قدس آنلاین - ایلام: رئیس دانشگاه ایلام گفت: روز دانشجو روز تأثیرگذار بر حيات ملت ايران است که باعث رشد نهضت ملي و پويايي دانش می‌شود.

روز دانشجو روز تأثیرگذار بر حيات ملت ايران است

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، دکتر محمد علی اکبری در مراسم بزرگداشت 16 آذر روز دانشجو در حضور پروفسور رضا منصوري معاون اسبق وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، اعضای هیئت‌ رئیسه دانشگاه، دانشجويان و اعضاي هیئت‌ علمی دانشگاه ايلام در سالن آمفی‌تئاتر آیت اله حیدری دانشگاه ایلام با گراميداشت ياد و خاطره شهداي دانشجوي و تبريک روز دانشجو به همه دانشجويان با بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند در مبارزات ملت ايران نقش دانشجويان کم‌رنگ بوده است، اظهارداشت: دانشجويان اندیشه‌ ورزانی هستند که بدون حضور آنان انقلاب پيروز نمی‌شد و حضور آنان بدون شک پيشرفت کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه جنبش دانشجويي از ديرباز جنبشي آرمان‌گرا و آزادمنش بوده است که نه ظلم بيروني را پذیرفته‌اند و نه در مقابل ظلم دروني سکوت کرده است، افزود: به‌ پاس اين منش، دانشگاه ايلام به دانشجويان  قول داد تک ‌صدایی را در دانشگاه خاتمه دهد و بعد از يک سال اين امر را محقق ساخت.

رئیس دانشگاه ایلام با تأکید بر اینکه شهداي دانشجو با نثار جان خود از آرمان‌های نظام دفاع کردند، بیان داشت: دانشگاه ايلام امروز ميزبان دانشجوياني در دو سمت چپ و راست است، دانشجوياني که هم عملکرد دولت را نقد می‌کنند و هم با آرامش مناظره و تريبون آزاد برگزار می‌کنند و ما با محقق ساختن اين وعده فضا را براي پيشرفت آنان فراهم ساختيم.

معاون اسبق پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نیز در این مراسم با بیان اینکه شرايط تحصيل براي دانشجويان در ايران در 50 سال پيش با وضعيت موجود بسيار تفاوت کرده است، گفت: در ايران در سال‌هاي اول انقلاب 15 دانشگاه بيشتر وجود نداشت که 155 هزار دانشجو را در خود جای‌داده بود و بايد گفت که در اوايل انقلاب ايلام چگونه بود الآن چگونه است و حتي اختلاف ما در آن سال‌ها با وضعيت الآن بسيار زياد است و چتر حمايتي براي دانشجويان در مقايسه با ساليان گذشته بازتر شده است.

پروفسور رضا منصوري با بیان اینکه 50 سال و 2 ماه پيش يعني در سال 1344 بود که به کشور اتريش و شهر وين رفتم تا تحصيلات دانشگاهي‌ام را آغاز کنم، اظهارداشت: اين کشور امسال صدمين سال نسبيت را در دنيا جشن مي‌گيرند.

وی با اشاره به اینکه نظريه نسبيت براي مقايسه وضعيت گذشته باحال مي‌تواند عامل بسيار مهمي باشد، افزود: به ‌عنوان ‌مثال 110 سال پيش در مناطق «کن» و «دارآباد» تهران به دليل شيوع  بيماري وبا شمار زيادي از مردم جان خود را از دست دادند که مي‌توان گفت که ايران الآن با 110 سال پيش چه تفاوت‌هايي کرده است و بايد قدر اين وضعيت را دانست.

استاد تمام فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تهران با بیان اینکه در آن سال‌ها در رشته تحصيلي من 10 کتاب بيشتر در سطح کشور پيدا نمي‌شد، بیان داشت: من همواره بعد از انقلاب وضعيت دانشگاه‌ها را نقد کرده‌ام، امکانات موجود در اختيار دانشجويان در شرايط فعلي بيشتر از ميانگين جهاني است و ايرادهايي که دانشجويان مي‌گيرند علامت زنده ‌بودن اين نسل است که البته ضعف را بايد ديد و براي رفع آن تلاش کرد.

با تأکید بر اینکه 50 سال بعد ايران آينده‌اي بسيار روشن و جهان نقشي تعيين‌کننده خواهد داشت، الآن بايد دوران گذشته را احياء کنيم و دنياي جديدي را بسازيم، خاطرنشان ساخت: 7 سال پيش بود که رهبري معظم انقلاب فرمودند که بودجه پژوهشي در دانشگاه‌ها بايد 3 درصد سرانه توليد ناخالص ملي باشد ولي متأسفانه از 7 دهم درصد به 4 دهم درصد رسيد و هيچ‌کدام از دولت‌ها توجه جدي نداشتند.

وی به توقف ترجمه آثار علمی در اوایل دهه 70 اشاره کرد و ادامه داد: هنوز قبول نداريم که کتب فلاسفه غربي را ترجمه کنيم که اين امر يک غرور کاذب است.

استاد تمام فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تهران با انتقاد از المپیادهای علمی، بیان داشت: المپيادها باعث شده جوانان ما در علم عقب بيفتند، المپيادها خلاقيت را از دانشجويان ما گرفته است.

پروفسور رضا منصوري با اشاره به اینکه فاصله ما با کشورهاي پيشرفته بسيار کم شده و پيشرفت‌هاي خوبي به دست آورده‌ايم، گفت: علم اسلامي نداريم، علم غربي نداريم و بايد گفت که علم‌داريم، علوم ديني داريم، علم شرقي و غربي نداريم.

وی با بیان اینکه در ایران کار زیاد است، یادآور شد: فرد تحصيل‌کرده‌اي که بيکار است نبايد فقط به مدرک تحصيلي‌اش فکر و اتکا کند به نظرم در ايران کار زياد است و دانشجو نبايد فکر کند که تأثيرگذار نيست.

گفتنی است در پايان اين مراسم از دانشجويان برتر دانشگاه ايلام در حوزه فرهنگي در بخش قرآن، مناظره دانشجويي، جشنواره حرکت و برگزيدگان ورزشي تجليل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.