قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه روزگذشته قدس انلاین گزارشی از وضعیت انفلوانزای خوکی دراستان کرمان و گسترش ان به سایر نقاط کشور منتشر کرد، بررسی خبرهای امروز نشان میدهد که این بیماری نه تنها دراستان کرمان که درسایر استانهای شرق وجنوب کشور ابعاد نگران کننده ای پیدا کرده وتعداد رسمی فوت شدگان براثر بیماری خوکی به بیش از ۳۳ نفرافزایش یافته است .

موج جدید آنفلوانزای خوکی هفت استان کشوررا تهدید میکند/ تعداد جانباختگان به ۳۳نفر وبیماران دهها برابر شد/ تعطیلی مدارس واعلام وضعیت فوق العاده درکرمان

این درحالی است که موارد ابتلا به آنفلوانزای خوکی دراستانهای سیستان وبلوچستان و هرمزگان نیز رو به افزایش است و باید برای مقابله با این بیماری جدی تر وارد عمل شده و اقدامات بسیار بیشتر از انچه تاکنون صورت گرفته دردستور کارقرار گیرد.

درهمین راستا نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت که علت اصلی آنفلوآنزا در استان کرمان اتباع بیگانه‌ی غیر مجازی هستند که از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده‌اند.

محمد مهدی زاهدی، دراین باره اظهار کرد: انتظار ما از وزارت کشور این است که اهتمام جدی در این زمینه صورت دهند و پیش از این هم با وزیر کشور و شورای امنیت کشور جلسه داشته و مشکلات را مطرح کرده‌ایم، همه پذیرفته‌اند که باید مقابله کرد، انتظار این بود که یک مقابله جدی انجام شود تا هر چه سریعتر جلوی ورود افراد از خارج کشور به صورت غیر قانونی گرفته شود.

او همچنین گفت: از وزارت کشور نیز انتظار داریم اقدامات مقتضی را انجام دهد. در بند 2 اصل 3 قانون اساسی آمده که وزارت بهداشت باید تمام امکاناتش را برای مقابله بسیج کند. علی رغم این که دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان امکاناتی داشتند و تمام تلاش خود را به کار بردند امکاناتشان به قدری نبود که بتوانند با این مساله مقابله اساسی داشته باشد.

او اضافه کرد: از وزیر بهداشت درخواست می‌کنیم تمام تلاش وزارت خانه را در آنجا متمرکز کند که از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود.

درهیمن حال دیگر نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت خواست هیأتی برای بررسی شیوع آنفلوآنزای نوع Aبه کرمان اعزام کند.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سیدحسین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خواست تا هیاتی را برای بررسی و رسیدگی به بیماری آنفلوآنزای نوع N1.H1به استان کرمان اعزام کند.

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم نیز خواهان رسیدگی جدی‌تر به موضوع بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان شد.

***تعداد جانباختگان به 33نفر رسید

دراین حال معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد جان باختگان بر اثر بیماری آنفلوآنزا در کشور به 33 نفر رسید و به جز دو استان کرمان و سیستان وبلوچستان که درگیر این بیماری هستند، هفت استان دیگر از جمله تهران نیز در معرض خطر قرار دارند.

علی اکبر سیاری افزود: از مجموع 33 جانباخته بر اثر آنفلوانزا، 28 نفر در استان کرمان و پنج نفر در استان سیستان و بلوچستان بوده اند که در میان آنها چهار زن باردار مشاهده شده است.

وی ادامه داد: بیماری آنفلوانزایی که اکنون در کشور شایع است، از نوع «اچ 1 ان 1» - H1N1 - بوده که نوعی آنفلوانزای فصلی است که در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان موارد مرگ بر اثر آن گزارش شده است.

سیاری افزود: تعداد موارد ابتلا به این بیماری در کشور بیش از این تعداد است و پیش بینی وزارت بهداشت این است که این بیماری طی روزهای آینده در کشور گسترش یابد و هفت استان دیگر از جمله تهران، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه بیش از بقیه استان ها در خطر این بیماری قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: سالمندان، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران قلبی - تنفسی، بیماران کلیوی و ریوی و افراد مبتلا به سرطان که داروهای شیمیایی مصرف می کنند، بیماران مبتلا به نقص ایمنی، کودکان زیر پنج سال و زنان باردار بیش از دیگران در معرض خطر هستند که همه این گروه ها باید واکسن بزنند.

وی افزود: تب، سرفه، تنگی نفس و عطسه از علائم بیماری آنفلوانزا است و از همه کسانی که این علائم را دارند می خواهیم در خانه بمانند و استراحت کرده و در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنند.

همچنین در این راستا دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در قالب توصیه‌های عنوان کرده بود که وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفولانزا توصیه نمی‌کند. همچنین در 10 استان در هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد.

گویا با اشاره به اینکه افراد بالاتر از 65 سال، کودکان زیر 5 سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد، اظهار داشت: اگر این بیماری به موقع تحت درمان نگیرد، منجر به مرگ می‌شود.

وی گفت: در پی بروز این بیماری در رفسنجان و کرمان از سه هفته قبل، مسئولان وزارت بهداشت دو بار برای بررسی وضعیت بیماری و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات درمانی انجام شده بر بیماران در بیمارستان به این دو شهر سفر کرده و تمام اقدامات درمانی انجام شده را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم.

گویا تاکید کرد: تمام اقدامات درمانی لازم برای همه این بیماران انجام شده است ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه ای، اقدامات درمانی موثر واقع نشد و 6 مورد اخیر فوت شده در کرمان نیز مربوط به بیمارستان تامین اجتماعی و بخش خصوصی بوده است.

وی عنوان کرد: در ابتدای فصل آنفولانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد. بر اساس اطلاعات سامانه نرم افزاری انتظار می‌رود در هفته آینده و هفته‌های بعد این بیماری در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد.

وی گفت: بعد از این دو استان، استان‌های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استانهایی هستند که طی هفته‌های آینده درگیر این بیماری خواهند شد.

گویا در ادامه مجدداً بر رعایت نکات بهداشت فردی برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری کنند و به پزشک مراجعه نمایند.

گویا یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان‌های دارویی ویژه قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

گویا در خاتمه خاطرنشان کرده بود که رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداه است باید اکیدا خوددای شود.

***کرمان دروضعیت زرد

درهمین حال استاندار کرمان خبر داد: تاکنون چهار جلسه ستاد بحران در زمینه شیوع آنفلوآنزا و پیشگیری و درمان آن در کرمان تشکیل شده و کارها به خوبی در حال انجام است.

"علیرضارزم‌حسینی" در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزایH1N1 اظهار کرد: طبق هم‌اندیشی با مدیران و بنا به درخواست مردم، در تاریخ‌های 17 و 18 آذرماه جاری کلیه مقاطع مدارس استان کرمان تعطیل اعلام می‌شود تا احیانا دانش‌آموزانی که دارای علائم هستند در منازل بمانند و استراحت کنند.

رزم‌حسینی گفت: بحث پیشگیری دائمی و ممکن است نوع دیگری از بیماری بروز کند بنابراین هنوز هم استان در حالت زرد قرار دارد و باید همگی خود را ملزم به رعایت نکات پیشگیری کننده بدانند.

استاندار کرمان اظهار کرد: بهتر است خانواده‌های زائران زیارت عتبات عالیات نیز ولیمه و مهمانی‌های خود را بعد از سپری شدن دوران شیوع بیماری برگزار کنند تا از انتقال این ویروس جلوگیری شود.

رزم‌حسینی گفت: دولت تدبیر و امید با احساس مسوولیت نسبت به زائران کربلای معلی، این رویداد بزرگ تاریخی را به خوبی برگزار کرد و اکنون هم این احساس در راستای حفظ سلامت مردم در مدیران استان وجود دارد.

رزم‌حسینی تاکید کرد: بهترین راه اعتماد سازی، شفافیت است از این رو وقتی ما با مردم صادقانه برخورد کنیم هرچقدر هم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت شود مشکلی پیش نخواهد آمد.

استاندار کرمان گفت: ما به دو اصل معتقد هستیم نخست شفافیت سپس پیشگیری و آموزش؛ بنابراین نقش رسانه‌ها این است که در حوزه آموزش و پیشگیری اطلاع‌رسانی به موقع را انجام دهند، زیرا هرچه به موقع اطلاع‌رسانی شود اعتماد مردم هم بیشتر خواهد شد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: شمار فوت شدگان ناشی از ابتلا به آنفلوانزا در کرمان به 28 نفر رسید.

علی اکبر حقدوست از رسانه ها خواست با اطلاع رسانی شفاف و دقیق در راستای جلب اعتماد عمومی تلاش کنند.

وی گفت: در سطوح مختلف توانمندی مجموعه درمانی استان را بسیج کرده ایم و اقدامات برای کنترل بیماری ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره تعطیلی مدارس هم اظهار کرد: تعطیلی مدارس از نظر علمی بی تاثیر نیست ولی راهکار موثری در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا هم نمی باشد.

وی گفت: تعطیلی مدارس به دلیل آرام کردن جو روانی جامعه انجام می شود و البته تاثیرگذار است.

درهمین حال تعدادی از فرمانداران استان کرمان در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران استان گزارشی درباره وضعیت بیماری آنفلوانزا در شهرستان های خود ارائه کردند.

فرماندار کرمان گفت: به تمامی شهرداری ها اعلام شده که صابون مایع در تمامی سرویس های بهداشتی عمومی تامین شود.

محمدعلی توحیدی ادامه داد: تمام تلاش خود را بر محور پیشگیری از این بیماری متمرکز کرده ایم.

وی اظهار کرد: آمادگی هر نوع همکاری در حوزه های درمانی را نیز داریم.

فرماندار رفسنجان نیز گفت: اولین مورد از ابتلا به بیماری آنفلوانزا از مهرماه در این شهرستان مشاهده شده است.

حمید ملانوری افزود: در شهرستان رفسنجان از دوم آذرماه تاکنون فوتی ناشی از بیماری آنفلوانزا نداشته ایم که با پیشگیری و اطلاع رسانی های صورت گرفته، حاصل شده است.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی صورت گرفته و در حوزه دارو و بیمارستانی نیز کارهای خوبی انجام شده است.

وی گفت: 80 تخت بیمارستانی در این شهرستان برای بیماران آنفلوانزا اختصاص یافته که در حال حاضر 12 نفر در بخش مردان، 15 نفر در بخش زنان و 17 نفر در بخش کودکان بستری هستند.

فرماندار رفسنجان افزود: اوضاع در حال حاضر در حال مدیریت است.

وی اظهار کرد: روز گذشته به دلیل اطلاع رسانی های نادرست حدود 700 نفر از دانش آموزان در مدارس حضور نیافته اند.

وی گفت: برنامه تمامی تالارهای پذیرایی در این شهرستان به صورت موقت لغو شده است.

فرماندار انار هم گفت: در این شهرستان در مجموع شش مورد مشکوک به بیماری آنفلوانزا داشته ایم که یک مورد به رفسنجان اعزام شده است.

مجید خادمی افزود: با اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از این بیماری، در سطح شهرستان انار هیچ مورد فوت ناشی از این بیماری گزارش نشده است.

فرماندار بردسیر نیز گفت: بلافاصله پس از اعلام وضعیت زرد از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان شورای بهداشت در شهرستان تشکیل شد و در 10 روز گذشته فوتی نداشته ایم و قبل از آن یک مورد فوتی داشتیم.

جواد صادقی افزود: در حال حاضر 20 نفر در این شهرستان بستری هستند که وضعیت آنها حاد گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: در این شهرستان بسیج آموزشی و ارایه آموزش ها از سوی کارشناسان انجام شده است.

فرماندار بم نیز گفت: بم از هفته گذشته شاهد شیوع این بیماری بوده است که 33 نفر در این رابطه به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که 10 نفر بستری هستند و دو نفر نیز فوت کرده اند.

رضا اشک به کمبود تخت بیمارستانی در این شهرستان در صورت افزایش تعداد بیماران اشاره کرد و افزود: پیش بینی شده که در صورت افزایش بیماری، مکانی تجهیز شده و به بیماران خدمات رسانی کند.

***آنفلوانزا به هرمزگان و سیستان وبلوچستان رسید

دراین خصوص همچنین رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از فوت 8 نفر مبتلا به آنفلوآنزای خوکی در استان سیستان و بلوچستان خبرداد.

حسینعلی شهریاری در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در برخی استان‌های کشور، گفت: متاسفانه این بیماری درحال حاضر در استان سیستان منجر به فوت 8 نفر شده، البته علت و چرایی شیوع این بیماری خطرناک در کشورمان هنوز مشخص نشده است.

نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بیماری در ظاهر شبیه آنفلوآنزای معمولی است، افزود: به طور حتم افرادی که سن بالا داشته و دارای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، همچنین زنان باردار و کودکان، درمعرض آسیب بیشتر هستند؛ بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که درصورت ابتلاء به این بیماری خطرمرگ و میر بسیار بالا است.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی در جهت کاهش ابتلاء به این بیماری، تصریح کرد: به طور حتم افراد برای کاهش ابتلا به این بیماری باید از دست دادن در مراکز عمومی خودداری کرده  و از افرادی که مشکوک به این بیماری هستند باید دوری شود، همچنین باید مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری با دقت بسیاری انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم باید با این بیماری آشنا باشند، افزود: اگر آگاهی‌ها نسبت به خطرات این بیماری افزایش پیدا نکند، میزان مرگ ومیر افزایش پیدا کرده و هیچ اقدامی را نمی‌توان پس از ابتلا به این بیماری انجام داد؛ بنابراین آموزش پیش از ابتلا از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باز هم باید به این نکته تاکید کرد که در این فصل تا جای ممکن افراد پیر و سالخورده در فضای آزاد و اماکن عمومی قرار نگیرند، چون بیماری آنفلوآنزای خوکی در مدت زمان کوتاهی از انسان به انسان منتقل می شود.

دراین راستا همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۱۱ نفر مبتلا به انفلوانزا H۱N۱ در استان هرمزگان بستری شده و تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر محمدشکاری با اشاره به شیوع آنفلوانزای نوع H۱N۱  در استان هرمزگان بیان داشت: آنفلوانزا در استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان گسترش پیدا کرده است و شهرهای جیرفت، سیرجان و کرمان بیشترین آمار مبتلا به آنفلوانزا را دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان تا کنون ۴۱ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوانزای نوع H۱N۱ در کشور فوت کرده اند، اظهارداشت: در حال حاضر ۷ نفر در بیمارستان میناب و ۴ نفر هم در بیمارستان شهید مجمدی بندرعباس بستری هستند. یک مورد هم در جزیره قشم به دلیل ابتلا به آنفلوانزای خوکی فوت کرده است.

شکاری با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد. خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد افرادی که به آنفلوانزا مبتلا شده اند سفر به عتبات عالیات سوریه، کربلا و حج داشته اند.

وی با ابراز نگرانی که بیشترین آمار مبتلایان به آنفلوانزای H۱N۱ در جنوب شرق استان کرمان است، بیان داشت: موج سفرهای مهمانان از استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان به استان هرمزگان آغاز شده است برای مقابله با گسترش این بیماری واکسن مورد نیاز تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار داده شده است

***اطلاع رسانی آنفلوانزا

درهمین حال خبر میرسد که سایت اطلاع رسانی، آموزش و پیشگیری از آنفلوانزا به همت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان راه اندازی شد.

این اقدام در پی افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا H1N1 در استان کرمان انجام شد تا اطلاع رسانی و آموزش لازم با هدف پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری متمرکز شود.

اطلاعات مربوط به بیماری آنفلوانزا و راهکارهای پیشگیری از بروز آن با تصاویر همراه در صفحه اصلی این سایت منتشر شده است.

آخرین اخبار مربوط به این بیماری نیز فهرست وار در این سایت قابل دریافت است.

سایت اطلاع رسانی، آموزش و پیشگیری از آنفلوانزا دارای بخش های دیگری از جمله دستورالعمل، پوستر، کلیپ، آوای سلامت و مطالب آموزشی است و بالای آن نوشته شده برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید.

دراین حال یک عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا استفاده از واکسن این بیماری را راهکاری موثر علیه آن برشمرد و با اشاره به انتشار ویروس آنفلوآنزا در برخی مناطق کشور، تمامی افراد را به رعایت نکات بهداشتی و اقشار آسیب پذیر را به اقدام فوری برای استفاده از واکسن فراخواند.

دکتر مسعود مردانی روز یکشنبه افزود: با شیوع موجی از بیماری آنفلوآنزا H1N1 در کشور مواجه هستیم، به طوری که تازه ترین آمارها نشان می دهد که 16 تن در کرمان و چند تن در استان سیستان و بلوچستان بر اثر این بیماری فوت کردند.

وی توضیح داد: آنفلوانزا H1N1 بیماری حاد تنفسی است که به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد، شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می افتد و بهبودی بیمار حدود یک هفته طول می کشد.

مردانی اضافه کرد: بیماری آنفلوانزا از نوع آنفلوانزای H1N1 اکنون جزو آنفلوانزاهای فصلی و معمولی در کشور است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را در کشور داریم.

مردانی با این هشدار که ویروس آنفلوانزا می تواند به سرعت در سایر استان ها و شهرها منتشر شود، بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی به منظور به حداقل رساندن همه گیری و انتشار این ویروس تاکید کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: ویروس آنفلوانزا مدت ها در هوا پخش می شود و از طریق بینی، دهان، دست دادن، عطسه، سرفه، حرف زدن و روبوسی قابل انتقال است.

وی با بیان این که گروه های آسیب پذیر و بیماران صعب العلاج حتما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اظهار کرد: تمامی افرادی که زمینه بیماری هایی مانند سرطان، نقض سیستم ایمنی را دارند و نیز بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، بیماران پیوند اعضا، بیماران کلیوی، زنان باردار، کودکان بالای شش ماه، بیماران دیابتی، بیماران اچ ای وی مثبت، افراد بالای 50 سال و همچنین پرستاران و کارکنان بیمارستان ها اگر تاکنون واکسن آنفلوآنزا نزده اند، زودتر اقدام کنند.

به گفته وی، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا اوایل فصل پاییز است اما به دلیل موج جدید این بیماری در برخی مناطق کشور، افرادی که تاکنون واکسن را تزریق نکرده اند، هم اکنون اقدام کنند. این واکسن می تواند تا شش ماه از بروز بیماری آنفلوانزا پیشگیری کند.

مردانی با اشاره به ورود زائرین از سفر عتبات عالیات ا ظهار کرد: ضروری است زائرانی که از سفر بازگشته اند و اطرافیان آنان در مواجهه با یکدیگر تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی همچنین توصیه کرد: یکی از بهترین روش های مقابله با این بیماری حاضر نشدن در مکان های عمومی است، در واقع مبتلایان به طور جدی باید از رفتن به ادارات، مدارس، دانشگاه ها و محیط های کاری پرهیز کنند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا یادآور شد: رعایت اصول اولیه بهداشتی، معاشرت نکردن با مبتلایان و شستن مرتب دست ها از روش های پیشگیری این بیماری به شمار می رود.

مردانی توصیه کرد: استفاده از دستمال کاغذی برای دفع ترشحات هنگام عطسه و سرفه و خودداری از روبوسی و دست دادن با زائرین و مسافرین از دیگر روش های پیشگیری از بیماری است.

وی درباره درمان بیماری آنفلوآنزا نیز گفت: استراحت، همچنین مصرف مایعات فراوان، آب میوه های طبیعی، غذاهای ساده و سوپ، بخور برای مرطوب کردن مجاری تنفسی در زمینه بسیار کمک کننده است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.