین خصوص رئيس پليس راه ايلام روز گذشته با اشاره به ترافيک سنگين در بیشتر محورهای مواصلاتی استان بخصوص جاده مهران - ايلام گفت: تردد خودروهای پلاک شخصی در جاده قديم ايلام - صالح آباد انجام می‌شود.

سرهنگ محسن ناصری اظهار داشت: جاده ايلام - مهران در مسير تونل راه کربلا پاسخگوی حجم تردد خودروها نيست، بنابراين در اين جاده تنها اتوبوس‌ها و مينی بوس‌های حامل زائران اربعين حسينی اجازه تردد دارند. رئيس پليس راه انتظامی استان ايلام همچنین با توصیه به رانندگان برای بازگشتی آرام به شهرهای کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی دو روز گذشته حادثه رانندگی منجر به فوت در جاده‌های ايلام گزارش نشده است.

بر اساس آمارهای ارایه شده از سوی مسؤولان تا دیروز حدود 800 هزار زائر اربعین حسینی به کشور بازگشته‌اند و روند ورود زائران به کشور کاهش یافته است.

گفته می‌شود، با آغاز بازگشت زائران اربعین حسینی از عراق، بیش از180هزار زائر نیز از طریق مرز زمینی شلمچه به کشور بازگشتند. براساس آخرین آمارها، یک میلیون و 800 هزار زائر از سه مرز زمینی چزابه، شلمچه و مهران برای حضور در آیین‌های اربعین به کربلا سفر کرده بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.