درسال های اخیر دلالان بازار بلیت هواپیما با حضور در سایت‌های اینترنتی و انحصار در فروش، سودهای کلانی را به دست آورده‌اند.

جولان دلالان در بازار فروش بلیت هواپیما/انحصار چارتری‌ها در فروش

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مشکلاتی که حمل و نقل هوایی در سال های اخیر با آن مواجه شده، افزایش آژانس‌ها و سایت های فروش بلیت است که بطور غیرمجاز اقدام به فروش بلیت کرده و سودهای کلانی هم از این راه به دست می آورند. در واقع چارتری ها همه جا حضور دارند و با خرید صندلی های یک پرواز، انحصار را به دست می‌گیرند تا در زمان اوج تقاضا با هر قیمتی که بتوانند بلیت ها را بفروشند.

دلالان فروش بلیت هواپیما که در سال های اخیر نبض بازار را به دست گرفته‌اند امروزه یکه تاز خرید و فروش بلیت شده‌اند و بازار را با نرخ‌های تعیین شده خود می‌گردانند و در این میان نه تنها آژانس‌های معتبر فروش بلیت بلکه شرکت های هواپیمایی که صادرکننده بلیت هم هستند، ابزاری را برای کنترل این وضعیت ندارند.

براین اساس، تا قبل از اعلام آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، نرخ ها در این بخش بصورت تکلیفی تعیین می‌شد بنابراین شرکت های هواپیمایی با نرخ مشخص این بلیت را می‌فروختند در این میان دلالان با خرید بلیت ها، در زمان‌های اوج تقاضا با قیمت‌های چند برابری بلیت را می‌فروختند.

هرچند که در حال حاضر با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دیگر نرخ های تکلیفی وجود ندارد اما بازهم نظارت بر کار آژانس های متخلف و سایت های غیرمجاز ضروری به نظر می‌رسد چرا که این دسته از فروشندگان، بازار را به صورت انحصاری درآورده‌اند و سودهای کلانی هم از این بابت به دست می آورند درحالیکه مجوزی هم بابت فعالیت‌هایشان ندارند.

در این میان، در روزهای گذشته هم چارترکنندگان پروازی از فرصت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به نفع خود استفاده کردند و با وجودیکه هنوز ایرلاین‌ها قیمت‌های جدید را اعلام نکرده‌اند، اقدام به گران فروشی کرده و نرخ‌های بالایی را برای بلیت هواپیما در مسیرهای خاص تعیین کردند.

در این خصوص رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در گفتگو با مهر اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی هنوز نرخ های جدید را اعلام نکرده‌اند بنابراین گران فروشی بلیت ربطی به شرکت ها ندارد. به گفته سامانی قیمت‌هایی که از سوی برخی فروشندگان مطرح می‌شود، مربوط به چارترکنندگانی است که از قبل این صندلی ها را خریداری کردند.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها بلیت را بر روی سایت خود یا از طریق آژانس‌هایی با مجوز بند الف به فروش می‌رسانند، افزود: هنوز بررسی‌ها برای تعیین قیمت بلیت از سوی ایرلاین‌ها انجام نشده است، بنابراین افزایش نرخ‌ها هم مربوط به ایرلاین‌ها نیست.

فروش بلیت بیش از ظرفیت پرواز در مسیرهای پرتقاضا

براساس این گزارش، تازمانیکه حضور دلالان در عرصه فروش بلیت هواپیما ساماندهی نشود، این چنین مشکلات برطرف نخواهد شد به خصوص در زمان‌های اوج تقاضا که مسافران به دنبال خرید بلیت هواپیما هستند و نیاز دارند تا با هرقیمتی بلیت را خریداری کنند. ضمن آنکه سایت های فروش بلیت و یا آژانس های غیرمجاز به دلیل آنکه مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارند امکان هرگونه تخلفی از سوی آنها وجود دارد همانطور که در سال‌های گذشته بارها بلیت بیش از ظرفیت برای برخی پروازها فروخته شده است.

در واقع دلالان در شرایط پرتقاضا در مسیرهای پرتردد اقدام به فروش بلیت بیش از ظرفیت کرده‌اند که همین موضوع در زمان سفر، مشکلات زیادی را برای مسافران به وجود آورده است و تعداد زیادی مسافر از پرواز جامانده‌اند.

براساس این گزارش، محمد خداکرمی در گفتگو با مهر گفته بود: سازمان هواپیمایی به هیچ یک از این سایت‌ها مجوز نداده است و براساس مکاتبه ای که انجام دادیم، این سایت‌های ایننترتی باید از سازمان مجوز بگیرند و یا اینکه فیلتر شده و بسته می‌شوند.

وی با بیان اینکه در طول سال این سایت‌ها مشکل زیادی را ایجاد نمی‌کنند، زیرا زمان اوج تقاضا نیست و بلیت فراوان است، ادامه داد: اما زمانی که تقاضا به زمان اوج می‌رسد و نسبت به عرضه سبقت می گیرد، نقش این سایت‌ها پررنگ تر شده و برخی بلیت‌ها را بالاتر از قیمت مصوب می‌فروشند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از سایت‌های فروش بلیت هواپیما مجوز از سازمان ندارند، گفته بود: این سایت‌ها باید از سازمان مجوز بگیرند تا نظارت بر عملکرد آنها هم انجام شود و به دلیل اینکه بخش دیگری مجوز سایت‌های اینترنتی را صادر می‌کند ما در حال مکاتبه با آن بخش‌ها هستیم.

اما هنوز هم وضعیت این سایت های غیرمجاز مشخص نشده و دلالان هم به کار خود ادامه می دهند که این موضوع پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما بیشتر خود را نشان می دهد چرا که دلالان با به دست آوردن انحصار بیشتر در پروازها، می‌توانند با نرخ‌های بالاتری نسبت به آنچه ایرلاین ها تعیین کرده‌اند، بلیت را به فروش برسانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.