اما با این حال قرار است به رانت خواری چهار درصد جامعه پایان دهد. این تصمیم در حالی در سال پایانی قانون پنجم توسعه عملی شد که بر اساس ماده 163 باید پیشتر و در سال سوم این برنامه قیمتها واقعی میشد. آزادسازی قیمت بلیت هواپیما هم اکنون بیش از گذشته بار هزینه بیشتری را به مسافران پروازی تحمیل میکند، اما میتواند در درازمدت به ارایه خدمات نامناسب شرکتهای هواپیمایی و فرسودگی ناوگان و همچنین بدهی سنگین این شرکتها به شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی پایان دهد. البته آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در کوتاه مدت پیامدهایی هم در بردارد و خواهد داشت. بلبشوی افزایش تا چهار برابری قیمت بلیت پرواز مشهد –تهران که شامل رقمهای متفاوتی از 400 تا500 هزار تومان میشد، تنها نمونهای از این تصمیم ناگهانی در ایام خاص بود که برای جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی باید در زمان مناسبتری عملیاتی میشد. همچنین با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما درآینده موضوع عرضه بنزین یارانهای به شرکتهای هواپیمایی منتفی خواهد شد؛ یارانهای که عموماً نصیب چهار تا پنج درصد جمعیتی میشود که عموماً جزو افراد ثروتمند جامعه هستند. حال درصورت واقعی شدن قیمت بنزین عملاً بخشی از رانت خواری از اقتصاد ایران حذف خواهد شد و در آینده سیاست متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما متناسب با سطح کیفیت میتواند رقابت تنگاتنگی میان شرکتهای هواپیمایی برای کسب رضایت بیشتر مشتری ایجاد کند.البته با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما انتظار میرود، حقوق مسافران بیش از گذشته با توجه بیشتر به کاهش تأخیر زمان پرواز، پرداخت جریمه در صورت تأخیر پروازها، برخورد جدیتر با آژانس های متخلف و دلالان بازار سیاه مورد توجه قرار گیرد.
۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹
کد خبر: 326751
تصمیم سازمان هواپیمایی کشور در آزادسازی قیمت بلیت ۱۷۰ پرواز داخلی درهفته گذشته و در آستانه اربعین حسینی، گرچه دیرهنگام و در زمان نامناسبی انجام شد، ...
نظر شما